[Artikel] En flygtur vi minns: Wille Lindberg

Redaktionen

Aktiv medlem
wille-lindberg_la-grave_france-2-3-750x380.jpg

Wille hade sett affischen på Jesper Rönnbäck när han hoppade Triffide III tusentals gånger under sin barndom. När han fann sig på plats med bra förhållanden hade han inget annat att göra än att gå i förebildens fotspår.

Läs hela artikeln:

Asså, den där Wille är nog en hejjare på att åka skidor men att hoppa ett stort hopp och totalkrascha det kan nog de flesta med brist på normala spärrar. Imponerar föga. Jespers stomp? Ja herre min je vilket hopp och landning! I'm impressed =)

Ett (av många) krux med Triffide 3 är klippan bara blir större för varje år i takt med att glaciären under den minskar. Men att säga att Wille stängt rännan är väl lite överdrivet. Jag är ganska säker på att den hoppats efter honom, kanske inte av en svensk däremot, och jag är hyfsat bergsäker på att någon, svensk eller inte, kommer att hucka den i framtiden också.

Sen var inte Jeppe ens första svensk att droppa 3:an på film. Tre killar, har för mig att det var Stefan Zell och kanske någon av bröderna Bylund, körde den i en av Pelicansfilmerna tidigt 90-tal. I puder och kanske inte med ställda landningar, men ändå. Däremot är det ju svårt att slå Jeppes tokstomp på mer eller mindre betong i FRI.

Rönnbäcks luft är episk och central svensk skidhistoria.

Det var helt enkelt bättre förr. Och kortare.

Vet inte om så många svenskar hoppat t3an med bräda men en gjorde det 1996. Var där själv. Småstökig landning. Flög upp av kompressionen och landade fakie "lagom" förberedd. Han är idag trebarnsfar och skatteexpert på en av de större revisionsbyråerna. Om du frågar honom om hoppet idag så är han rätt tydlig i att t3an inte var så smart.

Tja på er (Glisseur)
Har kollat lite i min skid samling

I filmen Cold reallity är det 3 st som hoppar treffide 3
1 på telissar Stefan Elm
1 på skidor Höijer Tror det var Magnus
1 på bräda Janke

Kolla länk

Tillbaka
Topp