[Artikel] Stor guide till Val Thorens

Redaktionen

Aktiv medlem
Ett av världens största sammanhängande skidsystem är Les 3 Vallées, De tre dalarna, i Frankrike. Val Thorens är den största dalen i systemet och i den här artikeln bjuds det på en hel del matnyttiga tips om området.

Läs hela artikeln:

Härlig warmup inför veckorna där nere i vinter.
Och det där med offpisten, "don't tell the swedes"!

lac de lou dalen i val thorens är sjukt nice, finns nästan obegränsad med offpist där även om det mesta är rätt flakt.

Åh, jag får galen abstinens!
Börjar snurra runt och leta i minnet, hur håller du koll på alla lift och back-namn människa?

Sjukt fina bilder, ses vecka 4!

Boismint ftw. coolaste namnet och ett säkert bet på kul åkning, antingen i fallinjen eller om man kliver över kammen...

Efter en vecka i Val Thorens förra året beslutade jag mig för att aldrig komma tillbaka. Danskarna har tagit över hela stället, I val disere kommer jag få lugn och slippa fanskapet.

Annars bra skrivet!

När kommer nästa del? Behöver lite relax från tentaplugg och kunna drömma mig bort bland alla mer eller mindre fantastiska barer och andra obefintliga saker man gör utom att åka skidor i VT.

Hmm, ursäkta mig men jag tyckte att det här var en fullkomligt menlös artikel. På en sida som heter "freeride.se" väljer man att publicera en artikel som bara innehåller ett ändlöst namedroppande av namn på pister och liftar?

Tips till fortsatt författande: Försök föreställ dig hur informationen du skriver ska kunna användas? Tror du att när jag står på plats i ValT i någon random pist, ska komma ihåg den här artikeln för vägledning i vilken lift jag ska ta åt vilket håll? Eller vad är syftet? För allt jag får ut av det nu när jag läser det, är en vägg av text med namn som inte säger mig nånting. Försök sätta dig in i vad en läsare faktiskt efterfrågar och kan använda sig av... Tex var de godaste och billigaste hamburgarna finns, är ett bra tips!

Bilderna var ok, men varför har ni bilder på folk som åker puder, i en artikel som uttryckligen inte behandlar ämnet?

Over and out

@Carled: indeed, indeed :)
@Doggystyle: Visst är det mycket danskar i VT, men i Valdi är det mer än 50% britter.. och danskar och britter går på ett ut om du frågar mig ;)
@Challa: Je ne sais pas, det vet nog bara Ola. :)

@FF: Kan faktiskt hålla med dig om att det är en vägg av text, ursprungligen skrev jag den bara för min egen skull utan en tanke på att det skulle sluta som en artikel, och jag har full förståelse för att alla inte gillar min långrandighet.
Att jag valde att inte skriva direkt om offpisten men ändå har puderbilder i texten beror på att de 1 - är roligare än pistbilder och 2 - kan ge den nyfikne och insatte en hint om var man letar/hittar puder.

Sen har jag även ett skäl till (dock utan faktiska belägg) och det är att många av Freerides anonyma besökare inte ägnar sig åt friåkning utan snarare är vanliga sportlovsåkare. För dem kan ett pistnamn eller två vara kul att googla fram innan man beger sig till ett monsterstort område som Tre Dalarna.

Och hamburgare: Det är ont om riktigt billig mat i backen i VT (ganska typiskt för frankrike) så tips #1 är att göra egna baggisar på morgonen. Annars är woken vid 360 eller Snow Food-lådan till skiers right om rullbanden på snötorget ställen som inte ruinerar en totalt. Sitta vid faktiska bord: Ski Lodge i La Tania, Frog & Roastbeef på bargatan (tyvärr inte direkt i pisten) för burgare, och restaurangen vid Granges-liften i Menuires som har sol och god irish coffee.

Satt bara och väntade på att det skulle nämnas något om offpisten men näej. Jag förstår dock förklaringen om varför det inte nämns i texten, men liiiite tråkigt vare.

Ganska bra, även om kanske lite platt, skrivet.
Man blir inte så sugen av texten kanske.

Det är faktiskt ganska så lika långt (men går fortare) att ta sig till Lyon flygplats som till Geneva.

Det heter Les 3 Vallées för att när det fick namnet var det inte fler än 3 dalar, Orelle dalen var inte med då.

Danskar i Val T är väl en bättre sak än britter i Val D.
Danskar bara är där, britter tar över och gör allt engelskt.
Fast byn Val D är ju bättre än Val T ändå.

Plus att det är oändligt mycket mer orörd offpist i Val T (om man hittar bra, brukar tar en 4-5 säsonger att börja hitta bra, om man åker mycket) än i Val D (dock mer brant åkning i Val D).

Nåja, jag tycker att det är trevligt att någon tar sig tid att skriva nästan vad de än skriver. Men Frog and Roostbeef goda burgare? Ichi! :-)

/Magnus

@Magnus_Ibanez: Okejrå. :) Men dom ville döpa om systemet när de utökade till Orelle, men fick nej eftersom det redan var taget fast i ett annat land.
Ang. Lyon-transfer vette sjutton, mycket möjligt att det stämmer men min uppfattning är att det finns färre och krångligare sätt att ta sig vidare från Lyon till bergen om man inte har hyrbil. Plus att lågprisflygen från norden till 90% går på Grenoble/Geneve.
Vad gäller offpisten håller jag med - VT är bättre än VdI, och hetsen är lite mindre.

@Heddious.
Ok, inget jag hört talas om (och jag känner en del i ledningen av lift systemet i VT), men det är ju möjligt att de velat byta namn.
Fast det vore ju dumt med tanke på hur etablerat namnet Les 3 Vallées är.

Har man bil är Lyon klart snabbast (det är ungefär lika långt), motorväg i princip hela vägen.
Om inte så går det fler bussar från Geneva, men tåg är skitsamma.
Visst går det mer billiga flyg till Geneva.
Strunt samma, inte viktigt ändå.

Vet inte om offpist är så mycket bättre i VT, men den blir inte lika upp åkt (inte lika många duktiga åkare i VT som i Val D) som i Val D.

Skall du göra säsong där igen?
Jag gjorde 10 säsonger i VT men bytte sen till Val D (där jag gjort 4) och sen till La Rosiere (där jag gjort 1, inget för skidåkare, själv bryr jag mig inte längre då jag ändå inte kan åka längre på grund av illa bruten axel). Nu styr var jag får det bästa jobbet.

Nåja och hur som helst :-)

/Magnus

Du glömde den fantastiska skogsåkningen i Meribel, men då kan man förstås bli av med liftkortet. Men det är värt att chansa.

Tillbaka
Topp