[Artikel] Recension: Sherpas Cinema – Into The Mind

Redaktionen

Aktiv medlem
Förväntningarna var höga när Jibberisch och Hedda satte sig för att kolla på Into The Mind. Kunde den ta det som var bra med All I Can och göra det bättre? Efter en stunds tittande kom dock insikten om att det här inte var en uppföljare, och kanske i

Läs hela artikeln:

Det er markedsført som en skifilm med skiløpere og hvite fjell og ikke minst spektakulær skikjøring, ikke timelaps-onani, photoshop show-off og karmacrap. Lite av det første og masse av det siste. Ta skisekvensene ut av into the mind og putt dem inn i all.I.can og timelapseorgien ut av All.I.can og putt det inn i into the mind så har du en film jeg kunne sett meg i hjel på og en som kunne gått rett i glemmeboka.

Kanske bara är jag men tycker denna filmen inte alls är bra om man ska klassa den som skidfilm. Visst förstår jag poängen som ni skriver om att alla skidfilmer inte kan se likadana ut men en skidfilm ska väl ändå vara en skidfilm. Hur långt är introt med gubben som sitter och snurrar, seriöst så hinner man tröttna redan där...
Nej, denna filmen va inte alls i min smak. Hellre hälften så kort så att mer procent av filmen faktiskt varit åk och inte en gammal gubbe som snurrar på sin speldosa

Jag och mina polare tänkte att det va skidfilm vi skulle se och alla blev fett besvikna. Snyggt filmat men sönder redigerat ut i den grad att allt kändes övergjort något så fruktansvärt. Nej tack, det blir nog att kika Art of flight igen istället.

Før att lindra (eller ær det øka) abstinensen infør vintersæsongen øppna jag plånkan och spendera 200 pjux på två skidfilmer: Into The Mind och Valhalla.
Båda ær filmade med mer i tanken æn skidåkare som shreddar sønder berg men jag blev besviken av Into The Mind och glad i Valhalla. Valhalla ær snyggt filmat och har fantastiska skidscener. ITM dock, ja, den skidåkning som sågs i Intron ær væll all den skidåkning som fanns. Men, Into The Mind kænns som en film (før det ær just vad det ær) som kræver sin tid. Jag minns att jag læmnade biografen efter att ha sett Kill Bill (1) undrandes vad fan det ær før skit jag har sett bara før att se den igen några månader senare. Det ær idag en av mina favoritfilmer. Kan jag då se Into The Mind som något nytt, då jag redan i All.I.Can såg det mesta av både den filosofiska biten (livet, døden, andningen osv) och det mesta av den i øgonfallande biten, kan jag se Into The Mind som en film som jag kommer børja uppskatta efter att ha sett den en andra och tredje gång. Eller kommer jag børja titta på den en andra gång och stænga av efter 15 min, kicka igång All.I.Can och inse att ITM ær helt enkelt en usel uppføljare.

Tycker betygsättningen är helt korrekt. Filmen är riktigt snyggt gjord och det är riktigt krämiga animationer. När de flertalet andningssekvenser både på sjukhuset och i backen kommer igång är det nästan som att man förväntar sig en attack med maskingevär. Påtaglig call of duty känsla- på ett positivt sätt!

Första "riktiga" skidsekvensen med skogsåkningen är det bästa som har gjorts ur ett rent filmperspektiv. Det är där kameran ska vara, och anledningen till att hjälmkameror slått igenom.(obs- är inte hjälmkamera) Man får en sån sjukt bra känsla när man kommer nära. Synd att det inte är fler såna scener.

Det kunde också varit lite mindre nepalgubbe och surf. Lite för mycket vatten. Men framförallt kul att de tänker nytt, de är på helt rätt väg!

Bästa skidfilm jag sett! Lite annorlunda bara men det flaggade sherpas cinema för långt innan. Jag hoppas folk uppfattar och uppskattar den överlägsenhet i filmteknik och redigering som skiljer into the mind från mängden. Klockren 5a

I efterhand hade jag för stora/fel förväntningar. För mkt av allt utom skidåkning. Det är två månader kvar till årets skidpremiär och jag vill drömma mig bort. Tyckte tempot i filmen var lågt. Visst fanns det många snygga klipp och sekvenser men de lyckades inte hålla mig borta från att reflektera över hur obekväma stolarna är på Bio Rio.

Sen finns det en risk för att den pajade mina chanser att få med tjejen på liknande visningar i framtiden ;)

Betyget blir att jag kommer slå till på All I Can i itunes så att jag kan njuta av Group Shred och JPs segment påväg till alperna!

Tillbaka
Topp