[Artikel] Sagan om hur sjukt bra skidåkning det finns i Sverige [Kebnekaise]

Redaktionen

Aktiv medlem

I maj 2020 hamnade Fabian Omne mitt i Kebnekaise tillsammans med ett gäng svenska pro skiers. Snön var E-P-I-C. Här är hans berättelse om den magiska resan till några av Sveriges störst offpiståk.

Läs hela artikeln:

Pillard

Aktiv medlem
Fantastisk plats det där. Jag vill dock påtala stt Sielmstjåkka visst kan vara trevlig åkning, iaf om man gått upp för egen maskin (därifrån profilbilden är tagen...)

Pillard

Aktiv medlem
Grymt reportage! Man blir alltid lika pepp på att pallra sig till Keb, tajma bra väder och snö bara, när man läser sån här mumma.

Fler som gillar åket du nämner @Pillard i detta reportage:

https://www.freeride.se/vildmarksvinter-vid-nallo/
För den som behöver lite mer inspiration...

IMG_4723 (1).jpg
IMG_3171.JPG

(Sielmatjåkka) Och visst har Omne en poäng i att det inte är superhårigt. Men fortfarande 600fhm jämn och fin lutning och med tämligen lång tid innan hjälp kan finnas på plats om du laddar för hårt :)
IMG_3172.JPG

(Tjäktjatjåkka, diagonalt över dalen)

Senast ändrad:

xviggenx

Aktiv medlem
Bra textsnideri där Fabian, hoppas både tummen och huvudet fått vila och återhämta sig lagom mycket!

Corin

Aktiv medlem
Patrullör Berglund i kalaströja kan ju göra vem som helst glad! Fint plitat Fabbe!

Några rättelser:
Grönan var inte öppen. Du menar Pelikanhyllan.
De dagarna var det inget flatljus. I alla fall inte med Gränsen-mått mätt.
ÅKTE DU HELIKOPTER EFTER DEN DÄR HJÄRNSKAKNINGEN???!!?!! Som jag kommer ihåg det visste du knappt åt vilket håll ovan nämnda stängda bar låg. Eller vad klickan var, vilken dag det var etc. Det vet iofs nästan ingen i Gränsen i maj. Men ändå!

ByB3rg

Aktiv medlem
Patrullör Berglund i kalaströja kan ju göra vem som helst glad! Fint plitat Fabbe!

Några rättelser:
Grönan var inte öppen. Du menar Pelikanhyllan.
De dagarna var det inget flatljus. I alla fall inte med Gränsen-mått mätt.
ÅKTE DU HELIKOPTER EFTER DEN DÄR HJÄRNSKAKNINGEN???!!?!! Som jag kommer ihåg det visste du knappt åt vilket håll ovan nämnda stängda bar låg. Eller vad klickan var, vilken dag det var etc. Det vet iofs nästan ingen i Gränsen i maj. Men ändå!
Int lätt för han @Corin . Hjärnskakning å sen lägg till att han är Falunbo. Kopparn har inte varit nådig åt dom där därifrån. Bättre ställt hos oss på andra sidan Runn....

Fabianomne

Aktiv medlem
Int lätt för han @Corin . Hjärnskakning å sen lägg till att han är Falunbo. Kopparn har inte varit nådig åt dom där därifrån. Bättre ställt hos oss på andra sidan Runn....
Grönan, pelikanhyllan, snödrivan, fyllecellen, trodde allt föll under samma kategori? Det faller då FAN under samma byggnad, typ ;-)

Om man ska skylla på hjärnskakning eller hemort vet jag ej, men det tyder väl bara på hur jävla mycket koppar en har i blodet. Är dock ganska spiksäker på att det var ganska gråa dagar till och från då det var vad som höll oss från att utföra den andra dagen i farkost. Men, som man säger, kan det ju alltid bli värre. Det är möjligt att det inte var den överjävligaste pissdagen i riksgränsens historia, för dom inträffar väl bara under NM-finaler så som jag förstått det ;-)

CamiloGyllback

Ny medlem
Jättefint skrivet. Man märker att du skrev varenda ord med passion.

Heja svenska fjällen!

jung

Aktiv medlem
”Bästa förhållandena på 30 år” Sålde in det där bra till oss som är lite tveksamma 😂

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp