Om jag ska försöka bidra till FR med nåt då?
Många andra forum har ju ett slags "karma"system. Kanske snöflingor passar här?
Det blir ju som ett slags betygssystem på användarna av användarna. Skriv inlägg med kvalitet, skriv trevligt, var hjälpsam mm och du får karma/snöflingor. skriv skräpinlägg, var otrevlig, kom med hitta-på-fakta osv så blir du av med karma/snöflingor istället. När systemet varit igång ett tag kommer man se vilka användare som tillför något och vilka som inte gör det. Förhoppningen är ju att man ska tänka efter innan man börjar skriva, som nån redan sagt här ovanför. Det blir kanske en sporre till att skriva med mer kvalitet?
Vad gäller kvalitetskontroll på svaren är det väl som allt annat man läser och hör, kanske framförallt det man läser på internet? KÄLLKRITIK! Vem har skrivit det? Var har den personen fått infon ifrån? Finns det källhänvisning? osv... Sen måste man ju fråga sig själv, låter det rimligt?? Det är lätt att googla en fråga och bilda sig en egen uppfattning. Stämmer inte din uppfattning med den som svarade? Diskutera saken men respektera varandra! Det är ur diskussion kunskaper kommer fram, men en diskussion är en tvåvägskommunikation. Man måste vara öppen för den andres argument, väga för och emot.
Det kommer ju alltid finnas folk som serverar lögn på lögn och blir trodda om man inte ifrågasätter och diskuterar. Tyvärr är det ju som redan sagts att det går att tysta diskussioner med att skrika samma sak högt och hela tiden eller att vinkla bort frågeställarens med motfrågor i stil med " men durå?". Det är förhoppningsvis där ett karma/snöflingesystem kan göra nytta.
Sen är det väldigt lätt att sitta bakom skärmen och vara dryg mot folk man inte har träffat eller antagligen ens kommer att träffa. Jag tror att vi alla behöver tänka efter hur det vi skrivit kommer att uppfattas av mottagaren. Jag är inte ett dugg bättre än nån annan på det, men om alla försöker kommer nog stämningen att stiga igen.
Det är trots att VI som är forumet, inte moderatorerna eller nån annan. Det är du och jag och alla de andra snöälskarna som gör det till vad det är...
Kärlek och Respekt!