Attitydförändring på Freeride

jeffa

Ny medlem
Hej Freeride!

Jag tror verkligen att denna sida skulle må bra av att ta upp detta på riktigt en gång för alla.
Själv tycker jag att det under en längre tid har varit någon form av kollektiv hjärndödhet och en stor ovilja att faktiskt fråga och ifrågasätta mycket av vad som skrivs här.
Det handlar inte om att argumentera tills övriga deltagare tröttnar och ger upp (vilket så ofta är fallet) utan snarare om att få någon sorts bredd i den informationen man sedan använder för att dra sin slutsats. Bara för att någon kan argumentera för sin sak innebär det inte alltid att han eller hon har rätt.

Tyvärr förekommer det mycket "om jag skriker högst så tror alla att jag har rätt"-taktik här på forumet och jag tror att alla håller med om att sådana diskussioner sällan resulterar i någon kvalitativ information. Forumet är ju till för att man ska kunna få svar på frågor, diskutera med andra och för att ha roligt.
På senaste tiden (året) så tycker jag att en liten del av Freeride har bidragit till att stämningen blivit sämre och sämre. Det ligger i allas intresse att så många som möjligt tycker det är kul att använda sidan och jag märker mer och mer att folk vars åsikter jag värderar och respekterar loggar in mindre och mindre. Kan inte tala för alla men jag känner på mig att en av anledningarna till detta är för att dom helt enkelt inte tycker att det är roligt längre.

Barn (för det finns faktiskt barn på Freeride) och ungdomar är väldigt formbara och sårbara. Därför måste man som äldre ha överseende med detta och tänka på hur man uttrycker sig och vad man säger. Kidsen är Sveriges, skidåkningens, och framförallt Freeride´s framtid. Utan dem kommer vi gamlingar (82:a får väl ses som gamling eller?) snart få sitta själva framför datorn och gnälla om hur allt var bättre förr. Kidsen driver en stor del av utvecklingen i skidsverige och vi har ett ansvar att projicera en positiv och rolig attityd.

Vi kommer väl alla ihåg hur spännande allt var när vi först kom in i skidåkningens värld? Om någon då hade sagt till dig att "du har inget här att göra" eller "du kanske inte ska åka skidor" hade du då fortsatt mata ditt brinnande skidintresse på samma sätt eller hade du kanske valt en annan sport där du känt dig mer välkommen?
Jag är i alla fall väldigt glad att jag valde att fortsätta jaga kung bore för inget annat hade kunnat ge mig så mycket glädje, fått mig se så mycket brutala ställen och gett mig chansen att träffa så många coola människor som skidåkning.

Vi har alla en sak gemensamt. Vi gillar att åka skidor. Att vi hittat ett ställe på internet som kan stilla lite av vår snöabstinens eller hjälpa oss lite i jakten på den perfekta skidan är väl hur bra som helst? Låt oss inte förstöra den förmånen.

Vad kan vi göra för att förbättra attityden här på Freeride?
Vad kan vi göra för att kvalitetssäkra de svar vi får på våra frågor?

Jeffa

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om just attitydförändringen här på freeride. Någonting som jag har märkt som jag tror att det kan ha smittat av sig är attityden i backarna. Känns som om uttrycket alla är vi nybörjare i början har tonats ut. Sätter du inte 3960 truckdriver medans du håller en bild av Mark Abma i handen samtidigt så duger du inte, du är inte välkommen i gänget, i backen eller i parken. Jag kan ha fel i min enorma överdriva exempel men visst finns känslan där ute! Filmerna som rullar ut har också blivit mer och mer hypa dig själv kolla mina skidor de kan jag bryta för wtf jag får ju ett par nya. Aight!

Och någonstans här tror jag att det har smittat av sig på freeride. Mycket som du precis säger skrika högst vinner. Ett jätte tydligt exempel tycker jag är

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=42807

En fråga som kanske har blivit besvarad fler än en gång okej. Men om killen vill söka spons så vad rör det dig? Försökte söka upp killen men han verkade inte vara medlem längre. Har någon nått annat svar än att han tröttnade kände sig inte välkommen så tell me vill gärna ge honom lite sköna tipps. Har gjort det och har lyckats...

Sen på dina frågar vad man ska göra åt det har jag tyvärr inget bättre svar än att man kanske borde återinföra agan i skolan :D Nej men seriöst tror jag att det måste börja uppifrån, att attityden måste komma från åkare som Jon, Mark, Tj, etc.

CLAIM trailern *HOST*

Då kanske man tar och skaffar sig vänner som man gillar att åka med.

För att kasta in en brandfackla, jag tror att mycket bottnar i den sjunkande medelåldern på Freeride.
Skidåkning har blivit "coolt" för en ny generation och i tonåren är det väldigt viktigt att tillhöra "rätt" social grupp. I trådar som den Mohlkert nämner så tror jag att många har ett behov av att hävda sig själva, genom att hacka ned på andra och utesluta dem skapar man automatiskt en känsla av tillhörighet. Osäkra och omogna tonåringar är inget nytt, och det är ingen lätt uppgift att ändra det!

"Sätter du inte 3960 truckdriver medans du håller en bild av Mark Abma i handen samtidigt så duger du inte, du är inte välkommen i gänget, i backen eller i parken"

Varför åker man med folk som hackar på en om man inte klarar av vissa saker?

Det låter bara dumt :)

Inget personligt.

The_teo sa:
Varför åker man med folk som hackar på en om man inte klarar av vissa saker?
Kanske för att det bara finns en park på berget? Eller att det bara finns en sida som man vill hänga på?

Om du tror att det handlar om taskig stämning gentemot varandra i kompisgänget har du nog inte riktigt greppat vad tråden handlar om...

folk på den här sidan förstår aldrig ironi, men det är ju roligtaste jag vart med om haha!

Ja, visst är livet mycket lättare om man bara skriker "ironi" när man slängt ur sig något ogenomtänkt och halvdumt!

Jag tycker attityden ska vara hårdare.

Med hårdare attityd kommer blir kraven på kvalitet bli högre.
Då skulle vi slippa dumma trådar, och okunnigt folk som ifrågasätter kunniga.

Finns en stereotyp för dessa. Ni vet vad dom kallas.

"Vad kan vi göra för att förbättra attityden här på Freeride? "

Jag tycker absolut inte man ska införa någon ålders gräns what so ever.
Det finns ju faktiskt äldre som beter sig som skit på forumet ibland...

Ja tycker att du har flera poäng Jeffa.

Finns massor av olösta frågor i skidvärden som vi på Freeride
Kan lösa om vi bara kan diskutera, utan att någon har hört att de är si eller så.
Som senare helt plötsligt blir felaktig fakta.
Jag tror att de finns en hel del experter/duktiga åkare som bara sitter å
garvar här på Freeride, men orkar inte ge sig in i trådarna med sin erfarenhet/fakta.

Vi behöver unga vildhjärnor som vågar testa allt med livet som insats, så vi
Old boys kan ta del av fakta.

De unga behöver inte testa allt, om de vill lyssna på gamla erfarenheter.

Mer humor å mindre personangrepp…

/db

osst sa:
folk på den här sidan förstår aldrig ironi, men det är ju roligtaste jag vart med om haha!
Jag har fått höra det av en polare hela mitt liv. Du fattar ju inte ironi eller du kan ju inte se det roliga. Efter att kollat på American History X med honom klippte jag kontakten. Killen vek sig nämligen dubbel av skratt efter att ha sett scenen där killen sätter sin mun mot trottoarkanten och sedan blir sparkad i bakhuvudet. Han garvade för att han tyckte det lät så roligt!

Och vad vill jag säga med det? Ironi för dig är inte vad ironi är för mig. Tror att folk på det här forumet måste inse att ord kan skada och att allt inte uppfattas lika.

//M

Jag måste säga att jag tycker att forumet faktiskt bättrat sig. Förr inte så länge sen (2-0,5 år) kunde man inte yttra en utstickande åsikt eller ens någon åsikt utan att bli fullständigat dekapiterad och hånad av äldre(eller unga) jättedryga äldre självutnämnda experter. Men tycker nu faktiskt att forumet blivit mer ödmjukt.
Det är min uppfattning:)

...

jag hänger inte så mycket här längre och en del av detta beror faktiskt på att många yngre förmågor har dragit med sig en ohållbar attityd (jag kopplar ihop detta med new school rörelsen på skidor som blommat upp kraftigt de senare åren)

attityden, ordvalen, svaren, hatet, ja mycket skit skall man läsa, jag vet att dessa sidor och forum är skapade för att föra fram skidåkning och snowboard, samt ge många nyfikna svar på saker och ting som rör denna värld.

vart är vi på väg? jag har efterlyst hårdare moderatorer som kan varna och stänga av dessa dåliga element men det kräver ju ett visst arbete.. så..

.

jaja. livet är som livet är.. kids är som kids är..

det e bara att bita ihop. eller

/Pinn

Theo_teo, vad dillar du om... man behöver ju inte åka med folk för att känna av en negativ attityd. Håller helt med mohlkert, stämningen ute bland åkarna har blivit ruggigt stel. Snea blickar flyger till både höger och vänster, och att tränga sig i liften har övergått från en sport till att hävda sig. Kommer åka omkring med en godisskål runt halsen i vinter och bjuda alla, bara för att skapa lite goodfeelings!

Men men, nu var det väl freeride vi snackade om...

pinn sa:
...

vart är vi på väg? jag har efterlyst hårdare moderatorer som kan varna och stänga av dessa dåliga element men det kräver ju ett visst arbete.. så..

.

jaja. livet är som livet är.. kids är som kids är..

det e bara att bita ihop. eller

/Pinn
Hehe.. Kul grejor i pipan?

Senast ändrad:
felix sa:
Theo_teo, vad dillar du om... man behöver ju inte åka med folk för att känna av en negativ attityd. Håller helt med mohlkert, stämningen ute bland åkarna har blivit ruggigt stel. Snea blickar flyger till både höger och vänster, och att tränga sig i liften har övergått från en sport till att hävda sig. Kommer åka omkring med en godisskål runt halsen i vinter och bjuda alla, bara för att skapa lite goodfeelings!

Nu är jag med. Det där med att tränga sig i liftkön har jag varit med om.
Man kan ju även se hur dom som tränger sig före ser ut för att förstå vilken åk stil de föredrar...

Åhhh nej, jag anar att det här kommer att spåra ur ordentligt.

Jag kan knappast se någon attitydförändring i freeride, kanske för att jag inte läser de trådar som inte är seriösa... eller kanske för jag har dåligt koll på allt runt omkring mig (som någon kommenterade här om dagen). Om det är så som Du säger, så tror jag att det kommer att gå över. Ungdomarna blir äldre, mognar med tiden och blir allt mer seriösa, om majoriteten är seriös så kommer framtida kids antagligen lära sig.

Det är nog bara att vänta och se...

Mohlkert sa:
osst sa:
Jag har fått höra det av en polare hela mitt liv. Du fattar ju inte ironi eller du kan ju inte se det roliga. Efter att kollat på American History X med honom klippte jag kontakten. Killen vek sig nämligen dubbel av skratt efter att ha sett scenen där killen sätter sin mun mot trottoarkanten och sedan blir sparkad i bakhuvudet. Han garvade för att han tyckte det lät så roligt!

Och vad vill jag säga med det? Ironi för dig är inte vad ironi är för mig. Tror att folk på det här forumet måste inse att ord kan skada och att allt inte uppfattas lika.

//M
kanske inte är dirket det jag menar, men om nåra lägger upp en tydligt oseriös film, så kommer det alltid folk som skriver att dom suger och är sämst i världen!

felix sa:

Hallelulja Felix! Rätta takter, speciellt med godisskålen! Det blir ju knappast sämre stämning i backen om man kan snacka med varandra, speciellt alla parkåkare som verkligen hänger i parken, det tar ju en stund innan det är ens tur om det är flera åkare. Det blir ju så mycket roligare om man kan prata med varandra, berömma varandra, tipsa och hjälpa varandra och kanske dra ett skämt. Nya åkkamrater är alltid trevligt, och det brukar i slutändan resultera i fler åkdagar...

osst sa:
Mohlkert sa:
osst sa:

//M
kanske inte är dirket det jag menar, men om nåra lägger upp en tydligt oseriös film, så kommer det alltid folk som skriver att dom suger och är sämst i världen!
Och vad är det för attityd? Vi önskar medlem xxx till till freeride familjen och nu avrättar vi honom med ett nackskott för hans video suger. Tacka och ta emot.

För det första så tycker jag att dom dryga åkarna som verkligen tror att dom äger backen och för att känna sig bättre, ducktigare och coolare så retar dom alla nybörjade, dom kan lika gärna vara för sig själva. Dom bör man skratta åt. ja visst!! Lite skratt i livet skadar inte! alla MÅSTE vara nybörjare nån gång, eller hur?!
Dom som blir verkligen sårade över att andra kanske säger hur dåliga dom är, så rekomenderar jag att tja..acceptera det (första steget till förbättring) och inte ta så illa upp det. Det vore bra om man tänker "Fan, jag e urdålig nu men vänta bara...nån gång kommer det vara min tur att stå höggst upp i backen". Och dom som inte ger sig kommer klara det.

Sen tycker jag att det borde finnas mer ironier. Mer skratt så det gör alla glada och på gott humör! Då säger man fina ord ^^ Nej, men seriöst, mer roliga grejer. Inte vet jag vad man kan göra för nåt...roliga filmer. Jag vet! Jag uppmanar alla som är nybörjare eller kanske inte så duktiga men verkligen vill bli det att göra en film! Varför vänta tills man blir duktig?! Det blir väl roligt att se? Kanske....Man ska skratta åt sig själv och bjuda på skratt...

Vi är som ett stort familj! Alla kan inte gilla varandra, det e ingen som tvingar, men vi kan ta han om oss, välkomma och ta hand om våra kära nybörjare (spelar ingen roll vilken ålder (60 åringar vore coolt xD)).

Ta hand om er
/Lilla_Myy!!!!

oscarius sa:
Jag tycker attityden ska vara hårdare.

Med hårdare attityd kommer blir kraven på kvalitet bli högre.
Då skulle vi slippa dumma trådar, och okunnigt folk som ifrågasätter kunniga.

Finns en stereotyp för dessa. Ni vet vad dom kallas.
man ska inte kasta sten i glashus har jag hört..

oscarius sa:
men det var ju inte till dig mannen
Freeride är ändå kul :9

Fast TGR är bättre... hoho iaf om man inte gillar trådar om vilken jacka eller byxor som passar bäst med ett lila underställ och liknande.

Senast ändrad:
Det är ju väldigt sällan någon får ett professionellt svar när de ställer en fråga på forumet.
Ofta kommer svaren från någon förståsigpåare som har någon form egen teori eller pseudovetenskaplig idé om hur det fungerar eller vad som är bra
De som är så sugna på att hela tiden visa att de "kan" mycket om skidåkning borde kanske nämna vilken källa de fått kunskapen ifrån. Då blir det trovärdigt.
Men som det är nu så skrivs det en del saker som är helt felaktiga , speciellt om utrustning och hur den är. Många skriver om utrustning de antagligen inte provat eller inte klarar av att åka på. Det ger ju ingen vägledning till de som undrar, utan kan resultera i att de köper ny dyr utrustning som inte är lämplig för dem.

Nej. Jag tycker så här: LÄGG NER FORUMET eller se till att de som skriver massa "skit" håller sig här ifrån.
Det är som Jeffa skrev mycket yngre åkare på forumet. Inte kul om de får felaktig information eller blir sågade och sänkta av någon misslyckad wannabe som tar ut sin frustration över sina egna tillkortakommanden på den kommande generationen åkare.

Ge moderatorerna en utbildning i vad som förväntas av dem så att de kan styra upp det här innan Freeride blir någon slags sida där folk bara slänger skit på varandra.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp