Atomic Betacarv X9.18

freeride_nu

Aktiv medlem
Atomic Betacarv X9.18
Jag äger ett par Atomic 9.18, och är mycket nöjd med dom i pisten.Det sitter ett par 18mm
plattor på skidorna för att få till svängarna ordentligt.Jag vet att höga plattor och offpist inte passar speciellt bra ihop
(inte högklackat och innebandy heller),
frågan är om någon provat Atomic skidorna utan plattor offpist?Jag har blivit barnsligt
förtjust i offpist, men jag vill inte slänga ut pengar på nya skidor t.ex Salomon Xscream.

Atomic Betacarv X9.18
Jag åker med 21mm plattor, och och förstår fortfarande inte vad problemet skulle vara?
dom är väl verkligen nödvändiga vid ojämnt underlag då man ofta slår bindningen eller pjäxan i snön.

MVH

Atomic Betacarv X9.18
Som jag upplever det sitter plattorna bara ivägen när du lämnar pisten.Skidorna blir tyngre, "flyter" inte lika bra och man får lättare felskär. Jag har ingen större erfarenhet av offpist, och tar gärna mot tips
gällande t.ex åkteknik vid lite tyngre snö.

Atomic Betacarv X9.18
Fattar inte vad det är för jidder om offpistskidor? I de förhållanden de flesta av oss åker i så är inte snön bottenlös! enda anledingen till att köpa ett par breda plank är om man åker till staterna och pumpar powpow.

Här hemma och i alperna behövs det inte, oki någon enstaka gång kanske. Men vem av er kör bottenlöst flera ggr per vinter? iaf så mycket att det är värt pengarna!

Och en annan sak vem fan vill flyta ovan på den eventuella halvmeter som snöat? Då faller ju liksom iden med djupsnö? Vill ni flyta ovanpå skaffa en haschplanka! Torde vara det bästa sättet åka offpist?

Och jag fattar inte heller snacket om plattor och offpist? Utanför pisten spelar det ingen större roll vad man har under Fötterna!!! Tror ni något annat så har ni fallit för marknadens sätt att få er att köpa deras prylar! Själv åker jag på ett par höjda K2 4 och de rockar över allt, de andra timglasskidorna med plattor jag provet torde funka lika bra! Föresten alla skidor jag provat torde funka i offpist!!!

Fattar inte heller varför jag skulle köpa ett par pissmjuka Salomon screem. Vad ni än säger så har man inte samma tryck i mjuka skidor som i hårda/styva! Känns det bättre att åka på mjuka screem? jag då har du tidigare haft för hårda skidor i förhållande till din åkskicklighet (jag är ingen gud men kan skära en sväng). Visst hjälper det att de är vridstyva men men?

/?

Atomic Betacarv X9.18
Offpist är väl inte bara bottenlös puder? Offpist är väl all åkning utanför den snö som är hårt samanpressad av pistmaskinerna.(bristande skare,vindpinat,vågit,
klimpigt,och redan uppkörd snö.

Angående offpistskidor eller freeride och allt vad
alla breda skidor kallas.så hade jag samma ide som dig
vad ska man upp på snön att göra,man vill väl ner i
pudret.men jag fick krypa till korset.
Faktum är att ett par bredare skidor (ca 100mm på bredaste
stället) inte flyter så astronomiskt mycket bättre i
lösnön.

Jag åker själv på ett par Xscreem som telemarkskidor.
och har även åkt ross bandit XX både som slalom och
som telisar,och måste säga att det är den bästa skid
typen jag åkt, funkar otroligt bra på alla underlag.
framför allt är dom ruggigt stadiga i jävligt hög fart
när det är riktigt skitföre tex uppkört ,klimpigt etc.
som det ofta är utanför pisterna i svenska backar.

Angående "piss"mjuka skidor så gäller det alla typer
av skidor man måste köpa skidor i rätt styvhet i
förhållande till sin vikt och åksätt ett par för mjuka
skidor känns döda(redan färdig svängda innan man har
börjat pressa dom, medans ett par för hårda inte går
att få ett riktigt skär på.

rena carving skidor däremot gillar inte. jag upplever att
dom svänger efter sin bestämda radie,och inte att på
verka så mycket.(lång och kort sväng)

MVH

p.s Gränsen öppnar på fredag men det är jävligt lite snö
där.sitter i valet och kvalet om man ska åka eller inte.

Atomic Betacarv X9.18
Jag överväger att köpa ett par nya bredare skidor till Telemark. Det skulle vara intressant att höra dina åsikter om Bandit XX och X-Scream och vilken längd du testat. Tacksam för svar! Lasse

Atomic Betacarv X9.18
Mina X screem är pr7 och bandit som jag har åkt som telisar är 184cm.
har sktivit ett tidigare inlägg om det backa i forumet 21-40-salomon screem.

MVH

Atomic Betacarv X9.18
Det där om att man inte kan påverka svängarna på rena carvingskidor vet jag inte om jag kan hålla med om. Det hela beror helt och hållet på hur mycket du trycker skidan. Gör du väldigt långa svängar får du självklart inte ett rent skär med en carvingskida på 15 m svängradie men det är dem inte heller till för. Du kan ju inte göra en jättekort sväng med x-scream heller utan att det sladdar. De olika skidorna är gjorda för att passa svängar av olika längd. Om du hittar en skida som funkar göra rena skär med på alla sorters svängar så får du gärna säga till, för dem skidorna är väldigt unika i sådana fall. :)

Tillbaka
Topp