Hej alla
Tänkte ge min syn på BOA, då jag nyligen köpt sådana pjäxor, trots att jag absolut inte villa ha det. Så här kommer en BOA-skeptikers resa till att bli BOA-frälst. (Gäller dock bara singel-BOA, nedre delen.)
Jag har problematiska fötter som kräver massa bootfitting och ändå får jag problem. Gjorde allting ordentligt för ett antal år saden, tänkte att den dyra investeringen skulle hålla ett tag, men redan efter ett par år så började formen fallera i mina pjucks.
Så jag har haft som ett projekt i typ 5-6 år nu (!) att hitta nya pjäxor att börja anpassa efter mina fötter. Och mot slutet började jag hitta Atomic Hawx XTD som verkade stämma rätt bra. Nordicas Speedmachine testades men passade ändå inte så bra.
Förra våren när jag började närma mig målet så föreslog säljaren att jag skulle prova Salomon S/PRO BOA. Och min reaktion var fullständigt ärlig:
- Nej, jag vill inte ha BOA! (Sånt bjäfs kan ni lura på nån annan pryltönt, tänkte jag.)
Men säljaren isisterade att jag skulle prova iallfall, och förklarade då att det var mer än spännena som var skillnaden. Det är inte bara så att det är som att ha fler spänn/tryckpukten, utan hela nedre delen av pjäxan är designad så den wrappas runt foten som en tunnbrödsrulle, vilket lätare formar sig efter just din fot.
Ok, jag testar (motvilligt). OJ!!! Vilken enorm skillnad! Kändes nästan som att pjäxan pasade direkt utan behov av tryckning! WOW! Säljaren ljög inte, det var inte bara bjäfs/gimmick, utan hela nedre delen av pjäxan funkar på ett annat sätt. Jag var sugen på att se hur Hawx-pjäxan skulle funka med BOA, men den skulle inte komma i min läst förrän den här säsongen.
Till detta året stod valet mellan Salomon S/Pro BOA och Atomic Hawx XTD (med eller utan BOA), den som skulle passa bäst. Men säljaren ville jag skulle testa Speedmachine som nu fanns med BOA. Den hade inte passat riktigt förra året, men jag hade ju lärt mig att BOA'n ändrar ju pjäxans en del i nedre foten.
Och YATSY!!! Den satt mycket bättre än den med spännen, det var stor skillnad.
Efter mycket velande mellan S/PRO och Speedmachine så blv det till slut den senare. Salomonpjäxan sätt bättre från start, men Nordican skulle nog funka bättre efter man åkt in dom. Och så blev det. Lite tryckning för 6'e tån och en knöl bara, sen ut och åka in dom. Och det har bara blivit bättre. Jag har nu tre skiddagar i Romme med nya pjucksen, och känner att dom funkar riktigt bra, och kommer troligtvis bli bättre.
Så... Jag ser i tråden flera som aldrig provat men sågar BOA, och kan känna igen mig i det. Mitt budskap till folk i tråden är det att att det inte bara är ett byte av spännen som utgör skillnaden, utan hela pjäxan formas på ett annat sätt när man spänner, inte bara över spännena. Om det sen passar er eller inte, deet får var och en avgöra själv. Men för mig var det verkligen en ögonöppnare.
Jag har svårt att se behovet av BOA på skaftet dock. Men som övervunnen tidigare skeptiker av BOA har jag lärt mig att kanske inte tycka för mycket innan man provat. Åsikter kan man förstås alltid ha, men basera dom gärna på erfarenheter, antingen egna eller från någon som provat.
Vet inte om detta hjälper eller ger någon insikt, men det var min BOA-story iallafall. Nu väntar alperna med nya fungerande pjucks, äntligen!!!