Att stretcha kall, kan det skada dig?

• Trådstartare Trådstartare FabbeH
  • Start datum Start datum
F

FabbeH

Guest
Tja jag har börjat stretcha varje kväll nu för att göra mig mera vig och kunna ta grabsen lättare. Men min syster säger att det är farligt och stretcha musklerna när dom är kalla och att man kan dra sönder musklerna. Frågan är då, är detta sant? Tack på förhand

Det här är ett gammalt missförstånd som aldrig verkar försvinna.
Det går alldeles utmärkt att stretcha kalla muskler.
Däremot måste muskeln vara helt avslappnad annars får man ingen effekt och kan tillochmed förvärra eventuella bristningar. Det är svårt att slappna av om man inte står/sitter/ligger väldigt stadigt. Alla små korrigeringar som man gör omedvetet för att hålla balansen, motverkar avslappning.
Sedan är det givetvis så att en ökad blodcirkulation ökar mängden endorfiner i kroppen och därmed minskas den eventuella smärta som stretchingen skulle kunna orsaka.

Du blir mer vig av att stretcha men det många inte vet är att du också förlorar explosivitet! Därför stretchar inte professionella friidrottare som löper korta sträckor! De tänjer istället för stretchin, som också gör dig vig. Kan vara värt att tänka på! Cheers!

plonis sa:
Du blir mer vig av att stretcha men det många inte vet är att du också förlorar explosivitet! Därför stretchar inte professionella friidrottare som löper korta sträckor! De tänjer istället för stretchin, som också gör dig vig. Kan vara värt att tänka på! Cheers!
Taekwondospelare stretchar ju jävligt mycket, förklara det? Mer explosiv sport får man leta efter... Sen ser jag inte hur muskeltypen skulle förändras för att man stretchar, nä det där låter som en myt.

Gudrunnator sa:
plonis sa:
Taekwondospelare stretchar ju jävligt mycket, förklara det? Mer explosiv sport får man leta efter... Sen ser jag inte hur muskeltypen skulle förändras för att man stretchar, nä det där låter som en myt.
Fast inte explosiv på det sättet!

Det är skillnad på att stretcha precis innan prestationen och stretcha under träning.
Inom Taekwondo stretchar man och tänjer väldigt mycket och det finns definitivt explosiva moment men precis innan match så tar iaf jag det lugnt och värmer endast upp och tänjer. Detta är gammalt dock har hört talas om detta iaf 20 år.

Sen kan man som sagts stretcha och tänja kall, men med förstånd. Många har fel vinklar och belastning vid övningar så de tänjer ut annat än muskeln.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp