Åsikter om stavar!?

niklaskull

Ny medlem
Åsikter om stavar!?
Hej!

Jag håller på att göra en rapport i skolan (Lunds Tekniska Högskola) om stavar och skulle därför uppskatta om ni kan kommentera/svara på detta:

Vilket är det vanligaste sättet era stavar skadas/går sönder?

Vad påverkar ditt val då du köper ett par nya stavar?

Tack på förhand!

//Niklas Kull

Åsikter om stavar!?
Billiga Scottstavar kröks och till slut går de av.
Billiga K2-stavar går sönder i handtagen.

Köper helst stavar av kolfibertyp som K2 och Rossignol då de inte kröks, blir dock lätt att man köper billiga barnstavar då man inte behöver längre när man jibbar.

Åsikter om stavar!?
vanligaste är väl att man landar på dom eller lägger sig över dom så dom viks

brukar bara köpa billiga stavar eftersom att dom endå pajar tillslut och då slipper man känna att man slösat massa cash på dyra stavar.. men sen finns de ju bra kvallitetsstavar som inte går sönder också :) som kostar mera! smaksam helt enkelt

Åsikter om stavar!?
precis som ovanstående säger, är väl det vanligaste att dom kröks eller går av när man landar på dom.

jag köper gärna hyffsat smala och lätta stavar då jag tycker de är skönare att åka med helt enkelt. får gärna vara kolfiber el. liknande, mer hållbart material. personligen lägger jag hellre lite mer pengar för att få en bra stav som håller längre, ist. för att köpa billigare som oftare/lättare går sönder. men det är väl en smaksak som sagt..

Åsikter om stavar!?
Jag har varit ganska dum och lagt ut mkt pengar på ett par stavar, närmare 549kr mer eller mindre... Det var då ett par lysande "neongröna" stavar från Scott. En dag så knäckdes dom också, men inte av något hårt nedslag eller liknande.. Utan när jag slog dom mot pjäxkanten för att få bort snön!

Sen dess så har jag aldrig lagt ut mer än 300kr på ett par stavar, har ett par som kostade 299kr och har hållt i cirka 2 år nu. De är smala, har ett bra grepp och är korta.

Åsikter om stavar!?
Barnstavar ftw!

Perfekt längd, lätta, och små handtag som gör det lättare att graba...

Å barnstavar har också en tendens att vara snyggare än andra stavar..

Åsikter om stavar!?
Köper bara kolfiberstavar. De håller sjukt bra och är lättare. (Och dyrare.)

Aluminiumstavar är verkligen en förbrukningsvara, men kolfiberstavar bara håller och håller. Dessutom kröks de inte.
Jag gillar dock inte kolfiberstavar av tunnare modell, de blir oerhört flexiga. Jag har ett par Leki Carbon 12.0 nånting... mkt nöjd.

Personligen så köper jag enbart den bästa skit som finns och är mkt kräsen. Det ska vara slitstarkt, lätt och användarvänligt.

Jag har jobbat mkt i butik och sålt en väldans massa stavar, och generellt sett ser folk stavar som lite slit-och-släng vara. 199kronors stavar går som smör i solsken, och kolfiberstavar går trögt till sportlovsveckan-kunden, men entusiasterna som vet att kolfiberstavar is the shit lägger gärna en liten tusenlapp för att få bra grejjer.

Efter att också ha jobbat i uthyrning, har jag slängt hundratals knäckta stavar. Problemet är att folk trillar och sätter sig på dem och knäcker dem på mitten. Vi har provat med billigare kolfiberstavar i uthyrningen, men de höll inte måttet. Det visade sig mer ekonomiskt effektivt att köpa aluminiumstavar av "mellanklass" och kassera när de går sönder...

Åsikter om stavar!?
Aluminium(?)stavarna jag haft har alltid blivit skeva när jag ramlat på dem, men jag har aldrig brutit av stavarna helt av. Bara väldigt skeva. Har ett par som är gjorda av någon sorts komposit också, de är mycket mycket smalare än de andra men har hållt hur bra som helst. Jag gillar inte när stavar är för tunga (gör någon det) men jag är lätt och åker sällan park så de flesta stavar håller länge för mig.

Jobbade på skiduthyrning i vintras, och där var den vanligaste orsaken till de brutna stavar vi fick tillbaka att de fastnat med dem under låga "överfallsstolliftar" (ej kopplingsbara som ändå går hyfsat fort) vid avstigningen, så att de böjts eller knäckts. Huruvida det beror mest på stolliftarna eller att uthyrningsmålgruppen bestod av 99% okunniga britter låter jag vara osagt. :)

Förresten, alla krokiga aluminiumstavar jag haft är Scott, och de av glasfiber eller vad-det-nu-är är Rossignol.

Har aldrig köpt stavar för mer än runt 25 euro, i vintras kunde jag ju dessutom fixa nya via jobbet. Men, skulle jag råka ha pengar att göra av med någon gång kanske jag skaffar ett par bara för att de är snygga och lätta.

Åsikter om stavar!?
Dom går oftast sönder om man landar på dom.

Använder helst lätta och smala stavar med lite svikt i, kolfiber eller annat hållbart matrial. Visst går dom också sönder tillslut, men håller väldigt mycket längre än tex. Scotts billiga stavar. Rejält handtag och rem, en större truga får man ofast fixa själv ändå.

Kan tillägga att jag även har ett par gamla Scott-stavar som nuförtiden ser ut som tävlingsåkarnas fartstavar, tror fan att dom härdats genom åren :) dom går fan inte av, men är så krökta att det knappt är kul att åka med dom annat än i nödfall, dom är extrastavar just nu

peace

Senast ändrad:
Åsikter om stavar!?
Att dom går av eller blir krökta när man landar på dem.

Hur dom ser ut, hur tjocka, handtag.

Åsikter om stavar!?
Jag har aldrig lyckats knäcka ngn stav, iaf inte ngn som varit i min ägo. Står det bara Scott Series 4 någon stans är jag nöjd. Visst, de blir lite böjda och får några knäckar (inte bara britter som kan stå och sova i väntan på "överfallsliftar"...), men de håller!

Jag åker dock inte park på en sådan nivå att jag brukar landa på stavarna... Jag lånade ett par korta mjuka glasfiberstavar en dag när jag åkte puckel en heldag, och fy fan för mjuka stavar... Dels kan kan inte belasta dem, och om man har dyrare skidor med racebindningar i metall (alltså inte läge att trampa av skidorna) då är det sjukt svårt att få av bindningarna, stavarna bara viker sig!

Åsikter om stavar!?
jeppenator sa:
vanligaste är väl att man landar på dom eller lägger sig över dom så dom viks

brukar bara köpa billiga stavar eftersom att dom endå pajar tillslut och då slipper man känna att man slösat massa cash på dyra stavar.. men sen finns de ju bra kvallitetsstavar som inte går sönder också :) som kostar mera! smaksam helt enkelt
;;));)

Åsikter om stavar!?
så här gör man, köp dom billigaste k2 kolfiber och så tattar man nåra shyssta handtad från ett par scott eller leki. då blire najs

Åsikter om stavar!?
Man ramlar på staven eller liknande då knäcks den eller så böjs den och knäckts förr eller senare.

Det är väll längd, material och pris det hänger på.
Bäst är ändå ross stavarna som finns i kungsbergets uthyrning fast dom som är junior.

Åsikter om stavar!?
Det är intressant det här med stavar.
Jag har ett par gula Scott som jag har haft i minst 20 år som är spikraka fortfarande.
Resten av familjen 3 st knäcker stavar för fullt. Förra säsongen gick det 4 par.
Jag tror att det är en väldiig skildnad på aluminiumen i stavarn.
Slutsats. Billigast blir dyrast.
Eder
OldGen

Åsikter om stavar!?
På grund av nån stålkantssparande tvångstanke/vana envisas jag med att klicka ur bindningarna med stavarna. Säsongens kvot: 4 stavar rätt av. Dock billigt skit, så det spelar mindre roll :)

Åsikter om stavar!?
Kolfiber/carbon stavar är fan det bästa som finns!

Jag tröttnade på alla aluminium stavar som pajade så fort man kraschade och köpte scott kolfiberstavar. De va dyrare (1000kr men lyckades deala mig till 25% rabatt) men sjukt värt det. Håller extremt bra och går inte av i krasher. Dock så är de lite mjuka och sviktar men det spelar ingen roll om man kör park då man ändå har stavar som är förkorta :P

Åsikter om stavar!?
Dem böjer sig när man leker med dem i liften.

enda som spelar roll när jag köper nya stavar är hur dem ser ut och att dem är ganska korta - hellst kortare och smalare handtag så det inte är ivägen när man grabar :D

Åsikter om stavar!?
Jag köpte ett par grymma stavar i våras, Leki Mirage. Dem är hållbara och ser alltid nya ut. Det finns inga vanliga remmar vid hantagen. Dem har remmar som man spänner fast med kardborreband och som man sen kan knäppa loss med tummen! Kolla upp dom!

bara 350 kr på stadium :)

Tillbaka
Topp