Attitydförändring på Freeride

chrtur sa:
RocketChazer sa:
Intressant att du för talan för GePe, jag var betydligt mer intresserad av GePe:s egna svar?

Men sedan föll jag av stolen av skratt om någon nu blivit ovän med mig av två eller tre inlägg i denna tråden...... Jag har svårt att bli ovän med någon genom ett internet forum....?

Peace, love and skidåkning...?
Haha! Jag har inga ovänner, inga som jag är vän med i alla fall :)
Peace ,love ,skidåkning and Bira

Mohlkert sa:
Roligt att se ett klockrent exempel på att det inte bara är ungdomarna som skiter ner det här forumet. Frågan är till och med om de är så inkompetenta att de kan få fram ett tydligare exempel?
Det var ju en jättetrevlig kommentar, tack så mycket!

Jag håller med en del om vad jeffa säger. Ta till exempel en tråd om att Jon Brogan åkte iväg efter hoppen på ett visst sätt tror det kallas "ride away". Jacob Wester kommentreade typ att det ser helt fel ut oh att man ite kan åka ordentligt om man gör så. Då började alla tjata på honom att han inte vet någonting om skidåkning och stil å grejer det e bara ett exempel jag kommer på. Det finns ju även shjysta människor här också så det väger kanske jämt upp.

vilken pajkasting det blev till här.

detta spårar snart ur.

vad hände med foruminställningarna, vill man inte diskutera jibb kan man välja att det inte visas i forumet på inställningar.

Senast ändrad:
tompan14 sa:
Ursäkta, men vem f*n är du att ta på dig rätten att styra in trådar så att de handlar om någonting som passar dig?!
Tack så mycket! Jag ligger kvävd framför datorn i skratt..... hohohohohoho!

Som vi ser så tillför ju varken jag eller du någonting vettigt just nu till tråden?

Peace, love, skidåkning and Genepy!

Tyvärr så går det inte att ändra inriktningen på forumet så att det kommer att passa alla i smaken? Det krävs nog någonting radikalt, vad det nu kunde vara?

RocketChazer sa:
... Vet inte om du är moderator här på sidan, men om du är det kanske du ska släppa den biten, då en moderator SKA vara objektiv och se sitt syfte i sammanhanget. Alltså var professionell helt enkelt.
Ja, jag är en av de utvalda som fått förtroendet att moderera här på freeride.
I mitt modererande utgår jag från reglerna som är bestämda samt använder jag mitt sunda förnuft. Medlemmars åsikter om moderering har också en påverkan, skriver halva forumet att de vill se hårdare tag mot vissa saker så är det självklart att jag tar med det i mina värderingar. Jag modererar ju knappast för min egen direkta vinnings skull, utan för ett bättre och roligare freeride. (Som jag själv har intresse av)

Som privatperson och freeridemedlem har jag en egen, högst personlig åsikt om saker och ting, och jag är inte rätt för att vädra ut dem på forumet. Jag skriver vad jag vill om vad jag vill, precis som alla andra.

88 svar (plus lite bortränsad pajdeg) på drygt 24 timmar!

Ämnet kan ju inte vara helt ointressant. Någon som kan tänka sig att försöka besvara de två frågor som diskussionen började med?

Om någon vill diskutera ämnet direkt med mig så är det bara skicka et FR mail med MSN adress. Bättre än att springa och skvallra i varandras gästböcker a la sandlåda tycker jag.

Gjorde inte tråden för att provocera någon utan för att vi alla ska få ut så mycket som möjligt av FR. Pratar mer än gärna med er. Om någon känner för att skälla lite så finns jag här...

Kram på er så länge!
Jeffa

RocketChazer sa:
emil-d sa:
Det här stället kan vara så jävla trögt. Nu hetsar jag visst upp mig här, men att se balanselius gå in med stora yxan på en tråd som berörde en känd skidåkare och en känd skidtillverkare och posta lite "vettiga" och "relevanta" svar var verkligen stort. Att sätta sig på tronen som enväldig härskare över vad som är intressant för en "riktig" skidåkare att läsa om tyder på en hybris som enbart kan uppstå i gränslandet mellan en gubbes tjuriga envishet och mognadsgraden hos en 13-åring.

chrtur: fina bilder!
Vilken åkare och vilka skidor syftar du till ?
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=49898

fascinerande hur detta:
förstår inte dessa "skvallertrådar"? vad spelar det för roll vilken sponsor de har?
Vad har de för kalsingar, vad kör de för bil, favvodrink, sexuell läggning? Kom igen ge oss mer!
en gång i tiden åkte människor skidor för att de tyckte det var roligt...
kan anses vara stora yxan

jeffa sa:
Vad kan vi göra för att förbättra attityden här på Freeride?
Vilken attityd man vill forma går endast att göra genom forumets skapare och sina moderatorer. Dessa moderator kanske även skulle vara anonyma så att det är forumets skapare som alltid får stå som ansvarig? Men forumet är så pass stort sett till antalet användare så egentligen går det inte att göra så mycket, någon kommer alltid att inte bli nöjd! Alternativet är att starta upp en egen del där man får styra och ställa?

jeffa sa:
Vad kan vi göra för att kvalitetssäkra de svar vi får på våra frågor?
Detta går inte och beror helt enkelt på att det är ett öppet forum, alla har rätt till sina egna åsikter (vilket jag tycker är trevligt). Kvaliten beror nog mer på hur användarna uppfattar en viss användare?

För min egen del så är forumsdelen ganska fattig intressantmässigt och tittar endast på enstaka nyheter och inlägg då och då?

- Christian

Edit: Om man redigerar bort mina postade skidbilder på ett skidforum.... säger väl en del? :)

Senast ändrad:
Bra skrivet Chrtur!

Det där med anonyma moderatorer har tagits upp förut. Svinbra idé! Jag tror många håller med om att vissa moderatorer har svårt att hålla sig från maktmissbruk och klara problem att hålla isär sin roll som moderator och medlem här på Freeride men nu kanske vi inte ska gå in på det igen eftersom det verkar vara det känsligaste man kan prata om här.

Håller med om att forumet är till för alla. Tycker också att alla ska ha rätt till sin åsikt och det är också lite det tråden handlar om. Jag tycker det går hand i hand med attityd!

Bättre attityd = Fler vågar säga vad dom tycker

Bättre kvalitet på svaren = Bättre resultat för den som undrar något = Gladare medlemmar!

Symbios! (kolla google! ingen nämnd, ingen glömd)

Fler åsikter? Försök hålla borta pajerna!

Jeffa

Varför ta bort paj när det är så gott?

Jag drömmer tillbaka till dom gamla hederliga tiderna när man satt och beundrade alla oldboys som satt och injicerade forumet med kunskap och glädje. Folket med humorn har nästan försvunnit nu och allt ska vara så strikt och ONTopic som möjligt. Finns flera forum som gått i konkurs just på grund av alla strikta regler och kontrollerande människor som tycker allt ska vara perfekt, inte bara moderatorer utan främst medlemmarna som klagar när man säger något som inte tillhör frågeställningen i tråden. Med det menar jag ju inte att man ska gå helt bananas och förstöra trådar helt och hållet men ett gott skratt förlänger livet och det skrattet fanns här en gång i tiden i större koncentration.

Well, that's my piece of shit.

För många kockar i den här soppan tror jag. Den som skriker högst och kryddar mest har alltid rätt... Eller?

Malika sa:
Helst med lite sylt och grädde! Vi måste vara noga med recepten! Även om du sprider farliga sjukdomar så får du en stor kram av mig då jag håller med dig till 100 procent av det du skrivit. Men en sådan inkriktning kommer tyvärr inte detta forumet att återta då detta tåget gick för väldigt länge sedan......

Senast ändrad:
Malika sa:

Jag drömmer tillbaka till dom gamla hederliga tiderna när man satt och beundrade alla oldboys som satt och injicerade forumet med kunskap och glädje. Folket med humorn har nästan försvunnit nu och allt ska vara så strikt och ONTopic som möjligt. Finns flera forum som gått i konkurs just på grund av alla strikta regler och kontrollerande människor som tycker allt ska vara perfekt, inte bara moderatorer utan främst medlemmarna som klagar när man säger något som inte tillhör frågeställningen i tråden. Med det menar jag ju inte att man ska gå helt bananas och förstöra trådar helt och hållet men ett gott skratt förlänger livet och det skrattet fanns här en gång i tiden i större koncentration.

Well, that's my piece of shit.
problemet är ju att i vissa trådar görs nästan inga ontopic inlägg det är därför som hårdare tag efterfrågas. På det här forumet är det ibland så att om man gör ett seriöst men ifrågasätttande inlägg får man så mkt skit att man inte vill skriva igen om man inte är en korkad rättshaverist som undertecknad som inte ger sig.

Skriver mer och mer sällan här i forumet, just pga den problemställning som jeffa tar upp.

Problemet med attityder är inget som är unikt för freeride det tror jag att de flesta kan vara överens om. Det är ett växande samhällsproblem här i Sverige som snart kommit ikapp det stora landet i öst.

Just behovet av att övertyga andra om att sin egen syn på saker och ting är den enda allsmäktiga sanningen, skapar ett språkbruk där man nedvärderar den som man argumenterar emot.

Nu till lösningen på hela problemet...

Det finns ingen lösning.

Det låter tufft att säga så men jag tror att vi har svårt att uttryck oss i skrift på ett sätt som kan förmedla det vi verkligen vill ha sagt, på ett sätt så att inte någon tar illa vid sig.

Drömmen för mig är om alla vara överens om att det är OK att ha olika åsikter, det kan skapa ett bättre klimat här. Sedan kan vi sluta att kritisera personerna här på freeride och istället ägna oss åt det som forumet är till för, att diskutera och argumentera utan att blanda in en massa känslor om andra personer.

Den mer troliga och tekniskt gångbara åtgärden är att dela upp forumet i 2 eller 3 delar.

Jag vill bara avsluta med att säga att här på Freeride finns personer som berikat mitt liv på flera sätt.
Kan alla försöka att tänka lite mer, än på sig själva när de skriver eller svarar på inlägg så finns det en chans att de också gör något gott mot någon annan.

mycket peace, love and understanding, men det är så jag känner.

Mikael_Thomasson sa:
...Den mer troliga och tekniskt gångbara åtgärden är att dela upp forumet i 2 eller 3 delar.
...
Det är redan gjort.

Är det bara jag som tycker freeride är bättre än någonsin?
Visst, en gång var det 95% hardcore entusiaster och medelåldern var definitivt närmare 30 än 20. Inläggen som skrevs var således mycket underhållande och välskrivna.
Men som med allt annat var det inte bättre förr, det kunde för sjutton ta två veckor innan man över huvud taget fick svar om man ställt en fråga i forumet! Idag tar det några minuter.
Det saknas kanske lite humor och "glimten i ögat" idag, men det finns det bara ett bot på - och det är att börja skriva massa kul och bra grejjer själv och inte gnälla på andra att inte dem gör det.

Om jag ska försöka bidra till FR med nåt då? ;)

Många andra forum har ju ett slags "karma"system. Kanske snöflingor passar här?
Det blir ju som ett slags betygssystem på användarna av användarna. Skriv inlägg med kvalitet, skriv trevligt, var hjälpsam mm och du får karma/snöflingor. skriv skräpinlägg, var otrevlig, kom med hitta-på-fakta osv så blir du av med karma/snöflingor istället. När systemet varit igång ett tag kommer man se vilka användare som tillför något och vilka som inte gör det. Förhoppningen är ju att man ska tänka efter innan man börjar skriva, som nån redan sagt här ovanför. Det blir kanske en sporre till att skriva med mer kvalitet?

Vad gäller kvalitetskontroll på svaren är det väl som allt annat man läser och hör, kanske framförallt det man läser på internet? KÄLLKRITIK! Vem har skrivit det? Var har den personen fått infon ifrån? Finns det källhänvisning? osv... Sen måste man ju fråga sig själv, låter det rimligt?? Det är lätt att googla en fråga och bilda sig en egen uppfattning. Stämmer inte din uppfattning med den som svarade? Diskutera saken men respektera varandra! Det är ur diskussion kunskaper kommer fram, men en diskussion är en tvåvägskommunikation. Man måste vara öppen för den andres argument, väga för och emot.

Det kommer ju alltid finnas folk som serverar lögn på lögn och blir trodda om man inte ifrågasätter och diskuterar. Tyvärr är det ju som redan sagts att det går att tysta diskussioner med att skrika samma sak högt och hela tiden eller att vinkla bort frågeställarens med motfrågor i stil med " men durå?". Det är förhoppningsvis där ett karma/snöflingesystem kan göra nytta.

Sen är det väldigt lätt att sitta bakom skärmen och vara dryg mot folk man inte har träffat eller antagligen ens kommer att träffa. Jag tror att vi alla behöver tänka efter hur det vi skrivit kommer att uppfattas av mottagaren. Jag är inte ett dugg bättre än nån annan på det, men om alla försöker kommer nog stämningen att stiga igen.

Det är trots att VI som är forumet, inte moderatorerna eller nån annan. Det är du och jag och alla de andra snöälskarna som gör det till vad det är...

Kärlek och Respekt!

balanselius sa:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=8770
Om man tittar på när inlägget är skrivet så ser inser man ju att hjulet bara uppfinns på nytt, på nytt, på nytt och återigen på nytt....?

Så varför inte snurra hjulet återigen en gång?

Nojlas sa:
Visst, en gång var det 95% hardcore entusiaster och medelåldern var definitivt närmare 30 än 20. Inläggen som skrevs var således mycket underhållande och välskrivna.
Men som med allt annat var det inte bättre förr, det kunde för sjutton ta två veckor innan man över huvud taget fick svar om man ställt en fråga i forumet!
Personligen så grundar sig allt att jag (och säkert fler därtill) saknar denna delen som en gång fanns? Självklart förstår jag att ett forum utvecklas (det brukar styras i samråd med användarna och forumets skapare) och tyvärr så har utvecklingen (personligen) tagit en motsatt riktning. För jag har tyvärr inte ännu sett något forum där både äldre och yngre kan samsas på ett intressant sätt för båda parterna? Den yngre gruppen har sitt sätt att kommunicera varpå de äldre på ett annat sätt?

GePe sa:
Många andra forum har ju ett slags "karma"system. Kanske snöflingor passar här?
Personligen ser jag ingen fördel med ett sådant Lunarstorm/Facebook påfund och är egentligen bara gjort för att missbrukas på alla olika möjliga sätt. Inte precis så att en användare får större förtroende om man har 1000 snöflingor gentemot 10?

GePe sa:
Vad gäller kvalitetskontroll på svaren....
Ett forum dör med säkerhet om man gör det alltför seriöst (hur man nu skulle kunna göra en kvalitetskontroll?) Återigen så handlar det egentligen om att det inte finns ett forum där både en yngre och en äldre del kan samsas och ha kul på samma villkor, grupperingarna är för olika in sin kommunikation.

För att påbörja dagen så regnar det utanför kontorsfönstret och blir nog lite pau pau time framöver..... (fler skulle nog må bra av att ta sig lite frisk luft mellan varven på Fr.se)

Aktuella snöförhållanden i södra alperna.....?
20081118091804.jpg

Senast ändrad:
Omgivningen blir yngre och yngre för varje år, och det är självklart bittert för oss evigt unga skidåkare.
Vi får lära oss leva med det, det är naturens gång oavsett om man gnäller på de yngre.

Visst kan det kännas lite surt att man inte levde på den tiden då stammens äldste satt vid lägerelden och berättade ändlösa historier om livet, universum och den ultimata skärningen på skidor. Men om man vill tillbaks dit så måste man nog börja att berätta själv,(precis som chrtur gör), inte sura över att ungdomarna flamsar.

( min personliga erfarenhet är att en juste debattstil och läsförstelse inte alltid kommer med åldern heller)

Läst ungefär hälften av svaren. En möjlighet för mindre skräp i trådarna måste ju vara att helt enkelt trådskaparen själv kan radera folks svar, för att på så sätt få bort allt "h8ande" som verkar jävligt ballt nuförtiden. dessutom borde de inte vara omöjligt att göra så att borttagna svar hamnar i en lista hos moderatorer för att på ett enkelt sätt kunna hitta personerna i fråga även om de nu är enkelt och deras dåliga svar försvinner. finns ju en knapp för olämpligt material, men känns som att den helt enkel är för mjuk.

Sen måste jag ge all heder till Hasse, som fått ta förbannat mycket skit men ändå stannat kvar, ofta ger ruggigt bra svar och arbetar som moderator här. och ja jag vet att de funnits saker som gjort att folk blivit irriterade på honom men det finns ingen anledning till att ge någon så mkt skit.

Sen tror jag mkt av det här helt enkelt har blommat ut genom en rad med saker

-twintips blev stort och häftigt, alla vill åka
-nybörjare vill ha hjälp(här är de ofta så att även äldre snackar skit, då dessa frågor dyker upp tusen gånger)
-freeride har växt från hobbyverksamhet till stor vinstdrivande företag(ju mer användare ju mer pengar ju mer events ju mer syns freeride)

sen att äldre försvunnit kan väl just ha med att dom blivit äldre och inte känner sig så osäker på vissa frågor, kanske helt enkelt inte har tid med mer än en veckas åkning per år och än mindre tid att gå igenom freeride, sen då antalet trådar som skapats säkert har fått en jävla ökning blir det helt enkelt svårare att hitta de intressanta trådarna som just dom vill åt

kanske vore en idé med ett barnforum och ett vuxetforum. dessutom så får ju dom yngre sämre influenser vad gäller våldsdroger som alkohol när dom i dessa kretsar får höra vad som sägs av äldre.

finns många faktorer. vore kul om freeride kan anlita en forumexpert som vet vad som behövs göras. typ en forumpsykolog eller nått.

observera att allt bara är idéer och att jag själv inte är säker på att det är det bästa så inget hat nu.

peace&love

Wippeh sa:
En möjlighet för mindre skräp i trådarna måste ju vara att helt enkelt trådskaparen själv kan radera folks svar, för att på så sätt få bort allt "h8ande" som verkar jävligt ballt nuförtiden. dessutom borde de inte vara omöjligt att göra så att borttagna svar hamnar i en lista hos moderatorer för att på ett enkelt sätt kunna hitta personerna i fråga även om de nu är enkelt och deras dåliga svar försvinner.
Mycket bra förslag!

Och för säkerhets skull är det väl bäst att påpeka att jag inte är ironisk.

Jag vill inte raljera med den här tråden, att diskutera hur vi bemöter varandra i dagens samhälle är ju alltid viktigt. Jag är förhållandevis ny på det här forumet och kan inte direkt säga att jag upplevt något problem. Många här har redan sagt det men om någon kommer in och startar en ny tråd, låt han vara. Han kanske inte visste hur han skulle söka för att hitta den befintliga tråden som behandlade hans fråga. Att hitta rätt sökbegrepp är inte alltid det lättaste.

När det gäller kvalitén på svaren så märks det väl ganska snabbt vem som vet vad den pratar om och vem som inte? Jag har bara ställt ett fåtal frågor i forumet men fått grymt bra svar. De svar som jag inte tycker ger mig nånting kan jag väl bara ignorera? Detsamma gäller ju trådar som innehåller "skräp". Jag tycker iaf personligen att det går ganska lätt att scanna av en text och få en bild av om den innehåller något vettigt. '

Det jag är mest rädd för är att om man, så fort man skriver nåt lite roligare och oseriöst, blir påhoppad av folk som tycker att man ska hålla sig till ämnet till slut inte vågar skriva roliga saker här. Jag måste t.ex. erkänna att den här tråden lyste upp en seg dag på jobbet för ett tag sen. Den blir bäst mot slutet, när den egentligen tappat kopplingen till vad den handlade om från början... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32937&p=2

detdär med karma/snöflingor har funkat asbra på newschoolers.com och dom har ett av dom bättre forumen för skidåkning.. inte så mycket skräp, roliga trådar. intressanta diskussioner och sjukt mycket underbar läsning, precis som freeride var en gång i tiden för något år sen!

kanske dax att införa detta? få folk att fatta att dåliga posts inte ger något.. utan att man kanske vill ha bra karma och därför skriver bra saker? borde ju få folk att tänka en gång extra innan dom postar.

man kanske kan testa? och sen ta bort om de inte skulle funka?

Vem skulle bedöma om man ska få eller bli av med karma då? Är det moderatorer så blir man ju mindre benägen att vilja föra en diskussion med en moderator eftersom man är "orolig" att bli av med karma. Är det andra medlemmar som ska bedöma det så kan det ju bli ännu mer osämja än idag...

Pillard sa:
Vem skulle bedöma om man ska få eller bli av med karma då? Är det moderatorer så blir man ju mindre benägen att vilja föra en diskussion med en moderator eftersom man är "orolig" att bli av med karma. Är det andra medlemmar som ska bedöma det så kan det ju bli ännu mer osämja än idag...
alltså medlemmarna bedömmer varandra, tycker du nån skriver ett bra inlägg så sätter du + karma på han, och ett dåligt som drar ner på kvalliten av freeride så sätter du -, easy as that.

man ser inte vem som sätter karma.. så de blir inga diskussioner.. utan om alla hjälps åt att sköta de på ett bra sätt tror jag att kvalliten på sidan skulle kunna höjas! Då man inte skriver skitinlägg för att va rädd att få - karma

Ok, jo jag förstår. Men det är ju system som kräver att alla "hjälps åt att sköta de på ett bra sätt". Var det inte lite det vi diskuterade i den här tråden? Just att det var det folk inte gjorde? Kanske dags att gå tillbaka till Platons idéer i staten. Vi utser en "extra vis" medlem som sätter snöflingor... Sorry, nu hamande jag lite off-track. Men jag ville bara belysa ett problem som kan uppstå ur systemet.

Jag kan inte säga att jag är emot förslaget men som jurist så vill jag ha vänt och vridit på allting innan jag tycker att nymodigheter ska införas...:)

Kommer aldrig att fungera Jeppe!

Även om jag skrev ett inlägg som löste alla världens problem så finns det medlemmar som hellre skulle ta livet av sig än att trycka på plusknappen.

Mognaden är för liten hos några medlemmar att hela "kharma" systemet skulle förstöra mer än hjälpa...

Tyvärr...

jeppenator sa:
Pillard sa:
alltså medlemmarna bedömmer varandra, tycker du nån skriver ett bra inlägg så sätter du + karma på han, och ett dåligt som drar ner på kvalliten av freeride så sätter du -, easy as that.

man ser inte vem som sätter karma.. så de blir inga diskussioner.. utan om alla hjälps åt att sköta de på ett bra sätt tror jag att kvalliten på sidan skulle kunna höjas! Då man inte skriver skitinlägg för att va rädd att få - karma
du ser inget problem i det här? Ifall jag eller nån annan skriver ett inlägg som är minsta kritiskt (men kanske ändå välformulerat och relevant) kommer det inlägget resultera i -278 karmasnöflingor från tonåriga jibbers utan humor, självdistans och ironiförståelse (jibbers med humor osv behöver inte känna sig träffade).

jeffa sa:
Kommer aldrig att fungera Jeppe!

Även om jag skrev ett inlägg som löste alla världens problem så finns det medlemmar som hellre skulle ta livet av sig än att trycka på plusknappen.

Mognaden är för liten hos några medlemmar att hela "kharma" systemet skulle förstöra mer än hjälpa...

Tyvärr...
Ja, det stämmer nog mycket väl. Flera här skulle nog hellre ta livet av sig än att ge + kharma åt någon och kanske rent utav ge lite minus bara för att man har en dålig relation med den personen.

Men, som trogen wingman väljer jag ändå att gå emot dig. Jag tror det skulle fungera, och som Jeppe sa är det ju faktiskt inte värre än att man tar bort det om det skiter sig. Sätt in det på försök ett år eller två, så får vi se hur det går. Vad jag sett från supertalk.superfuture.com, newschoolers.com osv har det fungerat positivt med önskad effekt.

Största problemet jag ser, är väl att humorn skulle dö ut i rädsla av att få dålig kharma. Å andra sidan, är det bra humor som användarna gillar bör det väl inte bli annat än + kharma.

Det stora problemet blir väl att om man väl fått dålig kharma så blir det ju svårare att komma tillbaka. Har man massa minus så antar ju folk att det du skriver är helt värdelöst, även om det kanske egentligen är ganska bra...

Med karma poäng tror jag att man skulle bli uppskattat om man är rolig och skrev sköna grejer, istället för att posta skit eller ot snack och irellevanta svar som forumet kryllar av idag.

Som balanselius säger. visst fan kan folk tycka olika om saker och ser olika på allt. Men förmodligen finns det ju dom som ser det som är bra i inlägget också? inte bara massa små finniga jibbers som inte förstår sig på jusst din humor eller dina intressen?

Det hela kan floppa.. eller funka?

Vad finns det för dåligt med att faktiskt testa? En jätte enkel lösning på ett problem som funnits och lavinartat blivit större under ett par år..

Är de nu så att man kan rädda forumet med en karma funktion, why not?

Om det faktiskt skiter sig med karma och folk tycker att de försämrar mer än hjälper så varför skulle inte johan bara kunna ta bort det igen? han vill förbättra sidan för medlemmarna och göra den så användarvänlig som möjligt, klart han lyssnar på medlemmarnas röster.. det är ju trots allt vi användare som ska sitta här hela dagarna och drömma oss bort till vintern.

Jag står för min röst och tycker de kan vara värt ett försök? finns andra saker som testats här på FR men tagits bort för de inte funkade, så de blir ju inte värre än vad det är nu hur som helst.

Give it a try, eller så kanske man kan hitta på en annan lösning på detta problem?
Något måste göras iallafall, för forumet spårar ur mer och mer å de är så många trådar som låses pga skitsnack som inte ens hör till ämnet. Jag har inte vart medlem här lika länge som alla andra medlemmar, men jag kommer ihåg tjusningen med att sitta i forumet som 15åring fashineras och skratta åt alla roliga och väl igenomtänkta inlägg, all ironi och alla guldklimpar som fanns överallt. Den stämningen var hjärtat av forumet och freeride och det som blandannat fick mig att börja skriva mera här.

Nu är de helt bortblåst och det är värt att testa nått nytt för att få tillbaka den känslan som en gång i tiden fanns hör på freeride?

chrtur sa:
Dessa moderator kanske även skulle vara anonyma så att det är forumets skapare som alltid får stå som ansvarig?
Oj, nu blir jag allvarligt talat lite rädd Cristian. Anonyma moderatorer som censurerar och tillrättalägger vad som skrivs i forumet? Det låter väldigt mycket som DDR stasi och kinesiska diktaturfasoner i mina öron. Nej, fram för en större öppenhet istället, för närvarande verkar det ju t.ex. vara omöjligt att ens få reda på vilka användare som är moderatorer på forumet, skrämmande enligt mitt sätt att se på saken.

/JN

Hjulbult sa:
Oj, nu blir jag allvarligt talat lite rädd chrtur. Anonyma moderatorer som censurerar och tillrättalägger vad som skrivs i forumet? Det låter väldigt mycket som DDR stasi och kinesiska diktaturfasoner i mina öron.
Nu föll jag av stolen...... Skulle du kunna vara vänligen och utveckla detta resonemanget betydligt mer istället för att som nu leka med några ord?

Problemet är väl att det finns ett flertalet användare (har även sett det i andra forum), där man har svårt att skilja mellan moderatorens arbete kontra dennes privata (egen) roll? Jag skulle absolut inte ha några problem med anonyma moderatorer, eftersom det skulle innebära att forumets skapare (bör väl vara Johan) skulle få stå som ensam ansvarig för deras arbete?

chrtur sa:
Hjulbult sa:
Oj, nu blir jag allvarligt talat lite rädd chrtur. Anonyma moderatorer som censurerar och tillrättalägger vad som skrivs i forumet? Det låter väldigt mycket som DDR stasi och kinesiska diktaturfasoner i mina öron.
Nu föll jag av stolen...... Skulle du kunna vara vänligen och utveckla detta resonemanget betydligt mer istället för att som nu leka med några ord?

Problemet är väl att det finns ett flertalet användare (har även sett det i andra forum), där man har svårt att skilja mellan moderatorens arbete kontra dennes privata (egen) roll? Jag skulle absolut inte ha några problem med anonyma moderatorer, eftersom det skulle innebära att forumets skapare (bör väl vara Johan) skulle få stå som ensam ansvarig för deras arbete?
Jadu kära chrtur, jag håller inte med dig om vad du säger. Men med mitt liv skulle jag försvara din rätt att uttrycka din åsikt.

/JN

Senast ändrad:
chrtur sa:
Hjulbult sa:

Lättare att vara klåfingrig om man inte behöver stå för det sen. Det kan bli problemet med anonyma moderatorer. Vissa skulle nog skena i väg betydligt mer om de kunde moderera anonymt.

Hjulbult sa:
Jadu kära chrtur, jag håller inte med dig om vad du säger.
Att man har olika åsikter är absolut inget nytt och där är vi nog överens ;). Men dock så skulle jag väldigt gärna vara intresserad av en liten utveckling kring ditt resonemang och det du skrivit? Det är ju väldigt enkelt att bara säga ''NEJ'' utan någon konstruktiv motivering? Kanske vi kan komma överens om ett gemensamt förslag till slut, vem vet?

Setermaan sa:
Lättare att vara klåfingrig om man inte behöver stå för det sen. Det kan bli problemet med anonyma moderatorer. Vissa skulle nog skena i väg betydligt mer om de kunde moderera anonymt.
Men det är ju där ansvaret kommer in hos forumets skapare som kommer ju att få stå som ansvarig för alla dessa ''klåfingriga'' moderatorer. Som jag ser det så är problemet större att vissa användare inte kan skilja på en moderators arbete och dess personliga användare?

Alternativet skulle ju vara att ta bort moderatorerna helt och hållet? Det fungerar också helt utmärkt på sina håll!?

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp