[Artikel] Peak Performances grundare tar över styret i J Lindeberg

Redaktionen

Aktiv medlem
Stefan Engström går in som ny vd för klädmärket J Lindeberg. Tillsammans med riskkapitalbolaget Proventus satsar Engström 70 miljoner kronor i problemtyngda J Lindeberg. Engström kommenterar här på Freeride ryktena om framtiden för märkets skidlinje.

Läs hela artikeln:

jasså.. de var ju spännande... synd för dom att de inte går nå bra.. men har fan alldig gillat JL iallafall.. hihi

TStyle -> Personligen har jag svårt att se någon större skillnad mellan Parnevik och Jon Olsson. Båda två är rätt glassiga lirare och utåtvända personligheter med stor karisma som är stora ambassadörer för sina sporter. Cross image känns fortfarande väldigt budget, svårt att se att en eventuell värvning av Jon skulle kunna ändra speciellt mycket på det. Att folk här på FR dissar JL skidsatsning beror väl egentligen mest på att dom allra flesta egentligen halkar långt utanför målgruppen, om sen det var ett lyckokast att värva Jon är kanske en annan femma.

Vad Stefan Engström är kapabel till är bara att kasta en snabb blick på Peak och se vad som hänt där. Och det är inget snack om att mannen är en otroligt passionerad skidåkare som fortfarande åker mer och bättre än dom flesta som köper hans kläder.

Jag håller med om att Jon och Parnevik har en perfekt fit med JL; snabbt, karismatsikt och glassigt. Problemet är dock att JL både på skidfronten och med vardagskkläderna har en mycket otydlig bild av vilka deras målgrupp är. Det är ju varken den unga jibbkillen eller farsan och jag jag antar att medåldersjibberserna har en negativ uppfattning om varumärket sen det blev hett i Gbg med JL skärp.

Jag tror att det är ett mycket otacktiskt drag av både proventus och Engström att "rädda" JL. Märket har skiten kvalitet och brottas med problem på alla plan, inte minst ur ett varumärkesperspektiv. Att Jon hoppar till Cross förvånar mig föga, trots att det kanske är den tröttaste sattsningen sen Crazy Banana under snowboard eran.

Det här måste väl ändå klassas som gamla nyheter?

Tror dock att Stefan Engström kan tillföra något om han inte får flumma hur vilt som helst. Intressant och se hur korta/långa tyglar de ger honom.

Proventus är väl inte det mest gedigna "klädriskkapitalbolag" men kan Öresund köpa Acne så...

Et av problemen ur ett varumärkesperspektiv för JL måste ju ändå var at de inte hade tillräcklit hög teknisk kvalitet. Det vill säga deras credability bland hardcore utövare blev för låg, vilket smittar av sig även utanför kärnan. Det är lättare att bygga varumärke kring riktigt bra produkter.

Jay-deuce

vart är den kassa kvalitén, halva min garderob består av demin kollektionen och den funkar hur najs som helt aldrig haft något som gått sönder från dom + deras skid dress men jag håller med dig till en viss del dom e glassiga :P

deras denim kollektion är väll ändå ganska överprisad?

för dem pengarna kan man få ett par riktigt shyssta selvedge jeans på 14-15 oz som faktiskt håller längre än dig

Fan, JL vet ju inte vilken fot de ska stån på! För samtidigt som de har sin "sport"-profil med Jon, (även om han antagligen byter) så har de fortfarande sin "snobb"-profil med glassiga kläder för typ brats. ;)

Så nu får de ta o bestämma sig, om de vill "överleva".

Fast igentligen bryr jag mig inte, ville bara skriva nått. :P

Var det inte Stefan Engström som också köpte upp Cross och drog upp det märket ur skiten tillbaks till toppen igen?

Men hur många skidåkare vill ha JL Kläder? Sen JL slog igenom i snobbkulturen kan aldrig märkert rentvå sin snobb stämpel! Jon kan inte själv ändra på detta , alltså är märket dött!

Det var Peter Blom som startade Peak med Stefan och sedan tog över Cross. Oxå en riktigt duktig kille!

Tillbaka
Topp