[Artikel] Topp 5: Skidor med MnO

Redaktionen

Aktiv medlem
Vi bad forumräven Martin "MnO" Ottosson att sätta ihop en lista med fem skidor som har haft en stor betydelse för honom. Det blev en salig blandning med allt från X-Scream serier från sent 90-tal till moderna pistsmiskare.

Läs hela artikeln:

larsrudal

Medlem
Arno Adam var grym på alla sätt. Surfbrädeslooken med stringer var ju så cool. Hadde själv satt den som etta och Exoplosives som tvåa. Kul lista hursomhelst...

rabbit

Aktiv medlem
"AK Hexagon" heh... vad var det för längd på den där godingen då?

LawndartGustav

Aktiv medlem
5 skidor blev kanske för lite för denna man ;) sista 2004.... men förstår dig! pocket rockt och Rossignol Axiom DP 110 hamnar ju på min lista =)

Sanders

Ny medlem
1. Völkl explosiv 2002 - Gandalf grafiken. Denna skida tar egentligen upp de 10 första platserna, älskar den fortfarande. Stabil som få o plöjjer genom det mesta.
2. Völkl Sumo - Min första riktiga feting. Kändes helt rätt på Hokkaido
3. Rossi Bandit XXX 2001 - Första fetingen som numera är smalare än mina pistlagg. Men 2001 i St Anton va d det fetaste jag sett.

Lundblom

Medlem
Kul läsning. X-Screamen var jag själv grymt sugen på men det blev aldrig några.

robRhino

Aktiv medlem
*Dynastar Assault - puckel smiskare, ett måste på 90-talet
*Måste även hålla med om X-Screamen i slutet av 90 talet samt Dynastar 4x4 Outlander, dessa gick som fan i Cham och st Anton 98-00.......
*Ak Rocket 200cm(den gula) + Pocket Rocket en underbar combo under en säsong!!
*K2 Kahuna!! En riktig feting2003, 137/108/127 ooooo jävligt snygg!! länk
*Hendryx!! Första Funken + 3 första modellerna av Rhino:n vilka jävla skidor!!

*Avslutar med att nämna Fat-ypus A-Lotta!! villka grymma skidor!!

Första platsen går till!!......
Salomon AK Rocket!! 200cm, vilken skillnad det blev med dessa jättar!!? när man tog steget upp från X-screamen under säsongen -00!!

Rolig läsning, tack!!

Ace_DG

Aktiv medlem
När sonen var i Cham 99/00 och han skulle ha ny lagg, blev det X-Scream 178 cm. Jag försökte få honom att köpa Arno Adam eller Völkl G41, två riktigt heta och på den tiden breda modeller. Efter tester tog han ändå X-Scream... Själv hade jag nästintill dömt ut brorsans X-skrik säsongen innan när jag jämförde dom med mina då riktigt vassa Ross Viper 9.9(?) 198 cm, för att inte tala om motsvarande GS race-Rossar med samma mått och skärning.
Däremot var G41:an en riktig höjdpunkt! Hade ett par 198 cm (har alltid gillat långa lagg). Stabila snabba, riktiga ösarlagg, klarade GS-banor med bravur och det lilla jag lyckades hitta av puder. Det blev ett antal Alpturer ned dessa tills jag bockade ena skidan i Söldens WC-brant 2004, f ö en av mina mest spektakulära vurpor (ingen blodsvite!).
Revolutionen för den typen jag ägnar mest tid åt, piståkning på små hemmaberg, kom ungefär samtidigt. Vassa små FIS SL-carvers 165 cm lyfte nöjet till nya höjder igen, plus triggade till att börja boxa käpp igen, så jevvla kul! Det har avverkats 4-5 olika par av dessa, men Atomic SL 12 2008 har varit dom vassaste, riktigt kompletta för t ex Åreåkning också, tro det eller ej. Ska jämföra dom i vinter med mina nya Elan WC SLX, intessant. ...men nu är vi långt från offpisten & freeride.
Båda mina Hendryxpar, PH och Funk, har varit riktigt lyckade köp också och inneburit i viss mån att man återigen fått en ny syn på hur skidor kan byggas och åkas. Häftigt med utveckling!

Ace_DG

Aktiv medlem
Glömde tacka för din artikel MnO! Kul som alltid med dina texter!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Inspirerande! För egen del utan inbördes rangordning ... mer kronologiskt!

Rossignol Black Widow
Mina första telemarks "fatski". Var väl strax över 60 mm i midjan. Men steget från turskidor med 55 mm var stort. Vilket grepp, vilket flyt och vilken stabilitet!

Salomon X-Scream Series
Fortfarande telisar. Hur stabilt som helst ... och vilket lyft i lössnö. Med midja på 68 mm regerade de i offpisten.

Volant Powerkarve
Fast häl. 72 mm i midjan. Jag har haft några av mina absolut bästa lössnöåk med dessa skidor, måste ha något med böjkurvan och flexet att göra eller att en av skidorna var ofrivilligt rockad!

Fischer RC 4 WC SL
165 cm Racestock slalomlagg ( på riktigt). Bara så vansinningt roligt i en lagom hård lagom brant pist. En variant på skidåkning alla bör prova!

Fischer Watea 101
Mina första riktigt stora och feta skidor. Pålitlig som få och hjälpsam i all lägen, bara att rikta spetsarna nedåt och droppa in! Inbjuder till stor körning.

Nu är det bara SL laggen som är med i takboxen även om Volantarna ligger kvar i garaget, kanske dax för en luftning av dem ... ;)

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ser att undertecknat recencerat X-Scream 1999. Mer spännande är att även mr. Hendryx avlämnat rapport 2000 ... :)

MnO

Aktiv medlem
Explosiv(e) hade garanterat kommit med ganska snart om jag fick ta med ett antal skidor till. Explosiv 2 har jag åkt mest på och den använder jag fortfarande som kiteskida. En riktigt, riktigt bra skida, men jag har aldrig fått någon riktig relation till den trots detta.

G41:orna var kanon i pisten, men utanför var dom allt rejält brytiga om man jämför med Xpl eller AK Rocket också för den delen.

Ross Black Widow är en riktig klassiker, även om jag aldrig har testat den. Men jag kommer ihåg att jag var imponerad över vilka feta grejor det gick att åka telis på :)

SL-smiskare har jag också en hel del tid på och jag håller med om att just Fischer är svårslagna i racestocksegmentet.

K2 Kahuna (den andra generationen) såg jag i LaGrave runt 2002 kanske, och jag håller med om att det är ett par riktigt snygga saker. Jag var sugen på att handla ett par, men hejdade mig...

HitMe

Medlem
Kul läsning. Drog ett par åk på Explosiven (Gandald 190) i Sälen häromdagen och för mig är den skidan helt enkelt fantastisk. Det är något med hur den aldrig överaskar och alltid gör exakt det man ber den om. Oavsett före. Enda nackdelen är ju att man måste upp i sådär 60 knyck plus för att den skall gå som bäst i rena skär. Funderar på om Hendryx 917 kan bli en arvtagare? Fast varför ersätta något som är så fulländat i sin kategori? Instämmer för övrigt i att Sanouken är magisk.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp