[Artikel] SLAO: "Skidliftarna i Sverige kan rulla som vanligt"

Redaktionen

Aktiv medlem

Igår, torsdagen den 12 mars, hade Svenska Liftanläggningars Organisation (SLAO) styrelsemöte och diskuterade bland annat spridningen av Coronaviruset och eventuella åtgärder från deras håll. De tog beslutet att inte stänga ned några skidanläggningar i Sverige och anser att det är upp till var enskild individ att ta eget ansvar. 

Läs hela artikeln:

Ivo

Medlem
Schweiz, Norge, Italien och Österrike har nu stängt samtliga liftar:

jag gissar att påsken kommer bli välbesökt i Åre...?

Flowjoe

Ny medlem
Vail håller öppet men inför åtgärder för att minska ”crowding”. Inga serveringar öppna bara matpaket. Folk ombeds att bara åka med deras egna sällskap.

walkabout

Medlem
Jag är mest fascinerad över att många företag och evenemangsorganisatörer verkar tolka gränsen på 500 personer i en folksamling som ett absolut mått. 499 personer är safe, då sprids inte smitta. Dyker det upp en människa till så går allt åt helvete. Så funkar det ju inte. Siffran 500 är mer eller mindre tagen ur luften och bör mer ses som en uppmaning att inte samlas i stora folkmassor.

pd

Aktiv medlem
Jag är mest fascinerad över att många företag och evenemangsorganisatörer verkar tolka gränsen på 500 personer i en folksamling som ett absolut mått.
Också fascinerande att man angett det som ett antal och inte som en persontäthet. Det kommer att dras många lärdomar i efterhand av allt som bestäms nu.

MrHotDog

Medlem
Lyssnade på ansvarig från Skistar imorse. "Vi tar inget ansvar så länge myndigheterna tillåter så kör vi på". Fullt med norska åkare nu i svenska orter, så hon gnuggar väl händerna.

Wombat

Ny medlem
Imorse i Åre körde de bara 4 pers per gång i vm8. Gondola och kabinbana var helt stängt pga smittrisk. Nu har de vm8 på full gång och gondola kan har Max 8 pers inne.

Igår, torsdagen den 12 mars, hade Svenska Liftanläggningars Organisation (SLAO) styrelsemöte och diskuterade bland annat spridningen av Coronaviruset och eventuella åtgärder från deras håll. De tog beslutet att inte stänga ned några skidanläggningar i Sverige och anser att det är upp till var enskild individ att ta eget ansvar.

Läs hela artikeln:

A few resorts in Austria (Ischgl, St Anton and Heiligenblut) are put in quarantine and the reason is not really the number of positive cases discovered here, but the huge amount of positive cases discovered when people have returned to their home-countries over the last few weeks. These and many other ski resorts have become Corona hot-spots!

The quarantine was declared yesterday afternoon and the instructions were that foreign guests should immediately go back to their home-countries and isolate themselves. Thousands of people left in panic to get out of the quarantine zone before it closed down. Masses of coughing people hopped on over-crowded trains and buses to continue their journey back to their home-countries. At the same time all the tourists here from other parts of Austria are forbidden to leave the village in order to protect the rest of the country….

For us it is very difficult to understand the logic used by Austrian authorities – compare this with how infected cruise ships have been handled…

Based on this we decided to stay here in St Anton in order not to help spreading the virus. Now the village is like a ghost-town and we are waiting for a test-team to come and test us and our host family as we all have mild symptoms. We hope that we will be safe and immune after a couple of weeks here and then be able to return back home.

We hope that all the hundreds of young Swedes who were here for the season and are keen on more skiing before the season is over still respect the instructions to put themselves in quarantine back home. We also hope that their families understand how big risk it is that they will also be infected.

But as all the Swedish ski resorts have decided to keep open, we believe many of them will instead go straight to Åre, Sälen, Riksgränsen and then we will inevitably have new hotspots...

All the ski resorts in the other Nordic countries, in Italy, in Austria and in Switzerland are now closed for the season, but Sweden keeps open. Amazing…

Kungpulan

Ny medlem
Imorse i Åre körde de bara 4 pers per gång i vm8. Gondola och kabinbana var helt stängt pga smittrisk. Nu har de vm8 på full gång och gondola kan har Max 8 pers inne.
Tolkar det som att de gav upp den helt befängda idéen? Att skapa onödiga köer och att begränsa ett redan underdimensionerat liftsystem. Kabinbanan kan jag förstå att de stänger. Ska dit på söndag men om de begränsar liftkapaciteten till den grad att jag ska behöva stå i onödiga köer varje åk så tror jag att jag hoppar.

zerode

Aktiv medlem
Alltså, det är inte supermycket folk här just nu, men är du mer rädd för liftkö än Corona virus, så stanna hemma. Det är säkrare.

Själv är jag glad att de faktiskt testar lite olika åtgärder istället för att stänga helt, vi har det fantastisk fint här just nu, så vore trist om man bara tog det enkla sättet och bara stängde ner.

Så är man rädd för konsekvenserna som Corona kan innebära, alternativt rädd för liftköer, så rekommenderar jag alla att stanna hemma.

Sun

Medlem
Alltså, det är inte supermycket folk här just nu, men är du mer rädd för liftkö än Corona virus, så stanna hemma. Det är säkrare.

Själv är jag glad att de faktiskt testar lite olika åtgärder istället för att stänga helt, vi har det fantastisk fint här just nu, så vore trist om man bara tog det enkla sättet och bara stängde ner.

Så är man rädd för konsekvenserna som Corona kan innebära, alternativt rädd för liftköer, så rekommenderar jag alla att stanna hemma.
Jag tycker nog att hela Alperna och Norge inte kör det enkla sättet utan tar ansvar. Sverige är troligen det ända landet i Europa som inte stänger skidorter och kör på den enklaste vägen att hålla uppe precis som vanligt.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag tycker nog att hela Alperna och Norge inte kör det enkla sättet utan tar ansvar. Sverige är troligen det ända landet i Europa som inte stänger skidorter och kör på den enklaste vägen att hålla uppe precis som vanligt.
Ja just nu verkar det som bara Sverige kör den stilen på något märkligt sätt..

zingo11

Aktiv medlem
En av anledningarna att Hemsedal stängde var att dom inte klarade karantän för samtliga invånare + turister.Stängda gränser ger ett annat scenario.

termons

Aktiv medlem
Märklig masshysteri. Bra att de flesta nu vet litet hur man kan skydda sig och andra. Skulle jag vara i riskgruppen så skulle jag kanske försöka sätta mig i någonsorts karanten. Intressant att följa utvecklingen.

Det har inte talats så mycket om hur mycket offer influensan skördat i år. Den siffran torde ju också gå ner nu när människorna är på tårna.

termons

Aktiv medlem
Statistik från Italien. Över 1000 fall data. Dödlighet i respektive åldersgrupper %. Framgår inte hur många av dem led också av någon annan sjukdom. Väldigt tragiskt men också bra att veta.

ETGNfdLWoAEmXXu.jpeg

Senast ändrad:

Drkosmos

Medlem
Siffrorna för dödlighet hos enskild individ och att jämföra med influensan är inte helt relevanta. Det största problemet med Covid-19 om det sker en snabb smittspridning är påverkan på sjukvården och sekundära konsekvenser. Viruset ter sig mycket smittsamt, och på sikt lär säkert en större del av befolkningen råka ut för det, men det är viktigt att alla inte blir sjuka samtidigt.

Siffrorna spretar i Covid-19, men visar att ungefär 10% av insjuknade har behov av inneliggande vård, runt 5% har behov av intensivvård.

Sveriges vårdkapacitet ligger på ca 2,4 vårdplatser per 1000 invånare, och vi har ca 500 intensivvårdsplatser.

Ett räkneexempel:
Stor smittspridning, 20% av befolkningen är insjuknad, ger då behov av 200000 slutenvårdsplatser och omkring 100000 intensivvårdsplatser.

Detta kommer givetvis inte att fungera, och sjukvården kommer haverera. Att sen relativt unga personer i skidåkande kondition inte kommer dö i Covid-19 står väl klart. Men dom sekundära effekterna på sjukvården när Covid-19 ätit upp alla kapacitet kommer göra att när unga friska drabbas av skidolyckor, cancer, svåra infektioner så är möjligheterna begränsade till vård.

Masshysteri och panik gynnar ingen, men att försöka hålla ett restriktivt socialt umgänge för att minska spridningstakten (även om Covid-19 endast skulle ge just dig en lindrig förkylning) gör kanske att du får en bra intensivvård vid ev trafikolycka.

termons

Aktiv medlem
Masshysteri och panik gynnar ingen, men att försöka hålla ett restriktivt socialt umgänge för att minska spridningstakten (även om Covid-19 endast skulle ge just dig en lindrig förkylning) gör kanske att du får en bra intensivvård vid ev trafikolycka.
Jep. Återstår att se. "Alla" är ju nu medvetna om hur minska spridningsrisken och att gamla och sjuka bör skyddas specielt hoppas man ju. Litet bättre situation än i Italien för en månad sedan typ.

goofybowl

Medlem
Tycker det är bra att inte Sverige stänger gränser eller verksamheter.

Ingen pandemi har stoppats genom att stänga gränser.
Det land som hittills hanterat Corona bäst är Syd Korea och de har inte stängda gränser.

Finns egentligen inget vetenskapligt belägg för att stänga gränserna. Smittan är redan i Sverige och att stänga gränserna kommer inte stoppa den.

termons

Aktiv medlem
Tycker det är bra att inte Sverige stänger gränser eller verksamheter.

Ingen pandemi har stoppats genom att stänga gränser.
Det land som hittills hanterat Corona bäst är Syd Korea och de har inte stängda gränser.

Finns egentligen inget vetenskapligt belägg för att stänga gränserna. Smittan är redan i Sverige och att stänga gränserna kommer inte stoppa den.
WHO förespråkar ju inte heller att stänga gränserna.

Recommendations for international travellers
It is prudent for travellers who are sick to delay or avoid travel to affected areas, in particular for elderly travellers and people with chronic diseases or underlying health conditions.

General recommendations for personal hygiene, cough etiquette and keeping a distance of at least one metre from persons showing symptoms remain particularly important for all travellers

Senast ändrad:

Kungpulan

Ny medlem

Är inte rädd för att stå i kön, men spenderar hellre den tiden med att åka. Sitter hellre dem få minuter det tar i liften med 7 st för mig okända människor, än att stå och köa i onödan i en större folksamling.

Vad kör dem för strategi nu då?

FMA

Medlem
Flera som jobbar i liften i Åre är sjuka nu. Dessvärre testas bara folk som varit i så kallade riskområden, så de är hemma baserat på symptom. det man kan vara säker på är att offentlig statistik är helt missvisande eftersom nästan ingen testas.
Tvivlar på att det är öppet säsongen ut.

Flera som jobbar i liften i Åre är sjuka nu. Dessvärre testas bara folk som varit i så kallade riskområden, så de är hemma baserat på symptom. det man kan vara säker på är att offentlig statistik är helt missvisande eftersom nästan ingen testas.
Hur ovanligt är det ett vanligt år med förkylningar och "vanlig" flunsa (som ju även de går just nu)?

FMA

Medlem
Hur ovanligt är det ett vanligt år med förkylningar och "vanlig" flunsa (som ju även de går just nu)?
ingen aning, men problemet är väl att eftersom det inte finns resurser att testa folk så kommer man förr eller senare bli tvungna att ta ett beslut baserat på den information som finns.
Hur länge skulle du vilja hävda att svenska skidorter är magiskt corona-motståndskraftiga till skillnad från resten av världen om du var ansvarig?

MKOL

Medlem
Då är det väl inte orimligt att anta att Åre stänger snart, följt av Skistars övriga svenska destinationer och sen sannolikt övriga svenska skidorter. Vi har Idre planerat nu på torsd. - sönd. men då ställer jag mig in på att det inte blir något. Kanske bäst ändå!

DonRoger

Ny medlem
Statistik från Italien. Över 1000 fall data. Dödlighet i respektive åldersgrupper %. Framgår inte hur många av dem led också av någon annan sjukdom. Väldigt tragiskt men också bra att veta.

Visa bilaga 3253
Någonting som också är bra att veta är perspektivet gentemot vår vanliga säsongsinfluensa som också har en hög dödlighet bland våra äldre. I Sverige då 1012 människor av denna (icke-Coronaorsakade) influensa under säsongen 2017-2018.
Så det är viktigt att ha lite is i magen. Panikgenerade åtgärder i syfte att visa "handlingskraft" gör att "boten kan vara värre än soten". Att stänga ner skidorter reflexmässigt tillhör, enligt mitt förmenande, den senare kategorin.

Källa på den? Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se..._2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp