[Artikel] Vänster knä mer utsatt än höger

Redaktionen

Aktiv medlem
Många skidåkare har ådragit sig skadar i samband med att de åkt skidor. Mer än 25 procent av alla alpina skador är av karaktären allvarliga knäskador och majoriteten av skadorna sker i vänster knä.

Läs hela artikeln:

Uttänjt ledband i höger knä och avslitet ledband + skadat korsband på något sätt i vänstra knät.

Vänster avslitet inre ledband, uttöjt främre och bakre korsband... Skönt att man inte är ensam iallafall, tillsammans är vi starka! ;)

Man har sina sidor i hjulningar, sparka boll, dart etc. Och det spiller uppenbarligen över på den symmetriska skidåkningen. Lite off topic kan jag säga att det gånger jag åkt bräda både på snö och asfalt har jag upplevt att de sneda rörelserna orsakat en del smärta när jag gått över till vanlig träning, Bör finnas, eller göras mer forskning om alla särskilt snedbelastande sporters skadeprevalens

Avslitet korsband samt 80% av menisken borta nu i höger.
Nytt korsband på plats nu och knät känns som nytt 2 år efter skada. Lär dock inte bli nå snurrar i parken längre...

Både vänster och höger korsband pajade.
Högerknät dock mer pajat då jag även tagit bort inre menisken där

Vänster knä varit ostabilt länge, trots att jag i princip alltid varit starkare i vänster ben. Aldrig några knäskador dock.

Håller just nu på att rehabilitera ett uttöjt främre korsband i mitt vänstra knä som blev uttöjt under vecka 27 på orsa snowcamp!

Ena korsbandet (kommer inte ihåg vilket) är borta i höger knä. Vänster är rena stålmannenleden än så länge. Inte ett problem där under mina 20 år som aktiv skidåkare.

tror också de har å göra med att flest folk snurrar åt vänster. på samma sätt har racing åkare ett håll å svänga åt som de är bättre på. utgå ifrån att de flesta är bäst på vänstersvängar. de kraschar oftare i högersvängarna och då är de vänster knä man belastar. alltså tar de mest stryk.

flest folk snurrar/svänger åt vänster för att flest folk är högerhänta och när man sträcker sig efter saker med höger hand vrids kroppen åt vänster. man har gjort vänster vridmoment fler gånger och känner sig säkrare på det.

majoriteten är högerhänta på grund utav att man tidigare i stort sett inte fick skriva med vänster hand. Och dels är det opraktiskt eftersom man kladdar ner handen och suddar ut de man skriver om man skriver med vänsterhand med t.ex. krita. min ur spårade terori grunder sig alltså i att allting härstammar från beslutet att skriva åt höger.

skriver merparten med vänsterhand i kulturer där man skriver åt vänster?

Visserligen ledfraktur i vänster knä, men det vara bara för att jag trodde det skulle hålla och därför tog en uppenbart hård landning med det benet...

(Högern är uppenbart kass, så den visste jag skulle gå åt helvete. Vänstern kunde ha gått. Men gjorde det inte. )

Hänt säker i båda knän men inget som krävt operation. Vet dock inte vilket som brukar kännas mest men tror det e höger men vet att jag e starkare i höger... Jag får hugg ibland, men osäker på vilket knä:-)

Av: amosjosefsson Idag 19:04
opererade vänster korsband för en månad sedan. ingen skidåkning för mej iår. :(

Där ser ni varför ;)

En gång höger, inget gick av men uttänjda ledband. Det var en telemarksolycka då jag svängde till vänster runt ett träd och fastnade med höger ben - som låg framåt i svängen - under en uppstickande rot/gren och flög över. Är normalt starkare och har bättre kontroll i vänster knä, men just denna olycka var rimligen en tillfällighet att den hände just när jag låg med höger ben fram.

Höger knä, främre korsband avslitet på julafton i Whistler (första puderdagen för säsongen, första dagen med nya skidorna). Opererades för 3 månader sedan.

Vänster knä. Främre korsband, inre ledband samt menisk avslitet. Opererat för några år sen, men bra kan jag ju knappast säga att det är ;)

Tillbaka
Topp