[Artikel] Krönika: Hur slår reklamförbudet mot slopestyleåkarna i OS

Redaktionen

Aktiv medlem
I en sport där åkarna lever på pengar från sponsorer och inte är avlönade av en klubb eller förbund blir det extra viktigt att lyfta fram de samarbetspartners man har. Kristoffer Frenkel gör en djupdykning i reglerna och byråkratin som omger ett olym

Läs hela artikeln:

Varför slår reklamförbudet hårdare mot just slopestyleåkare på skidor än snowboardåkarna som varit med i fyra OS nu utan större problem? Eller alpinåkarna som även delvis lever på reklampengar och kontrakt med skidföretag? Det verkar inte gå någon större nöd på varken Shaun White, Petter Northug eller Lindsey Vonn trots att dom måste dölja vissa av sina sponsorloggor under en tävling vart fjärde år. Vinn och sponsorerna kommer inte att gnälla. Dessutom så är redan slopetyle sanktionerat under SOK och Svenska Skidförbundet och har ekonomisk uppbackning därifrån, precis som alla andra idrotter i OS. Tvärtom så lever väl slopestyleåkarna bättre än många andra utövare i andra sporter som enbart har SOK-stöd att förlita sig på.

Stackars jibbers får inte chansen att pusha mer för sina sponsorer? Helvete vilket I-lands problem och dessutom ett som inte påverkar mig som åkare ett dugg.

I princip alla idrottare i ett OS är avlönade av sponsorer. I OS handlar det inte om att synas med mest reklamskyltar, utan om äran att få representera sittland på en (så här långt) neutral spelplan. Lyckas man dessutom med formtoppning, att under en tvåveckors period vart fjärde år pricka formen rätt är man kung. En neutral skidhjälm under ett OS är en självklarhet, istället för en hjälm med en stor Red bull logga på, titta på hur kläderna för all atleter ser ut, speciella kollektioner som är funktionella till den sport som utövas. Som sponsor skulle jag vara grymt stolt, och använda idrottaren i reklamsammanhang både före, under och efter OS, och då självklart iklädda de produkter som idrottaren har avtal med. Det är hela poängen med sponsring. Sen att det är ett OS var fjärde år, får man som sponsor leva med!

Som många sagt innan ser ajg inte riktigt problemet. De flesta sporter idag är materialsporter och man får glatt använda sina egna produkter. Kan nån påstå att ni sett Anja åka i helvita skidor i OS någon gång? Nope. Du får använda det material du behöver men inte göra reklam. Samma sak för alla sporter

Helt enig med Glissuer, JL76, Telislinkan och Pillard. Varför drabbas dessa utövre hårdare än de andra?

Krönikan i sig var väl skriven men jag tycka att den är ointressant, på grund av vad tidigare talare har sagt att problemet i sig är inget nytt!

Känns mer intresant att se hur dessa atleter ser ut utan dekaltrimmning och feta logos.

Under IOK så är det oftast bara en begränsad yta på var del av utrustningen där tillverkarens logo får sitta. en liten logga per plagg brukar det vara på den mesta utrustning förutom skidor.

Vi får alltså se cleana utövare utan stora R, tjurar eller gröna M på hjälmarna.

Sedan så kan jag tänka mig att utövarna ändå premieras av sina sponsorer om de kvalat in till OS och får bra betalt, oavsett om de dyker upp på bild under själva tävlingarna.

Varje förbund ser till så att man har rätt kläder på sig och reglerar reklamen så. Sedan så är det bara för de tävlande att tänka sig för med sina #tags under perioden (vilket säkert hinner justeras innan OS)

Någon som vet hur det funkar med kläder under OS. Kommer de åkarna ha landslagsoutfits? Någon som i sådanafall sett Sveriges?

Ja jag har för mig det där med USA också, hade dom typ inte någon slags amerikanska flaggan inspirerat?

Dollo skulle ju kunna sno den svenska flaggan rakt av och använda som skidställ. Upp i närmaste flaggstång, ner med flaggan, klippa, tejpa å jolla litte, done. Baggy och bra.

Jag, och artikelförfattaren också kanske, tycker nog att den viktigaste poängen är hur IOK format regelverket så att det är DE som ska tjäna mest pengar. De skiter ju fullständigt i om sponsorloggor syns eller inte i TV-rutan. Men om åkarnas loggor tillåts vara i bild, tas fokus från loggorna IOK slutit avtal med, och det var ju självklart inte med i beräkningarna när kontrakten med Coca Cola och de andra skrevs på...

Shitlake är en arg prick, men ingen dumskalle. Kan inte ställa mig bakom 100% av den här videon, men han har ju en del poänger kan man lugnt säga...

Och anledningen att artikeln handlar om skibbers, trots att situationen är likadan även för andra idrottare, är att det ju bara det som är relevant i det här forumet. Finns ingen anledning att skriva om isprinsessor och störtloppsåkare på Freeride...

Reklamvärdet av en OS medalj är långt större än att inte få fronta sina sponsorer under en månad vart fjärde år.
Skribenten har lite fel i att de officiella sponsorerna till IOK syns hela tiden. Deras logos syns inte på nummerlappar eller som arenareklam under OS.
Precis som många redan har skrivit så är det inget problem för andra aktiva i samma sits, och de är många.
Den aktive får givetvis göra ett val långt innan OS. Antingen satsa på att komma med och se till att ta medalj, eller stå utanför och gotta sig i eventuella sponsorpengar som blir över när de som lyckats i OS får feta kontrakt.

Loggorna på kläder/utrustning i OS får vara max 6 cm om jag kommer ihåg rätt. Så om Monster och Red Bull vill kan de helt legitimt skapa ett klädmärke och erbjuda ett specialförbund, t.ex. Svenska skidförbundet och deras Freeskilandslag en feeet summa för att få leverera tävlingsdräkterna, vilka ofta är andra än det ooootroligt fula och tråkiga Li-Ning som SOK har valt som officiella leverantörer av kläder för ceremonier osv.

Precis som att RedBull inte gödslar med reklamprodukter/dekaler med sin logga så vaktar IOK sitt varumärke noga för att behålla statusen och glansen kring en OS medalj.
Jag tror säkert att det blir bra till nästa OS, då har alla hittat sina roller och hur de ska agera. Och marknadsvärdet på en OS guldmedalj påstås vara 10-20 miljoner, då kanske det kan vara värt att hålla t.ex. twitterkontot lite kort under OS.

Lite OT

Ser fram emot första OS medaljörerna i Slope och Pipe, hoppas bara att några är svenska, och att de som tänker sig vara med och representera Sverige verkligen går in för uppgiften och inte gör som andra svenskar och tror att normal träning räcker, medan andra nationers aktiva tar i från tåspetsarna med träningen inför OS. Att åka dit med en laid back inställning och tro att man kan ramla in på pallen med lite tur räcker inte. Där krävs stort fokus och rigorös planering, vilket förhoppningsvis SOK kommer att styra upp.
Om man inte satsar till 150% på att prestera i just OS så har man inget där att göra.

Skidslopestyle har lika lite att göra i IOK:s jippon som snowboard. Ingen enskild händelse har gjort så mycket för att döda brädåkningens själ som när åkarna ställde sig i kö med mössan i näven och bugade och niade inför den mafia av gubbar och mutkolvar som är IOK.

Ta ert förnuft till fånga och spring allt vad ni har i riktning rakt bort från allt vad OS heter annars går SS samma öde till mötes som HP; ett glädjelöst och stilbefriat spin-to-win-palaver där de enda vinnarna är gamla gubbar som inte kunde bry sig mindre om ifall skidåkning är roligt.

Det var länge sedan OS var någon ren och vacker atleternas kamp. Världens främsta och mest hyllade idrottsutövare dansar idag efter feta mäns pipa till deras behag och ekonomiska gagn. Det är sorgligt men jag kan inte förmå mig till att se det på något annat sätt. Det finns inga vinnare kvar i arenorna bara gycklare som drillas att behaga överheten och göda deras plånböcker.

Jag må framstå som en gnällig mupp och må så vara, för allvarligt; fuck OS och fuck IOK.

Jonsbert:

"Finns ingen anledning att skriva om isprinsessor och störtloppsåkare på Freeride..."

Störtloppsåkare är också skidåkare! ÅkaPåSkärIsnotACrime

Jonsbert: Självklart är det intressantare med varför det görs regler mot viss reklam när det tidigare så "ickekommersiella" OS nu är sponsrat av det mest jävla kommersiella som finns,Cola och McD som inte har ett jävla dugg med sport/idrott att göra. SleazyRider smmanfattade väl analysen av detta ganska väl, "fuck OS". Säljer man sig som många sporter gör så får man finna sig att bli behandlad som livegen också.
Våga vägra OS, gubbjävlar har makten över mkt låt dem inte få makten över allt.

Tillbaka
Topp