Atomic

Berggrund

Ny medlem
Atomic
Skall köpa ny slalomskida till i vinter, blir ett par Atomic. Nu är frågan vilken modell. Blir inge Twintip då jag redan har ett par sånna. Vill ha en skida som jag kan åka överallt på, somär riktigt kul i pisten och som tål en del puder.

Har kollat lite på hemsidan och funderar på en R11:20 eller Supercross. Skulle vara intressant att höra era åsikter om skidorna och om det finns några andra av Atomics modeller som är intressanta.

Jag är 170cm lång och väger ca75 kg. Har åkt telemark i sex år men slalom i bara ett. Blir dock ganska mycket åkande och jag anser mig om att ha en bra balans på skidorna och hyfsad teknik(skall gå kurs i vinter:). Vill ha en skida som man får jobba lite med så att man är ordentligt mör när man kommer hem. Gillar att åka snabbt.

Atomic
Har åkt på båda. Det är två ganska olika skidor. Den ena är bättre på vissa områden, och den andra på andra.
Supercrossen funkar riktigt fint i pisten. Styv "betakonstruktion" gör att den inte fladdrar det minsta. Oerhört trygg och bra skär i lite längre svängar. R11.20 är ju instegsskidan på Atomics Ride serie (det finns mjukare också). Den är lite bredare än supercrossen och det märks även när man åker den. Den blir framförallt långsammare "kant till kant", och den något mjukare bakdelen gör att du inte får den där riktiga "kicken" ut ur svängen. Samtidigt så blir den ett mycket bättre köp än Supercrossen när det handlar om friåkning...
Anser ändå att Supercrossen är ett bättre köp. Du får en mycket livligare skida i pisten alla dagar samtidigt som den inte gör bort sig totalt utanför, i alla fall inte här hemma. Med tanke på att du vill kunna använda den även utanför pisten en del så kanske en lite längre längd kan passa bra..??
Ett tips kan vara och kika på Atomics Racesortiment. Grymt vassa grejer!! Prova 11.12 och känn på träningsverken dagen efter..;)
Lycka till!
// Daniel

Tillbaka
Topp