Åtal efter lavinolycka i Tänndalen

gubbfan

Aktiv medlem
Det snackas på nyheterna i radion om ett pågående åtal efter olyckan 2012.
Om rapporteringen är rätt skulle pistörerna sakna beeps. Kan det verkligen vara möjligt? Att sätta på sej beepen när man är offpist är ju lika naturligt som att sätta på sej säkerhetsbältet i bilen.

HARS sa:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6017129
Jag har läst och hört och förundras över vad jag hört. Ingen säkerhetsutrustning på ett sådant uppdrag och att övrig personal i områdets tjänst inte hade sökutbildning.. Det är ju häpnadsväckande minst sagt. på bilden ser ju inte sökområdet så stort ut, men det tar ju tid att sonda av även mindre ytor. Hoppas att detta aldrig får hända igen.
På de allra flesta skidområden jag besökt utomlands på senaste åren har pistörerna utrustats med lavinairbags

Ja, Gubbfan. Det är många frågetecken kring den här olyckan. Det ska bli intressant att se vad som kommer ut av åtalet. Jag vill själv inte diskutera den innan domen är fastställd men lovar att återkomma när vi fått besked.

Lavinen gick mellan två pister centralt i skidområdet, området nås direkt från pisten och jag skulle tro att pistören som utlöste pisten befann sig mindre än 50 meter från pisten. Detta är absolut ingen ursäkt till att inte ha säkerhetsutrustning men sannolikt en anledning till att den saknades.

Något jag i alla fall tycker man ska ha med sig i debatten. Skulle tro att de flesta (i stort sett alla) skidåkare som drar ner mellan pisterna i Tänndalen (Hamra) saknar lavinsäkerhetsutrustning, vilket ju inte heller är så smart.

/MM

Senast ändrad:
Där är ju några ställen i skidområdet där det går laviner några gånger varje år. Det är bar klipphäll eller gräs under. Brukar vara avspärrade på vintern men många åker under avspärrningarna och det är nog få som har lavinutrustning. Det är förbryllande att pistörerna gett sig ut där för att kolla på lavinfaran utan säkerhetsutrustning men det verkar ju faktiskt vara så enligt radioinslaget. Tragiskt slut på den historien. Hoppas att det blir bättre med säkerheten framöver.

Tillbaka
Topp