[Artikel] Detta är Sveriges bästa offpist

Tänkte inte på det... Men faktum är att det finns dom som åker från Kusten (typ Luleå) varje helg under säsongen och aldrig åkt på Noulja. Det är så självklart för många att åka dom sista milen till Gränsen i stället. 47 mil, så en halv timme hit eller dit spelar mindre roll. Oavsett så är Nuolja en pärla man ofta bara behöver dela med några få andra.
Jag har flertalet gånger åkt från Falun och bott på stationen och endast åkt på Nuolja, ibland i kombo med Björkis.
Måste vara nått fel på mig eller så är jag folkskygg….

Jag har flertalet gånger åkt från Falun och bott på stationen och endast åkt på Nuolja, ibland i kombo med Björkis.
Måste vara nått fel på mig eller så är jag folkskygg….
Björkliden är också underskattat. Oavsett väder så går det alltid att hitta fin åkning där. Åker faktiskt dit nu i kväll. Väldigt lite köer under påsken jämfört med Gränsen.

"3. Åre
”Åre erbjuden mycket bra offpiståkning som kan nås direkt från liften eller en kort bit bort. I linje med POW’s sämre ranking i hur skidanläggningarna underlätta hållbar skidåkning sänks även betyget här.”

Va? Bedömningen ska väl vara hur bra skidåkning det är, inte hur "klimatsmart" en skidanläggning är eller inte är.

Eller har jag missförstått helt?

"3. Åre
”Åre erbjuden mycket bra offpiståkning som kan nås direkt från liften eller en kort bit bort. I linje med POW’s sämre ranking i hur skidanläggningarna underlätta hållbar skidåkning sänks även betyget här.”

Va? Bedömningen ska väl vara hur bra skidåkning det är, inte hur "klimatsmart" en skidanläggning är eller inte är.

Det är väl upp till den enskilda jurymedlemen hur den väljer att tolka vad det bästa offpistberget innefattar. Om det endast är skidåkningen som räknas kan jag tycka det är skrattretande att jämföra Skutan med vad som finns tillgängligt i Sarek eller Keb. Är ju ett härk att ta sig dit och upp såklart, men det har ju ingenting med åkningen att göra.

Det är väl upp till den enskilda jurymedlemen hur den väljer att tolka vad det bästa offpistberget innefattar. Om det endast är skidåkningen som räknas kan jag tycka det är skrattretande att jämföra Skutan med vad som finns tillgängligt i Sarek eller Keb. Är ju ett härk att ta sig dit och upp såklart, men det har ju ingenting med åkningen att göra.
Jag som satt i juryn tolkade det som att:
Offpist = åkning som kan nås med lift eller genom en kort tur från lift.
Topptur = fjäll utan lift.

Med andra ord är Skutan offpist och Keb topptur enligt den definitionen. Sen var man drar gränsen är en helt annan diskussion.

"3. Åre

Jag är nyfiken på var POW:s ranking finns, har sökt men inte hittat något.

I övrigt håller jag med, speciellt när det kommer till offpistkategorin.

Jag som satt i juryn tolkade det som att:
Offpist = åkning som kan nås med lift eller genom en kort tur från lift.
Topptur = fjäll utan lift.

Med andra ord är Skutan offpist och Keb topptur enligt den definitionen. Sen var man drar gränsen är en helt annan diskussion.
Exakt! Det handlar inte bara om skidåkningen, det handlar om andra saker också - som tillgången till liftar och hur väl utbyggt ett system är. Vill man inte att det ska vara upp till varje enskilt jurymedlem att tolka vad det innebär med "bästa offpistberg" måste det vara upp till freeride att skriva ihop någon slags riktlinjer för vad bedömningskriterierna är, men utan det så är det ju vad det är och man får vitt spridda bedömningar beroende på att olika människor värderar olika egenskaper olikt.

Exakt! Det handlar inte bara om skidåkningen, det handlar om andra saker också - som tillgången till liftar och hur väl utbyggt ett system är. Vill man inte att det ska vara upp till varje enskilt jurymedlem att tolka vad det innebär med "bästa offpistberg" måste det vara upp till freeride att skriva ihop någon slags riktlinjer för vad bedömningskriterierna är, men utan det så är det ju vad det är och man får vitt spridda bedömningar beroende på att olika människor värderar olika egenskaper olikt.
Det var dom kriterierna vi i juryn kommit fram till gemensamt iaf. Men det finns ju en kategori som heter topptur också med helt andra ställen nominerade.

Det var dom kriterierna vi i juryn kommit fram till gemensamt iaf. Men det finns ju en kategori som heter topptur också med helt andra ställen nominerade.
Och i de kriterierna nämns ingenting om eller hur "miljöaspekt" ska tas hänsyn till, så då blir det upp till var och en av jurymedlemmarna bedöma huruvida de tycker det är relevant eller inte. Vilket varit den enda poängen jag försökt få fram hela tiden.

Och i de kriterierna nämns ingenting om eller hur "miljöaspekt" ska tas hänsyn till, så då blir det upp till var och en av jurymedlemmarna bedöma huruvida de tycker det är relevant eller inte. Vilket varit den enda poängen jag försökt få fram hela tiden.
Miljöaspekten är något som aktuell jurymedlem använt själv i sin argumentation, det är inget som vi pratat om i juryn på förhand som en kriterie.

På tiden, med miljöaspekt. Ungefär som att Mayrhofen med sina oljepannor i dalen går fetbort för varje rimlig skidåkare.

Miljöaspekten är något som aktuell jurymedlem använt själv i sin argumentation, det är inget som vi pratat om i juryn på förhand som en kriterie.
Ja, då är vi alltså helt överens. Att en jurymedlem valt att ta in det som kriterie är inte fel (som det ges uttryck för i inlägget jag svarade på ursprungligen, med ett tillägg om att det är "skidåkningen" som borde bedömas - därav mitt hyberbola exempel) eftersom det inte ingått i någon satt kriterie.

Undrar varför Åre gjorde det så pass dåligt i den studien

Tycker de borde få bra poäng på det de tar upp då man kan ta tåg ditt och enkelt gå till allt om man bor i byn. Längd och hundspann kan man nå på dagtid med buss eller åka skidor på sjön.

edit: Intressant det som står på näst sista sidan. Betala 15 eller 25 tusen och du verkar få en bättre ranking eller i alla fall ha möjlighet att genom små ändringar få en bättre ranking.

Senast ändrad:
Ja, då är vi alltså helt överens. Att en jurymedlem valt att ta in det som kriterie är inte fel (som det ges uttryck för i inlägget jag svarade på ursprungligen, med ett tillägg om att det är "skidåkningen" som borde bedömas - därav mitt hyberbola exempel) eftersom det inte ingått i någon satt kriterie.
Jag fattade inte ens att vi varit oense om något...

edit: Intressant det som står på näst sista sidan. Betala 15 eller 25 tusen och du verkar få en bättre ranking eller i alla fall ha möjlighet att genom små ändringar få en bättre ranking.
Pengarna bekostar tips och utbildning för att utifrån POW’s synsätt skapa en bättre anläggning. Gör anläggningen de förändringarna som pow haft åsikter på så kan det leda till högre poäng.
Det behöver nödvändigtvis inte vara små förändringar.
Inget ovanligt att det säljs utbildningspaket.
Edit: jag förstår dock inte kriterierna. Gränsen är en av de lättaste ställena att ta sig till om du bor längst järnvägen norrut, mataffär på plats och stora möjligheter för tur, längd och topptur. Kanske heli som drar ner poängen.

Senast ändrad:
Pengarna bekostar tips och utbildning för att utifrån POW’s synsätt skapa en bättre anläggning. Gör anläggningen de förändringarna som pow haft åsikter på så kan det leda till högre poäng.
Det behöver nödvändigtvis inte vara små förändringar.
Inget ovanligt att det säljs utbildningspaket.
Verkar handla om en timmes möte och att man får underlaget till rankingen. Rankingen verkar också vara baserat på vad man hittar på anläggets hemsidor.

Kan självklart vara nyttig information men skulle tro att om de använder vettiga kriterier så borde anlägg som vill komma högra förstå vad de bör göra. gissar att man får en större fördel för de pengarna.

Men skulle vara intressant att veta vad tex Åre och Riksgränsen gör att de kommer så långt ned.

En by som Åre som har allt i närheten och som det fungerar bra att åka tog till borde väl inte vara så dålig. Riksgränsen har också tog och det lilla som finns ligger väl också nära tror jag.

Fler än jag som ser likheter med RFSLs "utbildningar" och "certifieringar"..??
Betala POW (eller RFSL) så får ni högre rankning (resp HBTQI certifiering).

Sicket bondfåneri!

Samtliga på POWs lista över miljövänliga skidanläggningar är dessutom svårt beroende av energikrävande snötillverkning - utom nr 10; Riksgränsen.

Senast ändrad:
Fast som jag läser det får du tips och utvärderingar ang hur du kan förbättra din ranking? Dvs sådär direkt att man bara betala en slant och klättrar 2 platser är det inte?
POW är svårt, tycker jag. Egentligen tycker jag det bra med en sån organisation och att de är aktiva. Dock är det inte alltid riktigt genomtänkt. Och det blev lite för mycket att man bara gör vad man vill, men eftersom man har ett POW klistermärke är det OK...

Edit: Ser nu att liknande svar skrevs längre upp...

Fler än jag som ser likheter med RFSLs "utbildningar" och "certifieringar"..??

Sicket bondfåneri!

Samtliga på POWs lista över miljövänliga skidanläggningar är dessutom svårt beroende av energikrävande snötillverkning - utom nr 10; Riksgränsen.
Many such cases.

Tillbaka
Topp