[Artikel] Pjäxor helt utan spännen – dubbel-BOA är här

Tja en av fördelen med BOA är ju att du kan spänna ett litet klick till utan att först släppa spänningen helt å sedan tajta åt till nivån högre än va du var innan du ville spänna och för att ibland känna att OJ nu blev det för hårt och gå tillbaka till det läget som var lite för löst.
Kunde man sedan få till en Öppna knapp så att man på en punkt kunde släppa alla samtidigt så (y)

VA?
Enda handskar jag vet om som skall sitta riktigt tight är boxningshandskar.
Jag har aldrig upplevt att just justeringen på ett par skidhandskar har varit något problem.
Å vem brukar tappa handskar när dom är på händerna?
Och dom som inte kan hålla ordning på dom när dom är avtagna så hjälper inte BOA utan bara dom klassiska dagisbanden men nån form av säkerhetssnodd mellan handske och handled eller jacka.

Men kan dom sälja några par och tjäna på det så grattis för dom.

Snart dag för en ny tråd. Fler ställen att sätta BOA

VA?
Enda handskar jag vet om som skall sitta riktigt tight är boxningshandskar.
Jag har aldrig upplevt att just justeringen på ett par skidhandskar har varit något problem.
Å vem brukar tappa handskar när dom är på händerna?
Och dom som inte kan hålla ordning på dom när dom är avtagna så hjälper inte BOA utan bara dom klassiska dagisbanden men nån form av säkerhetssnodd mellan handske och handled eller jacka.

Men kan dom sälja några par och tjäna på det så grattis för dom.

Snart dag för en ny tråd. Fler ställen att sätta BOA
Jag ser fram emot att få se en jacka med BOA i stället för blixtlås.:rolleyes:

1737748052888.gif

Hej alla
Tänkte ge min syn på BOA, då jag nyligen köpt sådana pjäxor, trots att jag absolut inte villa ha det. Så här kommer en BOA-skeptikers resa till att bli BOA-frälst. (Gäller dock bara singel-BOA, nedre delen.)

Jag har problematiska fötter som kräver massa bootfitting och ändå får jag problem. Gjorde allting ordentligt för ett antal år saden, tänkte att den dyra investeringen skulle hålla ett tag, men redan efter ett par år så började formen fallera i mina pjucks.

Så jag har haft som ett projekt i typ 5-6 år nu (!) att hitta nya pjäxor att börja anpassa efter mina fötter. Och mot slutet började jag hitta Atomic Hawx XTD som verkade stämma rätt bra. Nordicas Speedmachine testades men passade ändå inte så bra.

Förra våren när jag började närma mig målet så föreslog säljaren att jag skulle prova Salomon S/PRO BOA. Och min reaktion var fullständigt ärlig:
- Nej, jag vill inte ha BOA! (Sånt bjäfs kan ni lura på nån annan pryltönt, tänkte jag.)

Men säljaren isisterade att jag skulle prova iallfall, och förklarade då att det var mer än spännena som var skillnaden. Det är inte bara så att det är som att ha fler spänn/tryckpukten, utan hela nedre delen av pjäxan är designad så den wrappas runt foten som en tunnbrödsrulle, vilket lätare formar sig efter just din fot.

Ok, jag testar (motvilligt). OJ!!! Vilken enorm skillnad! Kändes nästan som att pjäxan pasade direkt utan behov av tryckning! WOW! Säljaren ljög inte, det var inte bara bjäfs/gimmick, utan hela nedre delen av pjäxan funkar på ett annat sätt. Jag var sugen på att se hur Hawx-pjäxan skulle funka med BOA, men den skulle inte komma i min läst förrän den här säsongen.

Till detta året stod valet mellan Salomon S/Pro BOA och Atomic Hawx XTD (med eller utan BOA), den som skulle passa bäst. Men säljaren ville jag skulle testa Speedmachine som nu fanns med BOA. Den hade inte passat riktigt förra året, men jag hade ju lärt mig att BOA'n ändrar ju pjäxans en del i nedre foten.
Och YATSY!!! Den satt mycket bättre än den med spännen, det var stor skillnad.

Efter mycket velande mellan S/PRO och Speedmachine så blv det till slut den senare. Salomonpjäxan sätt bättre från start, men Nordican skulle nog funka bättre efter man åkt in dom. Och så blev det. Lite tryckning för 6'e tån och en knöl bara, sen ut och åka in dom. Och det har bara blivit bättre. Jag har nu tre skiddagar i Romme med nya pjucksen, och känner att dom funkar riktigt bra, och kommer troligtvis bli bättre.

Så... Jag ser i tråden flera som aldrig provat men sågar BOA, och kan känna igen mig i det. Mitt budskap till folk i tråden är det att att det inte bara är ett byte av spännen som utgör skillnaden, utan hela pjäxan formas på ett annat sätt när man spänner, inte bara över spännena. Om det sen passar er eller inte, deet får var och en avgöra själv. Men för mig var det verkligen en ögonöppnare.

Jag har svårt att se behovet av BOA på skaftet dock. Men som övervunnen tidigare skeptiker av BOA har jag lärt mig att kanske inte tycka för mycket innan man provat. Åsikter kan man förstås alltid ha, men basera dom gärna på erfarenheter, antingen egna eller från någon som provat.

Vet inte om detta hjälper eller ger någon insikt, men det var min BOA-story iallafall. Nu väntar alperna med nya fungerande pjucks, äntligen!!!

Glad att det funkar! Finns det något bättre än att äntligen känna sig bekväm i sina pjäxor?!? Egentligen "enough said" men ändå inte helt övertygad att det var just BOA som gjorde skillnad. Pjäxor är olika på många sätt, och det är ju du inne på också. Men du har iofs testat Speedmachine med och utan BOA... ok.

Jag fick en närmast religiös upplevelse första gången jag provade ett par Salomon CS Falcon Pro - den hade en stadig fast liner som sög sig fast runt foten (jag har smala långa fötter...) redan innan jag rört ett enda spänne. Detta var ca år 2003. De gick att åka hyggligt med spännen fladdrande löst (jag glömde spänna ibland) - det var mest kardborrebandet överst som behövdes.

Men de positiva omdömena om BOA överväger känns det som.

Glad att det funkar! Finns det något bättre än att äntligen känna sig bekväm i sina pjäxor?!? Egentligen "enough said" men ändå inte helt övertygad att det var just BOA som gjorde skillnad. Pjäxor är olika på många sätt, och det är ju du inne på också. Men du har iofs testat Speedmachine med och utan BOA... ok.
Ja, det var just det som var mitt budskap. Samma pjäxmodell byggs alltså upp på olika sätt med en BOA, så grundpassformen (ospänt läge) kan skilja markant. Trots att det är samma pjäxmodell och endast BOA-ratten ser ut att skilja.

Sedan är skillnaden att hela nedre delen av pjäxan byggs upp olika, och fungerar/formas på olika sätt när man spänner.
Vanlig pjäxa har ett hårt nedre skal, med två "lock" på ovansidan och två spännen uppifrån.
På BOA-varianten av samma modell dras hela sidorna runt foten som en tunnbrödrulle (enkelt beskrivet) och då BOA-vajern är "flytande" så följer sidorna din fot och ger därmed en stabil "wrap" som sitter runt din dot, istället för att din fot skramlar runt i ett förbestämt utrymme. ...typ.

Tänkte bidra med mina erfarenheter rörande BOA.

Min uppsättning är ett par Nordica Speedmachine 3 130S. S-modellen har en hårdare (”bättre” liner än vanliga Speedmachine). Jag har fått göra en hel del bootfitting som blev bra till sist men kunde säkert finslipa lite till för att få det perfekt. Av en händelse hittade jag ett par ZipFit Gara här på Freeride till en bra peng och tänkte jag skulle prova. Efter att justerat med lite kork blev er riktigt bra och tänkte jag behåller denna uppsättning. Förra året blev det en riktigt bra rea på ett par Fischer RC4 Pro MV. Denna pjäxa kommer med ett par ZipFit liners och tänkte jag provar då jag har bra erfarenhet av ZipFit. Jag har nu kör med Fischern i ca 1,5 vecka och enbart justerat med lite kork för bättre hälgrepp. Fischer’n är mycket hårdare pjäxa än Nordica’n och det kändes skönt att växla till mina Speedmaching någon dag under veckan.

BOA-knäppningen är riktigt gött, kan justeras enkelt och smidigt med handskar efterhand som behovet uppstår under dagen. Får även något mer omslutande känsla över foten. Kan dock fortfarande bli lite irriterad på att pjäxan inte har dubbel-boa. Skulle gärna ha det för smidigheten att justera under dagen.

Jag har även provat Head Kaliber 130 MV GW BOA2 i butik med original liner samt med ZipFit. Dubbel-boan är riktigt gött att ha, inget meck med spännen. Som vanligt har jag även problem med att denna pjäxa behöver en hel del bootfitting för att passa mina fötter, det hjälpte inte med att byta till ZipFit, skulle behöva tryckas här och där. Har även provat Nordica Speedmachine 3 130 Boa DD dock enbart med original liner. Som mid mina 130S ovan skull jag behöva göra en massa bootfitting för att få dem att passa. Upplever även att med Head och Nordica att det är en brottningsmatch att ta på och av pjäxorna till skillnad mot Fischer, detta är dessutom något mer bökigt med BOA på skaftet pga av vajern.

Samtliga pjäxor ovan har en läst på 100 mm och Fischer var den enda som passade mina fötter direkt och behövde inte något ingrepp.

För mig är BOA är ingen lösning på att slippa bootfitting utan mer av att det är smidigt och lätt att justera. Upplever ingen större skillande i butik med BOA på skaftet mot spännen.

Om Fischer kommer med dubbel-boa, kommer det att bli ett givet köp.

Jag kör boa just nu och det enda lilla problemet jag har är att efter en dag i backen så fungerar "snabb-releasen" så där. Inomhus är det ett distinkt klick och vajern släpper tydligt taget, men efter ett tag utomhus så är det inget klick och vajern rör på sig motvilligt.

Det går att få ut foten ändå - men om samma sak händer med övre delen av pjäxan så kanske det blir frustrerande att haka av vajern som man verkar göra på den nya lösningen.
Hade samma problem. Jobbigt att inte kunna lossa om mna dragit lite för hårt eller bara vill lossa lite. För mig behövdes hårtork eller att vara inne en stund Så jag bytte mina.

Någon av er som upplevt att trycket från spännena fördelas bättre över foten? Jag har aldrig förstått det argumentet för BOA eftersom antalet tryckpunkter snarare blir färre än på traditionella pjäxor.
På artikelns bilder av dubbel-BOA-pjäxor så är det t ex bara fem tryckpunkter på själva foten. Premiumpjäxor utan BOA har ju oftast tre spännen med två fästen för var spänne = sex tryckpunkter på framfoten vilket enligt mig borde ge minst lika bra tryckfördelning. Plus bättre möjlighet till individuell reglering av de olika spännena jämfört med BOA.
Jag har kört med Boa enbart över foten. Jag saknade att ha två spännen då jag uppenbarligen inte vill ha samma tryck över hela foten. Vilket ledde till att jag kunde inte spänna tillräckligt. (den del som ville ha lösast vann) Kanske hade kunnat lösas med mer omfattande bootfitting. Mina Boa frös också fast. Så jag bytte tillbaka till vanliga spännen.

Tillbaka
Topp