[Artikel] Le Grand Serre Chevalier

Redaktionen

Aktiv medlem
Le Grand Serre Chevalier! Väldigt kort kan det beskrivas som en dal i de södra franska Alperna med över 300 soldagar om året. Och möjligen skulle denna betraktelse kunna sluta här, om det inte vore för att dalar ofta ligger i närheten av höga berg. O

Läs hela artikeln:

Kuken, Jibberisch. Kuken. Ingen anledning att hålla igen. Den heter så. Om man är svensk vill säga.

Bra artikel! Själv har jag ett slags hatkärlek till Serre. När jag var där första gången fick vi sjukt med snö så jag fick konstiga förväntningar som aldrig har infriats sedan dess. Har inte gjort någon säsong där, men gjort fyra fem resor dit under åren. Jag har varit där i januari, februari och mars. Har tyvärr blivit besviken på snöförhållandena varje gång sedan första resan. Men är man som jag puderjägare så finns det bättre alternativ. Oddsen för nysnö är väl sisådär med mer än 300 soldagar per år. Men varje gång jag åkt dit har jag drömt om att den här resan så kommer dumpet. Drömmen lever kvar, för jag vet hur fint det är då. Fina berg och härlig atmosfär hittar man i alla fall i Serre.

Schysst tajming och kul läsning! Drar ner i morgon och åter igen om några veckor - med UCPA. Har vi tur så är kupongerna ett minne blott även där - fransmännen moderninserar och både lappar och kuponger börjar ersättas med speciella kort man laddar med pengar i maskiner som fungerar på exakt det sätt man kan förvänta sig i frasseland. Hade det inte varit för skidåkningen...

Lite filmer från Serre hittar ni här: http://www.youtube.com/user/divetrekking
Bland annat av den lilla rännan man ser från Casse du Boeuf-liften...

Briançon har anor sedan minst romartiden. Caesar har marscherat den vägen. Dalen består inte av fyra hopväxta byar utan av 13 (?) hopväxta byar som numera är mer eller mindre uppdelade på fyra byar. Varför ta med uppgifter som man inte kollat? Annars ok artikel.

Powderalert:
Tackar - Nice! Kör hårt!

Snowjunkie:
Tack - Vet exakt vad du menar. Det är lite samma här faktiskt.

Hejsan Allvaret!

Och tack för feedback!

Känner efter visst intag av alkoholhaltig dryck att denna hårda anklagelse kring ett likgiltigt förhållningssätt till fakta måste bemötas:

(Jag vill dock påpeka att jag bara har smuttat på glöggen.)

Vad gäller Briancons anor, så kom vi, i och med rapportskrivandet, efter visst internetanvändande och samtal på trevande franska överens med en guide samt en representant för turismen i byn, om att slottet/kastellet/citadellet/fästningen i Briancon har anor från medeltiden. Vilket så här i efterhand skulle kunna ha förtydligats. Att vi menade Briancons stadskärna och dess slott, när vi likt en Jersy Shore-deltagare löst och utan hämningar fläkte upp ordet "anor" i texten.

Och eftersom vi försökte förmedla ett skidreportage och presentationen kring byn inte ligger i fokus, förbisåg vi möjligen att klargöra vår syn på ordet "anor". Inte heller refererade vi till källor eller på annat sätt redogjorde för hur vi tänkte. Om vi på något sätt vilselett eller ofredat någon på grund av vår inledning kring Briancon ber vi om ursäkt. Det var aldrig vår avsikt.

Men kollade fakta gjorde vi!

Och tog ett aktivt beslut att beskriva Briancon som en stad med anor från medeltiden. Då, som nämnt tidigare, själva fästningen och stadskärnan ger lite medeltida vibbar. Man kan liksom inte låta bli att fantisera om var som försiggått där nere i fängelsehålorna genom flera sekel av ogudaktighet. Mmmm.

Vad gäller byarnas antal. Så hänvisar vi återigen till de uppgifter som insamlats på plats. Att de 4 byarna som texten hänvisar till existerar i dalen idag och anses existera av de som bor där.

Skönt att artikeln var okej annars.

Lycka till!

Bara för att rätta till lite, La Vieille Ferme har i år afterski med levande musik alla dagat utan Lördagar. Det spelas även levande musik av trubadur de flesta kvällar i veckan. För att inte prata om festen på tisdagskvällarna....

Dags att bumpa tråden, informera om att jag under vecka 6 hade min livs skidåkning i områdena som beskrivs i artikeln och passar på att göra lite reklam för mina nyligen publicerade klipp från dagarna där. Spana tex in:

Tillbaka
Topp