[Artikel] Sluta åk skidor i november

Redaktionen

Aktiv medlem

Vi går in i den tiden på året när många premiäråk tas med stor entusiasm. Men måste vi verkligen åka skidor redan? Är det inte bättre att vi spar på krutet och inväntar bättre tider?

Läs hela artikeln:

KaitsuH

Aktiv medlem
Just så! Jag kan också inte förstå människor, som vill spela några bollspel inomhus mitt på vintern i värmade dyra hallar! Handboll, basketboll etc. Varför kan de inte vänta på sommaren? Eller simhallar? Varför måste människor få simma inomhus i januari? Vad är meningen för det? (Och orkar inte ens tala om gym, crossfit klubbar etc. dumt)

Det vore ju bäst för alla att sluta bruka all slags utesport inomhus; eller åka skidor i November. November är ju den bästa månaden i året för att supa, också utomhus! Man kan fiska och supa hela året ute. På vintern kan man åka skidor, om man orkar, och på sommaren spela boll och simma, så enkelt är det.

Senast ändrad:

simp1

Medlem
Jag håller inte med. Jag tycker att vi ska börja åka ännu tidigare, helst nyss. Dessutom borde vi åka längre på våren, eller in på sommaren. Jag röstar för att vi tar bort vår och höst och helt enkelt kör vinter 9 månader om året och sommar de resterande 3 månaderna.

JEZ-revived

Ny medlem
Allt det där är bra i teorin.... som att köpa kakor på extrapris för det kan vara bra att ha liggandes ifall man får besök.

mgbgt66

Medlem
Jag håller med! Skidanläggningarna stänger på våren fast det är mycket snö och långa fina dagar. Skidåkning i november kan ju vara som ett spinningpass eller ännu tråkigare. Där jag bor har barnen alltid påsklov efter påsk och tex Kläppen stänger alltid på annandag påsk. Mycket snö men stängt...

Skulle gärna åka skidor redan nu, men tycker det är så ovärt att lägga pengar på det! Det är mörkt, dålig snö och bara en bråkdel av anläggningen är öppen!
Var i Åre i Januari och tyckte nästan det var ovärt då, då högzon inte var öppet när jag kom dit! Som tur var så öppnade man gondolen min tredje dag där så resan blev lyckad ändå!
Håller med om att det är riktigt tråkigt att skidanläggningarna stänger så tidigt, skidåkningen i April är ju underbar!

9simpen

Medlem
2019-04-28 10.16.50.jpg

V 17 var grymt i Idre förra säsongen!! Den kommande verkar det stänga redan efter påsklovet v.16.. För att spara ännu mer snö?? Ingen aning 🤔 men misstänker det..

Annars gillar jag trenden med tidigare start på säsongen! Men det får ju ogärna gå ut över vårskidåkningen..

Skidpepp finns även här i överflöd så den tar inte slut 😅

18 dagar kvar till premiär för mig.. inte en dag för tidigt... 💭⛷

pd

Aktiv medlem
Jag fattar inte riktigt. Verkligen inte. Det ena utesluter ju inte det andra och antalet månader med skidåkning är inte problemet. Tvärtom är det alldeles utmärkt att skidpeppet kommer igång redan under årets mest deprimerande månad när man behöver det som mest. I synnerhet när man bor på en ort där det årliga snöfallet räknas i millimeter. Dessutom ger kompisens andfådda topp..., nä, mellanstationstur på Insta den där extra motivationen som behövs för att faktiskt släpa sig iväg och träna bort sommarens grillkvällar innan det är dags att själv bege sig mot manchester och puder.
Så keep it coming!

Bernt

Medlem
Deppig artikel!
Skidor(bräda) ska åkas från november tills dess att snön smälter! Många skidorter har öppet fram till Valborg och letar man sig lite längre upp eller över till grannlandet går det ju faktiskt att hålla på nästan hela juni. Tråkigt med anti-pepp i november, försök att peppa dina vänner i april och framåt istället så blir nog livet lite roligare ska du se! ;) Lite tragiskt att se en sådan här artikel på en sida som varit en stor källa till skidpepp i så många år =(

Hawk100

Aktiv medlem
Äntligen någon som tar bladet från munnen och säger som det är!!!! Förbjud all skidåkning före lucia!! Möjligtvis med något undantag för alla dessa ungar i fartdräkter och med stålkanter skarpslipade som en rakhyvel av bästa tyska kvalitetsstål. Låt dem fylla de få backar som tillåts vara öppna med vikkäppar lika tätt som fjällbjörkarna står i Åres snårskogar...
Dessutom kan spöstraff vara en lämplig åtgärd för alla de skidanläggningsägare som mot allt förnuft låter stänga sina liftar innan Valborgsmässoeldarna hunnit slockna! (Kan bli riktigt trångt när alla tusentals aktieägarna i Skistar få sina straff!!)

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Deppig artikel!
Skidor(bräda) ska åkas från november tills dess att snön smälter! Många skidorter har öppet fram till Valborg och letar man sig lite längre upp eller över till grannlandet går det ju faktiskt att hålla på nästan hela juni. Tråkigt med anti-pepp i november, försök att peppa dina vänner i april och framåt istället så blir nog livet lite roligare ska du se! ;) Lite tragiskt att se en sådan här artikel på en sida som varit en stor källa till skidpepp i så många år =(
Helt övertygad att vi på Freeride och ni som läser oss klarar många olika känslor: depp, pepp, eufori, misär etc👍
På samma tema instämmer jag för övrigt med @pd att man kan göra både och.

Halvsmurfen

Medlem
Man behöver en dag eller två i sprutsnön före jul. Om inte annat for att testa sina nya prylar och dämpa nyfikenheten. Sedan när man inser att underlaget inte är det roligaste går det lungt invänta den riktiga vintern.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Man behöver en dag eller två i sprutsnön före jul. Om inte annat for att testa sina nya prylar och dämpa nyfikenheten. Sedan när man inser att underlaget inte är det roligaste går det lungt invänta den riktiga vintern.
Eller så flyttar man - jag åkte fluffig natursnö innan första november och klämde i lördags in säsongens första bluebird powday. Bildbevis finns här:
http://instagr.am/p/B4qGqltnlr5/

Skantz

Aktiv medlem
Skidsäsongen är året runt. Personligen gillar jag höstslask bättre än vårslask. Men skidorterna borde definitivt ha öppet längre på våren än öppna till varje pris som helst på hösten. Skidintresset i Sverige avstannar efter Vasaloppet ich dör efter påsk. Åre är ju bäst i maj och då håller de stängt. Åre är bättre i maj än december normalt. Sportlig idrott lider av samma problem. Längdskidåkning samt alpin utförsåkning är mer tävlingar innan nyår än efter nyår (nästan iaf) slutar ibland t ex mitten av mars. Båda sporter skulle bli mer hållbara om dw drig igång vid jul istället i Europa och avsluta i norden i april /maj istället. Har man problem med hålla igång skidoeppen är mitt tips kör mer kvaliteskidkörning. Mer av det just du gillar bäst. Gillar man lössnö, hoppa över isiga pister t ex. Mer kvalité än kvantitet. Let the snow fall

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Vet inte alls, hur är det i Sverige. Men här i Finland får skidanläggena mest av pengarna från säsongskorten. Och säsongskorten säljs i oktober och november, inte senare, sen är det slut. Efter sportloven bara några få köper dagsbiljetter, de är säsongskortåkare som åker längre. Så, det är helt ok hållet detsamma att sluta säsongen redan i mars. Anläggena har redan fått pengarna.

Senast ändrad:

CamiloGyllback

Ny medlem
Vilken jävla skitartikel. Slutade att läsa efter 10 rader.

Freeride är annars en hemsida där man verkligen kan få nörda ner sig i sin skidåkningsabstinens utan fördomar från andra. Och så kommer den här artikeln. Så oskönt.

Hawk100

Aktiv medlem
Nope, kan inte feta i någon annans text (tror jag i alla fall?).
Men allt från och med stycket om ”syndabocken Kantemo” läser i alla fall jag som fantastisk ironi...... :LOL:
(Men ha förtröstan!!! Oavsett vad som står i den ironiska artikeln så är det inte förbjudet att åka skidor redan i november..... Och i år vekar ju förutsättningarna vara bättre än på länge att de galningar som ger sig ut i backarna redan så här tidigt på säsongen faktisk tom kan få åka på en del riktig natursnö!!!! :love:)
Ha det bäst!! :)

MrRedster

Medlem
<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

MrRedster

Medlem
Har vi några godhetsknarkare här, som har ekonomiska migranter hemma, komigen, bekänn färg nu? Eller är ni fast i klimatkrisen just nu? Berätta!

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Apropå inte åka skidor i november, Mattias Hargin var nog inte helt missnöjd med att pricka säsongens första snöstorm i Engelberg...

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp