Austrian - flyga med 2 par skidor

RandoScando

Turtok
Tänkte höra om någon vet om det går att ta med fler än ett par skidor på ett "skidbaggage" på Austrian, eller kollar de upp sånt? Om flygplats spelar någon roll så är det arlanda -> wien -> tokyo (och retur) som var tanken.

Har gjort det med SAS förut, men deras (nya) grej är väl inte över 12 kg snarare än att man bara får ha en uppsättning vad jag vet.

Flög med austrian i vintras, då ingick 1par skidor och pjäxor i "skidbaggaget" hade man något annat i så hade bolaget rätt att lämna kvar skidbaggaget på plats, oavsett om man klarat vikten eller inte.

Jo, jag är medveten om det, är ju därför jag undrar om de kollar! Ska jag betala 100 euro extra per biljett för att har med mig skidorna är det inte direkt omöjligt att det blir billigare att flyga med något "dyrare" bolag...

Oj , hjärnan va nog nån annanstans imorse, det vet jag inte, men det är väll som med vanligt baggage? stick kontroller.

Nu åkte inte jag med Austrian utan med KLM men kan berätta hur det var för mig.

Jag flög med KLM till USA i våras och då fick man endast ha ett par skidor och varken pjäxor eller stavar i skidfodralet. Dom ville att man skulle anmäla vikten när man bokade in dom. Sen när jag checkade in så stämde vikten och då kollade dom iaf inte. Hade två par skidor och två par stavar i då och den såg knök full ut. När jag åkte från Arlanda så behövde jag inte ens betala, dock så behövde jag det från USA. Så jag hade säkert flyt men jag ska testa samma sak i höst:P

Så om dom frågar efter vikten så säg den som är för två par och sen om dom bryr sig och hoppas att det går bra, om du inte vågar att chansa, betala.

Kolla finnair ev. Flög Sthlm-Helsinki-Tokyo i vintras. Hade tre par skidor i fodralet utan frågor på varken dit eller hemvägen...

Har ungefär samma erfarenhet som Duffis
Flög från Arlanda-Frankfurt-Calgary nu i januari, behövde inte betala för skidorna på vägen över, hade iofs bara ett par. Men däremot från Calgary, där va det bara att punga fram.
Flög med Lufthansa

Det lutar åt att flyga med Swiss istället, marginellt dyrare biljetter, men deras egna kundkontakt sa att man borde testa att köra med flera skidor i samma fodral så länge man inte överstiger viktbegränsningen.

Tillbaka
Topp