[Artikel] Skidindustrin, hallå från 2022!

Redaktionen

Aktiv medlem
IMG_9241-kopia.jpg

Vad är det som gör att skidindustrin fortfarande är fast i en försvunnen tid? En tid långt gången där pojkar bär blått och flickor bär rosa. Vi närmar oss slutet på 2022 och skidindustrin misslyckas fortfarande att erbjuda lika möjligheter för män och kvinnor.

Läs hela artikeln:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Oavsett om det är 1922, 2022 eller 2122 så finns det något tråkigt och otidsenligt som heter biologiska skillnader. Män och kvinnor är i regel olika och därför utvecklas modeller olika.
Att vissa kvinnor och vissa män är längre/kortare, större/smalare gör inte att dessa generella biologiska skillnaderna försvinner.

Personligen tycker jag det inte finns något larvigare än "Hallå, det är Nuvarande Året nu" som argument.
Antingen tycker du något är rätt eller fel, det är ovidkommande vilket år det är.
Värderingar bör vara tidlösa.

TailGunnar

Aktiv medlem
Oavsett om det är 1922, 2022 eller 2122 så finns det något tråkigt och otidsenligt som heter biologiska skillnader. Män och kvinnor är i regel olika och därför utvecklas modeller olika.
Att vissa kvinnor och vissa män är längre/kortare, större/smalare gör inte att dessa generella biologiska skillnaderna försvinner.
Och det är precis vad debattartikeln handlar om :D

StefanAaroe

Aktiv medlem
Var med min fru och köpte pjäxor. Jag trodde nästan att det var ett skämt. Killen i butiken sa urskuldande att det berodde på att de flesta pjäxor designas i länder där man fortfarande har den här stereotypiska uppdelningen där tjejer får fluffig päls och killar flames. Har ingen aning om det stämmer men hela grejen känns så pinsam.
Hörde att Technica kommer med en hybrid-pjäxa i 22,5. Så snart så… Oklart hur färgsättningen bli dock.

pd

Aktiv medlem
Personligen tycker jag det inte finns något larvigare än "Hallå, det är Nuvarande Året nu" som argument.
Fast tiderna förändras och vad som anses vara rätt och fel med det. Titta på någon filmrulle eller populärt tv-program som är så där 30 år gammalt så är det inte sällan bara att dra fram skämskudden.

Riktigt trist att det fortfarande inte är självklart att tjejer har samma utbud att välja på som killar.

Wille1504

Aktiv medlem
Var med min fru och köpte pjäxor. Jag trodde nästan att det var ett skämt. Killen i butiken sa urskuldande att det berodde på att de flesta pjäxor designas i länder där man fortfarande har den här stereotypiska uppdelningen där tjejer får fluffig päls och killar flames. Har ingen aning om det stämmer men hela grejen känns så pinsam.
Hörde att Technica kommer med en hybrid-pjäxa i 22,5. Så snart så… Oklart hur färgsättningen bli dock.

Finns redan. Just 22,5 finns dessutom till ruggigt bra pris i förra årets modell (bara färg som skiljer från årets).

Överlag verkar det finnas ett hyggligt urval av sådana pjäxor som skribenten söker, så det är nog snarare inköparna i Sverige man ska klaga på.

För övrigt håller jag inte med skribenten. Visst är det tråkigt att just den jackan inte finns i dammodell, men behöver man ens dammodell? I mitt tycke spelar jackans skärning inte så stor roll när man åker med ryggsäck eftersom jackan hålls på plats av ryggsäcken. Min nuvarande skidjacka panikköptes på rea när jag kom på att jag slarvat bort den gamla och är minst en storlek för stor. Troligen två. Att lavinryggsäcken inte fanns i kort rygglängd är dock bedrövligt.

I mitt tycke bör man inte se det som att det finns herr- och dammodeller utan istället som att det finns unisex- och dammodeller när det gäller pjäxor och skidor.

Antalet skidmodeller jag känner till som har runt 180 cm som kortaste längd kan jag räkna på en hand.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Fast tiderna förändras och vad som anses vara rätt och fel med det. Titta på någon filmrulle eller populärt tv-program som är så där 30 år gammalt så är det inte sällan bara att dra fram skämskudden.

Riktigt trist att det fortfarande inte är självklart att tjejer har samma utbud att välja på som killar.
Problemet är att något som anses okej idag kommer inte anses okej om 20 år eller för 20 år sedan.
För att dra extrema exempel så hade någon kunnat försvara groteska åsikter 1940 som någon 1920 eller 1960 hade tyckt varit hemskt, men då var helt normalt. Eller saker vi gör idag som vi vid millennieskiftet hade tyckt var helt galet och om 20 år kommer tycka är helt galet.

Poängen är att årtal inte per automatik legitimerar något för någon slags progression är inte linjär.

Nåväl.

fredw

Aktiv medlem
Visst är det fånigt med designen på en del ”damutrustning”. Så långt, helt överens.

Samtidigt så är det ju fritt fram för alla att välja ur herrsortimentet, eller unisex som det allt oftare kallas nuförtiden. Det gjorde vi, senast när fru fredw köpte pjäxor. Snygga midnattsblå pjäxor. Som du skriver, blå är väl ingen herrfärg? De verkar sitta perfekt, även om de bara är ”torråkta” ännu.

Lägg därtill att många tjejer/damer faktiskt verkar efterfråga kläder som i snitt ser litet annorlunda ut jämfört med killar/herrar. Kalla det fördomsfullt men en titt på hur folk klär sig ute i samhället verkar bekräfta det. Snarare är väl denna skillnad större i vanliga klädbutiker, jämfört med skid/friluftskläder? Ofta är ju hela klädmärken och butikskedjor enkönade.

Det olika utbudet av ryggsäckar etc i olika storlekar har kanske också med efterfrågan att göra. Mitt intryck är att efterfrågan på lavinryggsäckar är större bland killar/män och därmed i mer typiska medelherrstorlekar. Även där en spaning från fjäll och alper.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kan ju hålla med om vissa grejor i artikeln, men att vara förvånad att en ryggsäck i kortare modell även har mindre volym är ju verkligen att leta efter något att reta sig på. Om man fördelar om den volymen på kortare längd blir ju ryggsäcken antingen opraktiskt bred över ryggen, eller sticker ut väldigt mycket bakåt. Enkel geometri.

Sen tror jag det är bättre utbud för damer här nere i Schweiz än i Sverige, iaf för riktig alpinism och turande. Många märken har samma eller liknande funktioner på sina top of the line modeller för damer och herrar. Med brasklapp att det kan vara en del tjejiga färgsättningar… Att dra upp ett okänt märkes oförmåga att göra det bevisar ju inget.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Visst är det fånigt med designen på en del ”damutrustning”. Så långt, helt överens.

Samtidigt så är det ju fritt fram för alla att välja ur herrsortimentet, eller unisex som det allt oftare kallas nuförtiden. Det gjorde vi, senast när fru fredw köpte pjäxor. Snygga midnattsblå pjäxor. Som du skriver, blå är väl ingen herrfärg? De verkar sitta perfekt, även om de bara är ”torråkta” ännu.

Lägg därtill att många tjejer/damer faktiskt verkar efterfråga kläder som i snitt ser litet annorlunda ut jämfört med killar/herrar. Kalla det fördomsfullt men en titt på hur folk klär sig ute i samhället verkar bekräfta det. Snarare är väl denna skillnad större i vanliga klädbutiker, jämfört med skid/friluftskläder? Ofta är ju hela klädmärken och butikskedjor enkönade.

Det olika utbudet av ryggsäckar etc i olika storlekar har kanske också med efterfrågan att göra. Mitt intryck är att efterfrågan på lavinryggsäckar är större bland killar/män och därmed i mer typiska medelherrstorlekar. Även där en spaning från fjäll och alper.
Poängen är nog att det inte finns storlekar eller utrustning som funkar till tjejer i herr eller unisex-sortimentet. De flesta killar åker väl i pjäxor i flex mellan 110-130 medan tjejer som är lite lättare vill ha 90-110. Samma sak med flex och längd på skidor. Killgissar vilt här eftersom jag egentligen aldrig blandar mig i vad min fru köper. 😊
Personligen skulle jag dock inte gilla om alla pjäxor jag hade att välja på gjorde ett starkt uttryck för min manlighet i design och förutsättning.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Flylow okänt märke? Men kom igen nu :)
Är väl jag som inte hänger med då.🤷‍♂️ Verkar inte ha återförsäljare i Schweiz, kanske därför. Även första gången jag sett namnet här på freeride.

Men min kommentar står, bara för man hittar ett märke som inte levererar samma funktioner på dam (eller unisex) som på herr gäller det inte generellt.

Senast ändrad:
Problemet med just flylows jacka är att motsvarigheten av deras jacka med högst tekniska egenskaper inte finns att hitta på damsidan, istället erbjuds en fodrad jacka till damer, något som i sin tur inte går att hitta på herrsidan. Jag håller helt med om att det är fritt fram att härja på båda sidor men poängen är att utbudet ser ut som det gör, inte hur jag kan komma undan det. Sen är det ju det där med storlekar oxå ;)

Hybridpjäxor finns och har funnits länge, vad jag fick förklarat till mig var att viss läst och flex ännu inte fanns på marknaden. Salmonpjäxan ser dock imponerande ut, missat den!

Enkel geometri kan rädda ryggproblem om ryggsäcken används på en daglig basis, ännu en gång är problemet att samma utbud inte erbjuds.

Om märken som endast producerar modeller runt 180 cm bara går att räkna på en hand skulle jag säga att det är en hand för mycket :) ( 175 får vara med där oxå)

Givetvis har allt bland annat med efterfrågan att göra men det finns sätt att vara kreativ kring det. Enkelt att bara producera färre antal etc

fati

Aktiv medlem
Man undrar vad bootfittern hade för koll egentligen.... Tex Cochise finns ju också i en damvariant. Techinserts, gåläge, stabilt nerför osv. 115 flex varianten har inga blomor eller nåt heller. Eller Dalbello Chakra Elevate 115 ID... Sen finns ju inte alla kombinationer av läst och flex, såklart. Men det gäller ju även män. Många som få trycka pjäxor? Vad är det du är ute efter?

Ryggsäckar är nog geometrien som gör det, som andra skrev. Det ser man väl också med trekkingryggsäckar. Vill man har samma geometrie, dvs samma bredd och djup, så blir en ryggsäck med kortare rygglängd mindre...

När det kommer till skidor kan jag inte heller ser det så mycket. Tex. Nordica Santa Anna, Blizzard Black Pearl, Salomon QST Lumen är väl alla snygga? Och stabila?

Jag ser vad skribenten är ute efter och det finns massor med "tjejdesign" i skivärlden, rosa skidor med blommor och pjäxor osv. Men jag tycker när man tittar på lite mer "High end" avdelningen ser det rätt ok ut? I nedre ändan, typ billiga, mjuka skidor och pjäxor är det sämre. Men jag tror inte det var det skirbenten var ute efter.

Min fru kör med ett par äldre Dalbello med gåläge och tech, likt de där Chakra nämnd ovan och ett par Blizzard Black Pearl. En set up jag själv kunde ser mig åker på också...

Tillägg: Sen finns grym bra juniorsutrustning - pjäxor och skidor, om det skulle vara så att man behöver mer utval och mindre storlekar...

Tillägg 2: Visst, jag är en vit man och därmed priviligierad. Men jag vill dock understrycker att det inte alls var svårare för min fru att köpa utrustning än det var för mig )och hon kör med damskidor, dampjäxor, damjacka... alla utan blommor och inte i rosa). Snarare tvärtom. Och då kör vi båda en freeride set-up med hybrid pjäxor osv...

Senast ändrad:

Emmis

Aktiv medlem
Det behövs fler kvinnor som åker skidor/snowboard generellt. Könsfördelningen i backen är allt som oftast till stor övervikt för män.
precis detta. Mina åksällskap är alla kvinnor och då vi är på nån valfri vintersportort känns det som vi hamnat på en korvfest...men det får bli en annan tråd.
Utbud vs efterfrågan osv.
Man undrar vad bootfittern hade för koll egentligen.... Tex Cochise finns ju också i en damvariant. Techinserts, gåläge, stabilt nerför osv. 115 flex varianten har inga blomor eller nåt heller. Eller Dalbello Chakra Elevate 115 ID... Sen finns ju inte alla kombinationer av läst och flex, såklart. Men det gäller ju även män. Många som få trycka pjäxor? Vad är det du är ute efter?

Jag ser vad skribenten är ute efter och det finns massor med "tjejdesign" i skivärlden, rosa skidor med blommor och pjäxor osv. Men jag tycker när man tittar på lite mer "High end" avdelningen ser det rätt ok ut? I nedre ändan, typ billiga, mjuka skidor och pjäxor är det sämre. Men jag tror inte det var det skirbenten var ute efter.
Jag som kvinna vill ge input i patriarkatet:
jag är typ175 cmöh. o väger som en fullvuxen karl. kvinnoskidorna slutar tillverkas i typ 172 jag kan bra ha längre lagg. nu kan jag ju nog tänka mig att gå på nån icke pink-linje, vilket jag också gör, för varken kläder o skidor finnes i damsortiment för mig.
Men herrkläder e för tajta på två ställen, för att förtydliga: röven och brösten. så då står man där i en herr xl jacka som tajtar o pösar om vartannat. Om man har ryggor med figursydda axelremmar har de samma problem.
Min kompis, som däremot är av petit-modell, hatar att förpassas till Hello-kitty avdelningen.

Jag vågar nästan dessutom påstå att det är i medelprisklassen dessa köns-färgsättningar finns mest.

Iö kör jag Cochise och dessa i dam modell har nog betydligt femininare färgsättning än herrvarianten. de äldre varianterna hade i åtmn 105 fluff i skaftet.
Så mer unisex åt folket ( eller som vi säger, one size fits ingen)

Wille1504

Aktiv medlem
När det kommer till skidor kan jag inte heller ser det så mycket. Tex. Nordica Santa Anna, Blizzard Black Pearl, Salomon QST Lumen är väl alla snygga? Och stabila?

För att fylla på med skidor som är mer hybridskidor och lite lättare så gör Head Kore 99 och 105 ner till 156 respektive 163 cm. Elan Ripstick 96 går ner till 164. Vidare så gör Scott Scrapper-serien även i damvarianter. Något lite mjukare än Kore och Scrapper? Völkl Blaze 94 och 106 börjar på 165, Blaze 86 finns från 159. Notera alltså att alla de här är "herrvarianter" och att jag inte kikat på damvarianter, men kanske är det dags att vi ser dem som unisex? För helt ärligt, hur många herrar kommer köpa de här skidorna i 16X-längder?

Edit: Blev lite fel ovan och kikade alltså på Scrapper i damvarianter. Det stämmer att "herrvarianterna" är ganska långa i kortaste längd.

Att skidtillverkarna gör så här kan vi som konsumenter utnyttja för att fynda. "Herrvarianterna" i korta längder hamnar ofta på rea och detsamma gäller "damvarianterna" i längsta längderna. Som jag har förstått det skiljer det oftast ingenting annat än grafiken på skidan, och i min erfarenhet är båda varianterna ganska neutrala i färgsättningen.

Tror också att det är de svenska butikerna som slarvar eller av kommersiella anledningar inte tar in det som finns. Här är sport-conrads utbud av hybridpjäxor med minst 100 flex i storlekarna 22,5, 23 och 23,5. De har 17 matchande pjäxor i lager, och det finns alltså fler som de inte tagit in eller sålt slut på. Sport-Conrad

Ryggsäckar är nog geometrien som gör det, som andra skrev. Det ser man väl också med trekkingryggsäckar. Vill man har samma geometrie, dvs samma bredd och djup, så blir en ryggsäck med kortare rygglängd mindre...

För att fylla på om ryggsäcken så tycker jag faktiskt att 35L-varianten borde finnas i kortare rygglängd vilket kanske skulle ge 32L volym. Tror jag sett det hos andra tillverkare, och rygglängden på ryggsäcken handlar väl mest om vilket avstånd man har mellan höftbältet och axelremmarna?

Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem
När det kommer till kläder tycker jag det gäller alla (kvinnor och män) som inte riktigt passar i normen som har det svårt. Tex blir ju jackor och byxor (män och kvinnor) inte längre efter storlek M, bara bredare. Som är roligt om man är 190 cm o väger 73 kg... M är för kort, de andra är nog mer sopsäck. Undrar hur de gör som är 2m långa?

Senast ändrad:

fati

Aktiv medlem
kvinnoskidorna slutar tillverkas i typ 172
Tex Blizzard Sheeva finns i 180cm superroliga skidor.

Men är man större och tyngre kan man ju väl köra män/ unisex varianten (för att ingen säger väl att kvinnor inte få/ kan köra på skidor som marknadsförs för män? Om det nu är rätt eller fel att de marknadsförs så...)

Edit: Sheeva 11 finns även i 188cm

Senast ändrad:
För att fylla på med skidor som är mer hybridskidor och lite lättare så gör Head Kore 99 och 105 ner till 156 respektive 163 cm. Elan Ripstick 96 går ner till 164. Vidare så gör Scott Scrapper-serien även i damvarianter. Något lite mjukare än Kore och Scrapper? Völkl Blaze 94 och 106 börjar på 165, Blaze 86 finns från 159. Notera alltså att alla de här är "herrvarianter" och att jag inte kikat på damvarianter, men kanske är det dags att vi ser dem som unisex? För helt ärligt, hur många herrar kommer köpa de här skidorna i 16X-längder?

Edit: Blev lite fel ovan och kikade alltså på Scrapper i damvarianter. Det stämmer att "herrvarianterna" är ganska långa i kortaste längd.

Att skidtillverkarna gör så här kan vi som konsumenter utnyttja för att fynda. "Herrvarianterna" i korta längder hamnar ofta på rea och detsamma gäller "damvarianterna" i längsta längderna. Som jag har förstått det skiljer det oftast ingenting annat än grafiken på skidan, och i min erfarenhet är båda varianterna ganska neutrala i färgsättningen.

Tror också att det är de svenska butikerna som slarvar eller av kommersiella anledningar inte tar in det som finns. Här är sport-conrads utbud av hybridpjäxor med minst 100 flex i storlekarna 22,5, 23 och 23,5. De har 17 matchande pjäxor i lager, och det finns alltså fler som de inte tagit in eller sålt slut på. Sport-Conrad

För att fylla på om ryggsäcken så tycker jag faktiskt att 35L-varianten borde finnas i kortare rygglängd vilket kanske skulle ge 32L volym. Tror jag sett det hos andra tillverkare, och rygglängden på ryggsäcken handlar väl mest om vilket avstånd man har mellan höftbältet och axelremmarna?
Är man ute efter mer än 115 i flex blir det dock svårt, så ser inte fallet ut för större fötter, en grupp som till majoritet inte är kvinnor.

Och hur många skidor måste män räkna bort pga längd?

Jag är väl medveten om det utbud som finns, vad jag vill belysa är det kvinnor och kortare personer inte har tillgång till men män och längre personer har tillgång till, vilket direkt påverkar säkerhet och prestanda.

fredw

Aktiv medlem

Kanske inte så vanligt. Men det finns färska exempel i forum här på FR om välvuxna män som gärna hade valt en längre skida av en viss modell - om det funnits. Samma gäller för pjäxor för oss med stora fötter - utbudet är inte helt optimalt. Särskilt inte i verkligheten även om storleken kan finnas i katalogen.

fati

Aktiv medlem
Är man ute efter mer än 115 i flex blir det dock svårt, så ser inte fallet ut för större fötter, en grupp som till majoritet inte är kvinnor.

Jag är väl medveten om det utbud som finns, vad jag vill belysa är det kvinnor och kortare personer inte har tillgång till men män och längre personer har tillgång till, vilket direkt påverkar säkerhet och prestanda.
Ok. Men om man har så små fötter att de minsta mänpjäxor är för stor,behöver man så hög flex då? (Ärligt fråga). Jag kör med 130 flex, 73kg. Brukar vara rätt stark, men märkar att de blir kanske i styvaste läge när man blir lite mer otränade.... finns nån artikel om det också nånstans, dvs att inte alla ska alltid har styva pjäxor. Hade jag haft lite mjukare skidor (som jag borde har nuförtiden), skulle jag även gå ner i flex. Inte alltod att man ska har super hög flex. Man ska ju se att folk slm väger 100+ kg kör.med 130/140 flex. Så är man lättare är det väl vettigt att går ner i flwx? Exempel på skidorna var ju just de som finns i korta längder. Tex nordica och blizzard har grymma damskidor i korta och långa längder.

Med detta sagt kvarstår "tjejdesign" problemen. Där fattar jag inte varföt man tror att tjejer och kvinnor giller glitter, rosa och blommor... men men. Finns ju vissa alternativ iaf.

Senast ändrad:

Emmis

Aktiv medlem
eventuellt missade jag lite bollen i mitt förra inlägg.
Grejen är lite det att om man som kvinna åker skidor förväntas man :
a) tillbringa tiden i barnbacken/blå backen. Antingen själv eller min sina mini-mes, då vill man ha sköna pjäxor med flex 60 och mysit foder både i pjäxor o kläder för att inte frysa.
b) tillbringa största delen av semestern med en aperoll i handen. Då behöver man ha nån piffig jacka med fuskpäls på huvan o tajt fit. oklart om man ens behöver skidor o pjäxor.

Vi som inte riktigt passar in i kategori a eller b har problem med både det ena och det andra. speciellt om man inte måttar enligt normen. Om man har fyrk att satsa brukar det mesta lösa sig, men man vill inte betala mer för att få mindre pga sitt kön så att säga. dessutom är det tidskrävande att gräva under varje sten efter lösningar

Jag är storvuxen o har kanske inte riktigt samma problem som en mindre kvinna. men nån jätte är jag inte. så gällande utrustning har jag personligne inga problem men kläder. ja!
Det som brukar skilja herr o damskidor av samma "modell" är förutom färgen o namnet, är ofta bredden ( man är lättare..) och mjukheten ( inte lika aggresiv åkning).

problemet ligger snarast i denna vinkling. behöver vi dam- o herrskidor? eller kanske vi kunde klara oss med skidor.
Men det är väl ung som att försöka förklara åt 8 åringen att den av syrran ärvda cykeln är ferriariröd och inte tjejfärg..

Eg. är jag en gammal brädåkare och om vi går in i kategorin snowboard o snowboardskor för damer så är utbudet ungefär noll.

Kvinnor har överlag smalare fot och fast man har storleken kan man inte ha herrskor för där kan man få in båda fötterna i samma sko utan problem. men så klart nån trevlig/ dyr lösning alltid hittas.

Gällande Cochise är mina lila o turkosa, vill minnas den årsmodellen av herr-skon var orange-svart. Dvs ganska neutrala men vill påstå att där finns en könsprägel i färgen. hur årets modell ser ut vet jag inte.

Senast ändrad:

TailGunnar

Aktiv medlem
Tror också att det är de svenska butikerna som slarvar eller av kommersiella anledningar inte tar in det som finns. Här är sport-conrads utbud av hybridpjäxor med minst 100 flex i storlekarna 22,5, 23 och 23,5. De har 17 matchande pjäxor i lager, och det finns alltså fler som de inte tagit in eller sålt slut på.
Tex har Tecnica Cochise och Zero G samma BSL i storlekarna 22.0 - 23.5, vilket gör utbudet mera begränsat för damerna med små fötter. Detsamma gäller för grabbar med skostorlek 46+.

christopherlarsson

Aktiv medlem
@jakeplisken självklart måste det finnas high-end damalternativ?

Ska tillverkarna skrota en annan del av katalogen eller ska de helt enkelt tillverka mer? Tillverkar man mer så måste det också konsumeras mer.

fredw

Aktiv medlem
Här är nog grundorsaken till problemet - stor skillnad i efterfrågan:

Det finns bara två kvinnor av totalt 60 bergsguider i Sverige och siffrorna ser inte bättre ut om man tittar på övriga yrken inom snö- och lavinsäkerhet.

fredw

Aktiv medlem
Jomen så är det ju. Vad händer om vi jämför utbudet av ridkläder för damer och herrar? På horze.se gjorde jag en snabb sökning som visar följande;
Visa bilaga 21011
Visa bilaga 21012
Inte så jämställt heller kan jag tycka. :)

Som tur är hittade jag ett par strechbrallor till dig, kanske inte unisex men…

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Som tur är hittade jag ett par strechbrallor till dig, kanske inte unisex men…

Perfekt, och verkar väldigt slitstarka för Poma-liftarna! Det finns så sjukt många färger bara, så jag har svårt att välja. Vad säger FR-panelen, skall jag gå med Corydalis Blue, Anemone Dark Pink eller kanske Climbing Ivy Dark Green?
Så svårt!! :unsure:

PisteCarver

Aktiv medlem
Jomen så är det ju. Vad händer om vi jämför utbudet av ridkläder för damer och herrar? På horze.se gjorde jag en snabb sökning som visar följande;
Visa bilaga 21011
Visa bilaga 21012
Inte så jämställt heller kan jag tycka. :)
Företag utvecklar och tillverkar de produkter som stämmer överens med deras affärsidé och vad deras kunder efterfrågar.
En självklarhet i en marknadsekonomi och inga konstigheter.
Har ingenting med ”jämställdhet” att göra.

EDIT: Är parfymbranschen ojämställd? ;)

StefanAaroe

Aktiv medlem
Företag utvecklar och tillverkar de produkter som stämmer överens med deras affärsidé och vad deras kunder efterfrågar.
En självklarhet i en marknadsekonomi och inga konstigheter.
Har ingenting med ”jämställdhet” att göra.

EDIT: Är parfymbranschen ojämställd? ;)
Fast skillnaden är väl att ridkläder för herrar inte bara kommer i cowboy och indian-stuk utan ser rätt neutrala ut? 🤠

PisteCarver

Aktiv medlem
Fast skillnaden är väl att ridkläder för herrar inte bara kommer i cowboy och indian-stuk utan ser rätt neutrala ut? 🤠
Och vaddådå?
Varje företag tillverkar de varor de tror sig nå störst framgång med.
Eller tror du att privatägd produktutveckling drivs av ideologi? ;)

EDIT: Om man är övertygad om att detta inte efterfrågas utan är påtvingat på oss av företagen, så har man ju hittat en fantastisk affärsidé som man kan pröva genom att starta ett eget företag.

Senast ändrad:

StefanAaroe

Aktiv medlem
Och vaddådå?
Varje företag tillverkar de varor de tror sig nå störst framgång med.
Eller tror du att privatägd produktutveckling drivs av ideologi? ;)

EDIT: Om man är övertygad om att detta inte efterfrågas utan är påtvingat på oss av företagen, så har man ju hittat en fantastisk affärsidé som man kan pröva genom att starta ett eget företag.
Jag tror att många köper de pjäxorna som passar deras fötter. Sen om de är rosa med fluff så får de leva med det. Om du kollar i statistiken så ser du att en stor del av de som gör skidutrustning är män som tror sig veta vad alla vill ha. Kan rekommendera ett avsnitt från Gear 30 med hon som är marknadsdirektör för Technica/Blizzard. Kanske du får lite inblick hur de tänker som bolag. Det är avsnitt 223 med Leslie Baker. Om du nu inte redan vet allt dvs…

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag tror att många köper de pjäxorna som passar deras fötter. Sen om de är rosa med fluff så får de leva med det. Om du kollar i statistiken så ser du att en stor del av de som gör skidutrustning är män som tror sig veta vad alla vill ha. Kan rekommendera ett avsnitt från Gear 30 med hon som är marknadsdirektör för Technica/Blizzard. Kanske du får lite inblick hur de tänker som bolag.
Starta då ett företag och konkurrera ut de i ditt tycke inkompetenta produktutvecklarna och tjäna en massa pengar.;)
Om du nu inte redan vet allt dvs…
Nä, jag har ingen aning om vilka produkter inom skidbranschen eller ridbranschen som efterfrågas mest av kunderna.
Men jag vet en del om hur praktisk marknadsekonomi och konkurrens mellan företag fungerar.

StefanAaroe

Aktiv medlem
Starta då ett företag och konkurrera ut de i ditt tycke inkompetenta produktutvecklarna och tjäna en massa pengar.;)

Nä, jag har ingen aning om vilka produkter inom skidbranschen eller ridbranschen som efterfrågas mest av kunderna.
Men jag vet en del om hur praktisk marknadsekonomi och konkurrens mellan företag fungerar.

Tänkte att du skulle lyssna på någon som jobbar i branschen så får du också insikten i att den är under förändring.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tänkte att du skulle lyssna på någon som jobbar i branschen så får du också insikten i att den är under förändring.
Ja, är väl bra då att företagen lyssnar på sina kunder.
Endast så blir de långsiktigt framgångsrika. Jag tror du har missförstått mina inlägg, jag är varken för eller emot pjäxor med rosa fluff eller stålgrå design.
Blir bara förvånad när man verkar tro att företags produktutveckling styrs av ideologi eller stereotypa föreställningar i stället för kundfokus.
Sådana företag finns ju ibland förstås, men de blir sällan långlivade eller framgångsrika i en marknadsekonomi.

Topp