[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull

[Artikel] STF drar ned på öppettider och restaurangutbud på sina fjällstationer – för renarnas skull
På vilket sätt är de inte hållbara och i förhållande till vadå? Hur skadas fjället och vilken besöksmängd vore i sådant fall lämplig? Att något inte är hållbart och eller/skadas kan ju vem som helst påstå, låter väldigt godtyckligt. Handlar i slutändan om hur mycket slitage en vill tillåta och hur det skall vägas mot andra intressen.
Går man längs jämtlandstriangeln tycker jag mig ser att fjällen skadas. Vägarna blir bredare och bredare med varje år, tex

Precis! Stäng fjällen för alla jäkla turister som kommer dit bara för att det finns service på hög nivå men håll fjällen öppna för alla riktiga fjällvandrare (för de är ju egentligen inte ens turister!!!)😉
Ja du, så kan man förstår det. Men du vet säkert själv hur det var tänkt, det jag skrev?
Fjällen ska vara öppet för alla. Men fjället ska också vara natur, det är därför.många av oss här resa dit, eller hur?

var nånstans? Jag skrev att förutom om.... inget mer.

Var nånstans? Bara på ett ställe där.jag skrev att det är ett påstående, ett intryck som jag själv har.

Kritik är bra. Men håll dig till verkligheten.
Du skrev i inlägg 64:
”Förutom om ni har en annan definition vad svenskar är, oh inte att svenskar är svensk medborgare.... men dit vill jag helst inte gå.”

Du svarade heller inte på min fråga varför du påstår att ”lång och blond” ibland.har företräde till arbeten i Sverige.

Mitt intryck av att du är ute efter att skapa konflikter och motsättningar förstärktes.

Du skrev i inlägg 64:
”Förutom om ni har en annan definition vad svenskar är, oh inte att svenskar är svensk medborgare.... men dit vill jag helst inte gå.”
Japp, så skrev jag. Och då säger jag inte att nån är den åsikten, bara att om nån tänker så, har man en annan utgångspunkt. Jag påstår inte att nån är den åsikten! Eller hur?
Du svarade heller inte på min fråga varför du påstår att ”lång och blond” ibland.har företräde till arbeten i Sverige.
Som jag skrev är det ett intryck jag har, som själv har kommit till sverige från ett annat land och blivit medborgare för 5 år sen. Högst subjektiv, som jag också skrev.

Jag vill inte skappa konflikter. Det ända jag ville var att hålla emot ett påstående som oftast hörs från en politisk sida som jag avskyr. Men på nåt vis lyckas jag utrycka mig på ett sett att jag blir missförstådd.

Samtidigt skrev du själv att du inte har nåt att säga i ämnet (stfs stugor) och är ändå här....

Nu har jag sagt det 3 gånger, nu få det vara nog för mig. 😉

Ja du, så kan man förstår det. Men du vet säkert själv hur det var tänkt, det jag skrev?
Fjällen ska vara öppet för alla. Men fjället ska också vara natur, det är därför.många av oss här resa dit, eller hur?
Absolut! Det blir bara lite av en paradox när föreningar och organisationer som verkar för att tillgängliggöra och popularisera en typ av aktivitet väljer att lägga ner för att det har blivit för populärt…..
(Lite som Systembolaget som strävar efter stort utbud och konkurrenskraftiga priser men samtidigt har i uppdrag att minska alkoholkonsumtionen….)

Samtidigt skrev du själv att du inte har nåt att säga i ämnet (stfs stugor) och är ändå här....
Nej, och jag har inte heller diskuterat STFs stugor, jag har ifrågasatt ditt sätt att här skapa konflikter och driva dem. Bläddra tillbaka i tråden och titta själv vad du skriver.

Och så väljer du igen att gå i konflikt med det felaktiga påståendet som jag citerade ovan.

Godnatt.😴💤

Jag kan inte låta bli att undra vad det är för skillnad på renarna i Jämtland som verkar bli skrämda av minsta lilla lämmel ( ja, jag överdriver) och renarna i Dalarna som mer eller mindre går in i hus, står mitt på cykelleden och tittar på en som om en vore dum i huvudet när man cyklar rakt mot den i 40km/h.
Fick renarna mera mod när pengarna från Himmelsfjäll rullade in?

@Ivo del Scandi s förslag om Bunnerstöten var något av det bästa jag läst. Jag hade gladeligen gjort ett besök per år. Det berget står på to do listan.

Jag tycker det är synd att det som en del kallar ”lyx” försvinner från dessa stationer. När jag gått runt mellan Helags-Sylarna-Gåsen har jag träffat många äldre som varit i området just för att det finns dessa bekvämligheter.
För egen del spelar det mindre roll då jag kan bära men jag tycker det är tråkigt och lite oroväckande med utvecklingen som sker i stora delar av fjällen.

Avslutar med ett härligt citat från en påg jag träffade på Vassi för många år sedan ” det ska ju vara massa renar här men jag ser inga bondgårdar, staket eller renhagar”.
Det blev en del skratt, speciellt från Kiruna folket.
Godkväll gott folk.

"Vi kan inte acceptera att eftersatta leder inte rustas upp eller att rastskydd inte renoveras samtidigt som intresset för vandring och naturvistelse ökar".

Regeringen säger att de värnar såväl naturen som friluftslivet. Nu vill vi på Svenska Turistföreningen att de inte bara säger det utan även visar det i höstbudgeten".

Regeringen ska värna friluftslivet säger STF. Vad är STF roll? Värna renarna i Jämtland? Maken till vilsen organisation.

Det blir bara lite av en paradox när föreningar och organisationer som verkar för att tillgängliggöra och popularisera en typ av aktivitet väljer att lägga ner för att det har blivit för populärt…..
Ehh, nej. Det kan ju vara så att föreningen eller organisationen inser att den riktning deras verksamhet tagit, inte längre överensstämmer med behov och omvärld. Tycker det visar prov på att man är medveten om hur ens verksamhet passar in i den verklighet man verkar i och den framtid man bidrar till.

Det är ju dessutom helt vanligt. Du vet, man justerar lagstiftning, anpassar verksamhet efter vad man tror är strategiskt, eller rätt och slätt att ”i den här förhandlingen mellan två parter fick vi ge vika på några av våra krav”.

Det kan såklart, om man endast läser dina bokstäver, tolkas som en paradox. Men då är man nog lite för bokstavstroende.

Kan alla försöka behandla varandra i diskussionerna så som man vill bli behandlad själv?
Respektera att man har olika åsikter och kritisera åsikten men respektera personen.

@fati skrev precis ett konstruktivt PM till mig för att lugna ner stämningen, vilket var ett bra initiativ.
Vi är ju här på forumet för att vi gillar berg och snö, så låt oss tänka mer på det vi har gemensamt i stället för det som skiljer oss åt.

befängd idé om att fjällen som har funnits i millioner av år behöver skyddas från att en människa trampar på den. Vad är det för fel på samhället när det stora problemet i ödemarken är att en stig är 50,70 eller 200 cm bred. Herregud, det finns ju näst intill oändligt med fjäll orörd som en motsats till triangeln.

Det är tragiskt att någon vill hindra upplevelsen att vandra i fjällen och samtidigt kunna äta samt sova gott, det visar tydligt hur egoistisk och självcentrerad någon kan vara att förneka någon annan detta som har varit för så många, så uppskattat. Vandring är viktigt för min familj, det skapar karaktär, men vi uppskattar och förväntar oss service.

STF har uppenbarligen missförstått deras uppdrag samt syfte, vilket är att skapa förutsättningar för medlemmarna att uppleva fjällen på ett tidsenligt sätt. Att kånka på torrfoder och ha självhushåll tillhör i mitt tycke en förlegad och gammelmodig tid.

STF är ju en intresseförening som har sina stadgar och agendor, som dynamiskt förändras över tid av de medlemmar som engagerar sig i styrelser mm. Det kan ju tänkas att detta resulterar i både mer eller mindre ”bekväm turism” än vad vi andra skulle föredra. Mitt intryck är att de under större delen av sina verksamma år tillhandahållit en mer ”spartansk” service än på senare tid. Och att det som beskrivs i artikeln är en mindre återgång åt det hållet.

För egen del tycker jag att det borde finnas utrymme i vår enorma fjällvärld även för mindre spartansk turism. Gapet är ju enormt mellan t ex utbudet i Åre sommartid och en klassisk STF-stuga på kalfjället. Däremellan finns en stor potential.

Det kanske är ett problem att STF är den enda aktören av denna typ och magnitud i fjällen, men det är ju i så fall knappast STFs eget fel. På det stora hela är det ju just STF som hjälpt oss stadsbor och sörlänningar att komma upp/ut dit på ett rimligt sätt.

Men för egen del skulle jag gärna se att en viss del av fjällen skulle kunna bli mer tillgängliga på ett mer modernt sätt, så att även t ex äldre och mindre ”sportiga” kunde ta sig litet längre ut. T ex via uthyrning av eldrivna MTB-cyklar på tillrättalagda stigar vilket haft en närmast explosionsartad utveckling i alperna de senaste åren.

Vidare tror jag att vurmandet för renar och samekultur delvis kan ha något grumliga motiv, t ex att de råkar sammanfalla med hur man själv vill ha det i fjällen (typ orört, tyst och relativt tomt på andra människor).

Senast ändrad:
Går man längs jämtlandstriangeln tycker jag mig ser att fjällen skadas. Vägarna blir bredare och bredare med varje år, tex
Det är din subjektiva bedömning, och även om så är fallet så vet jag inte om det är något reellt problem. Det kanske ser fult och inte känns lika trevligt som förr, men om det absoluta merparten håller sig på stigen (vilken de troligen gör eftersom den breddas) så är ju slitaget på merparten av marken minimal.

Ehh, nej. Det kan ju vara så att föreningen eller organisationen inser att den riktning deras verksamhet tagit, inte längre överensstämmer med behov och omvärld. Tycker det visar prov på att man är medveten om hur ens verksamhet passar in i den verklighet man verkar i och den framtid man bidrar till.

Det är ju dessutom helt vanligt. Du vet, man justerar lagstiftning, anpassar verksamhet efter vad man tror är strategiskt, eller rätt och slätt att ”i den här förhandlingen mellan två parter fick vi ge vika på några av våra krav”.
Ja tveklöst är att de tagit beslut efter rådande förhandling och förutsättningar. Debatten handlar snarare om orsaken till de förutsättningarna och om underlaget är befogat.
Motiveringen till att dra ner på verksamheten var att minska besökstrycket (och därmed indirekt antalet transporter) för att i sin tur minska påverkan på rennäring. Det står att läsa i klartext på STFs hemsida.

Det måhända att detta leder till minskat slitage och minskade utsläpp, men det har ju inte varit några underlag för beslutet. Jag har vid tillfällen uppskattat restaurangerna men förstår samtidigt det något olämpliga i att ha helikoptertransporter till fjällstugor för att förse restauranger med mat. Det går för många stick i stäv med det friluftsliv handlar om, med de oljud de för med sig, även jag själv uppskattar tystnaden i Jämtlandsfjällen.

Respektera att man har olika åsikter och kritisera åsikten men respektera personen.

Precis där går en viktig gräns. Kalla mina åsikter för idiotiska (eller dumma eller felaktiga eller osakliga etc etc) men ännu viktigare är att förklara varför du tycker så. Jag vill verkligen veta hur du tänker - vem vet, kanske jag lär mig något? Eller så kanske någon annan som läser passivt lär sig något (t.ex. lär sig själv bemöta den åsikt som du tyckte var så dum). Argumentera. Istället för att kalla mig för en idiot eller ifrågasätta mina motiv etc.

Jag är som ni säkert redan har uppfattad norsk och har fått lära mig att vandra i fjällen så länge jag kan minnas. I Norge är ju att gå på tur en folkrörelse, en viktig del av det har självklart varit tillgången på stugor är enormt samt att de med underlag har service i form av 3 rätters middag och rättigheter för vin och öl, läsk till barnen.

Jag är besviken på STF, nu som det uppenbarligen har blivit så populärt att vandra med full service, borde man ju utöka antalet platser att göra detta på i stället för att minska tillgången. Det skapar nu en hel generation med barn som lär sig att uppskatta vandringen, som sedan kan utvecklas till fullfjädrade alpinister så småningom.

Nu kommer det att bli exklusivare och färre får denna möjlighet i Sverige. De borde istället utöka antalet fullservice leder/stugor för att avlasta triangel är i min åsikt.

Jag är som ni säkert redan har uppfattad norsk och har fått lära mig att vandra i fjällen så länge jag kan minnas. I Norge är ju att gå på tur en folkrörelse, en viktig del av det har självklart varit tillgången på stugor är enormt samt att de med underlag har service i form av 3 rätters middag och rättigheter för vin och öl, läsk till barnen.

Jag är besviken på STF, nu som det uppenbarligen har blivit så populärt att vandra med full service, borde man ju utöka antalet platser att göra detta på i stället för att minska tillgången. Det skapar nu en hel generation med barn som lär sig att uppskatta vandringen, som sedan kan utvecklas till fullfjädrade alpinister så småningom.

Nu kommer det att bli exklusivare och färre får denna möjlighet i Sverige. De borde istället utöka antalet fullservice leder/stugor för att avlasta triangel är i min åsikt.

Hur fungerar det med dessa mer utrustade fjällstugor i Norge - är det motsvarigheten till STF (DNT) som driver dem? Eller finns det flera/andra aktörer av betydelse? Enskilda?

Senast ändrad:
De bygger på att stugorna transporter hermetisk, konserverade samt pulverbaserat mat med skoter under senvintern för sommarens konsumtion. Maten blir inte lika fin, men det är full service vilket är uppskattat efter en lång dags vandring.

DNT (ut.no) har regionala föreningar som sköter stugor i attraktiva områden. DNT Oslo har ett flertal stugor på Hardangervidda samt Jotunheimen som ett exempel.

DNT drivs liksom STF som en förening, stor skillnad är att Norska rika familjer har över lång tid donerat penger eller saker till föreningen lokalt eller centralt.

Exempel Olav Thon har sponsrat flertal nödstugor, självservice stugor, täcken till samtliga stugor i Norge (Schyssta Duntäcken med högkvalitativa skydd) osv.

Det är rätt vanligt att testamentera en slant också till din lokala förening.

Jag skulle hävda att DNT är ju roten till Norska Ut På Tur syndromet, vilket vi är rätt nära att få kopierat till Sverige. Som det ser ut nu stjälper STF detta då de inte tänker utanför boxen. I mitt tycke ett gäng med gamla stollar och trädkramare som borde lämna sina platser till förfogande till någon som vill driva STF in i framtiden.

De bygger på att stugorna transporter hermetisk, konserverade samt pulverbaserat mat med skoter under senvintern för sommarens konsumtion. Maten blir inte lika fin, men det är full service vilket är uppskattat efter en lång dags vandring.

DNT (ut.no) har regionala föreningar som sköter stugor i attraktiva områden. DNT Oslo har ett flertal stugor på Hardangervidda samt Jotunheimen som ett exempel.

DNT drivs liksom STF som en förening, stor skillnad är att Norska rika familjer har över lång tid donerat penger eller saker till föreningen lokalt eller centralt.

Exempel Olav Thon har sponsrat flertal nödstugor, självservice stugor, täcken till samtliga stugor i Norge (Schyssta Duntäcken med högkvalitativa skydd) osv.

Det är rätt vanligt att testamentera en slant också till din lokala förening.

Jag skulle hävda att DNT är ju roten till Norska Ut På Tur syndromet, vilket vi är rätt nära att få kopierat till Sverige. Som det ser ut nu stjälper STF detta då de inte tänker utanför boxen. I mitt tycke ett gäng med gamla stollar och trädkramare som borde lämna sina platser till förfogande till någon som vill driva STF in i framtiden.
Intressant!

Ja, föreningsdemokrati tillåter ju faktiskt att man kan engagera sig och byta ut styrelser. Någon som varit på något STF-årsmöte? Är det många eller få som brukar komma?

Frågan kokas ner till en. Äger samerna fjällen och vi andra lånar den?
Nej. Statens äger största delen av fjällen. Då samerna är nomader så ansågs de av staten inte kunna äga mark som bofasta. Därför äger inte samerna deras mark som du levt på och brukat sedan istiden typ. Men egentligen äger vi människor idag ingen mark utan lånat den av nästa generation. Peace

Läsvärd artikel i ämnet:

Nej. Statens äger största delen av fjällen. Då samerna är nomader så ansågs de av staten inte kunna äga mark som bofasta. Därför äger inte samerna deras mark som du levt på och brukat sedan istiden typ. Men egentligen äger vi människor idag ingen mark utan lånat den av nästa generation. Peace
Med viss bävan ställer jag en filosofisk fråga som jag undrat över ett tag; amerikaniseringen av svensk kultur har pågått ett tag = är vår syn på samer ett slags anammande av amerikaners skuldfyllda inställning till indianerna?
Dvs, har vi approprierat samerna som "våra indianer"?

Med viss bävan ställer jag en filosofisk fråga som jag undrat över ett tag; amerikaniseringen av svensk kultur har pågått ett tag = är vår syn på samer ett slags anammande av amerikaners skuldfyllda inställning till indianerna?
Dvs, har vi approprierat samerna som "våra indianer"?

Vete fan om man ska kalla det för att anamma amerikaner. När man börjar göra rätt för sej. Efter alla jävla år med att bete sig som jävla idioter.

Senast ändrad:
Det är nog iofs svårt att hävda att detta är för ”renarnas skull” som i trådens/artikelns rubrik. Tror knappast att renarna har nån uppfattning i denna fråga. Och om de skulle ha det så tänker jag att det handlar om helt andra aspekter av renskötsel.

Bilagor

• Screenshot_20230927_131641_Facebook (1).jpg
    Screenshot_20230927_131641_Facebook (1).jpg
    281.7 KB · Besök: 145
  • Screenshot_20230927_131700_Facebook.jpg
    Screenshot_20230927_131700_Facebook.jpg
    342.5 KB · Besök: 148
  • Screenshot_20230927_131713_Facebook.jpg
    Screenshot_20230927_131713_Facebook.jpg
    349.1 KB · Besök: 148
  • Screenshot_20230927_131805_Facebook.jpg
    Screenshot_20230927_131805_Facebook.jpg
    362.3 KB · Besök: 165
  • Screenshot_20230927_131832_Facebook.jpg
    Screenshot_20230927_131832_Facebook.jpg
    275 KB · Besök: 159
Välskrivet i SvD om fallet kring STF & rennäringen.
Artikeln ligger bakom betalvägg så jag klipper in artikeln i bilder.
Länk till ursrungsartikeln:

https://www.svd.se/a/JQAV1R/sverige-och-jamtlandstriangeln-ska-inte-styras-av-samebyarna
Nja, även om jag håller med Peter Wennblad på vissa punkter så är den knappast välskriven. Eller rättare sagt, den är kanske välskriven men inte speciellt objektiv. Å andra sidan ska man ta den för vad den är, en ledare som till sin natur inte kommer med samma förväntningar om objektivitet.

Men han har ett par poänger, framförallt den att det i förlängningen handlar om något mycket större och viktigare än fjällturism.

Hittade den här filmen på Facebook just.

Kanske inte kommer som någon nyhet för vissa, men det är alltså så här rennäringen fungerar. Renarna är såklart känsligare vid kalvningen på vårkanten, men trots det så kan jag inte riktigt komma ifrån tanken att renarna antingen inte är så känsliga som det gjorts gällande i media eller att de behandlas tveksamt av ägarna. Skadorna på naturen ser ju dessutom ganska omfattande ut, så man kan ju fråga sig om det verkligen är rimligt att fokusera så mycket på de skador som vandrare orsakar.

Om man orkar plöja igenom en del av Länstyrelsens handlingar så tycker jag mig se att LS plockar lite olika argument beroende på vad som går att "komma igenom med" på olika områden. Förefaller inte handla om markslitage, eller rädda renar, utan om en agenda som går ut på att förfoganderätten av stora områden i Jämtland / Härjedalen skall ligga hos några samebyar & familjer. Hopplös konflikt som tyvär inte går att lösa, utan antagligen skulle må bäst att fortsätta ligga i långbänk som den gjort i massor av år tidigare.

Hanne Kjöller skriver intressant om de renskötande samerna i DN.
Kan vara bakom betalvägg. Jag vet att det finns många som har åsikter om henne, men det går inte att komma runt att hon har en förmåga att sätta fingret på sånt som på ett eller annat sätt är skevt i vårt samhälle. Sen kan det vara jobbigt för några (eller många) att hon uppmärksammar det skeva, men det är inte speciellt ofta som hon faktiskt har fel i det hon skriver……🤔

Ännu är inte det sista sagt i saken. Fjällräddningen överklagar beslutet att stänga Gåsen. Även fast jag hart svårt att se hur överklagan kan påverka beslutet eftersom det är STF och inte länstyrelsen som beslutat stänga Gåsen.

Återstår väl att se, men tror knappast det ändrar Länstyrelsens beslut. Hela ide'n från Samebyarna & Länstyrelsen är väl att det skall vara mer riskfyllt att vistas i fjällen, och därmed få bort besökare.

Gissningsvis intressant artikel men onödig rubriksättning oavsett kan man tycka.

Gissningsvis intressant artikel men onödig rubriksättning oavsett kan man tycka.
Jo, det är en ganska "spetsig" rubrik som Svd sätter. Att det nu kommer i rikspressen kan kanske vara en följd av Svt's program om STF kontra samefamiljen. Det har nog triggat någon skribent på Svd att börja rota i saken.

Jo, det är en ganska "spetsig" rubrik som Svd sätter. Att det nu kommer i rikspressen kan kanske vara en följd av Svt's program om STF kontra samefamiljen. Det har nog triggat någon skribent på Svd att börja rota i saken.
Den har jag missat. Tack för tips.

Tillbaka
Topp