Atomic Backland + Marker F12

Hej!

Någon som har testat denna kombination?
Pjäxa: Atomic Backland touringpjäxa pintech
Bindning: Marker F12
Båda kompatibla IS0 9523 står det.
Tådelen ser ok ut dock är jag fundersam om häldelen är ok. Jämför jag mot en vanlig alpinpjäxa är häldelen någon milimeter högre på dessa. Det gör att jag inte är helt säker på att bindingen är helt låst vid hälen.
Bifogar bild.
20210205_222016.jpg

Har verkligen för mig att jag läste att de bara skulle köras med tech-bindningar när jag köpte mina backlands. Även om det skulle gå att köra dem med en marker tour tänker jag också att en så tung bindning lite pajar poängen med pjäxan?

Har verkligen för mig att jag läste att de bara skulle köras med tech-bindningar när jag köpte mina backlands. Även om det skulle gå att köra dem med en marker tour tänker jag också att en så tung bindning lite pajar poängen med pjäxan?
Mm, tidigare Backlands funkade bara med tech iaf. Vet inte om det ändrats?

För att detta skall fungera får jag nog slipa ner sulan under häldelen. Kanske de mest dramatiska alternativet.

Passar en Backland i en atomic Shift bindning? För att behålla alpinkänslan.

Den borde passa en techning, då den har techinserts som ni beskriver.
Men helst hade jag velat behålla min marker, ser dock mörkt ut.

För att detta skall fungera får jag nog slipa ner sulan under häldelen. Kanske de mest dramatiska alternativet.

Passar en Backland i en atomic Shift bindning? För att behålla alpinkänslan.

Den borde passa en techning, då den har techinserts som ni beskriver.
Men helst hade jag velat behålla min marker, ser dock mörkt ut.
Har du åkt pjäxorna? Min absoluta uppfattning är att backlands är för mjuka för att erbjuda någon alpinkänsla oavsett vilken bindning du använder. De är jättefina att gå i och prisvärda, men jag tycker verkligen de ska kombineras med lätta bindningar och skidor för att komma till sin rätt.

Passer IKKE! Ikke standard tå- og hældel.

Har samme sko selv og denne lappen lå i esken:
20210206_230953.jpg

Fra blisterreview.com
The Atomic Backland boot line is designed to work with tech bindings only. That means that they will not work with any other frame style touring bindings (such as Duke, Guardian or Fritschi Freeride) or alpine bindings. This is the same as the Dynafit TLT5 and 6 and with many randonee race boots. In my opinion this is not a bad thing as it allows for a much shorter BSL, heavily rockered soles and probably saves some weight as well. Trying to use these boots in anything but tech bindings could damage the boots and bindings and potentially result in severe injury from unwanted release.

Fra 2018 katalogen:
at.jpg

Senast ändrad:
Tack för era svar. Läser man ovan så borde detta vara en ren "TLT-pjäxa" och inte alls pressas ned i någon marker tour/marker kingpin eller shift.

Jag får helt enkelt gå på jakt efter en lämplig bindning och skida till dessa skor.

Tillbaka
Topp