Autofokus på systemkamror vid filmning?

ulno7633

Ny medlem
Jag har en kort fråga rörande systemkarmror och autofokus. När man filmar med t.ex. Canon 550d eller 7d så finns det vad jag har förstått inget autofokus. Kan man lösa detta på något sätt eller är det bättre att köpa en annan typ av kamera t.ex. en videokamera.

Jag är egentligen inte intresserad av att pilla med massa inställningar, utan vill att kamerna sköter det mesta åt mig. Vidare vill jag givetvis ha bra kvalitet på filmen. En bonus är också om det går att ta bra bilder med kamerna.

Något förslag på produkt?

Alla systemkameror kan inte autofokusera under filmning. Nikon har dock den funktionen, men det fungerar långt ifrån felfritt. Mycket letande och flackande fram och tillbaka med fokusen, vilket ofta gör det rätt irriterande att kolla på. Nu är det inte alltid helt okomplicerat att få till fokusen manuellt under filmning, men lyckas man med det är det helt klart att föredra.

Kommer säkert hända en hel del på detta område de närmsta åren, men idag finns ingen systemkamera, mig veterligen, som sköter autofukusen under filmning på ett bra sätt.

Korsbandet sa:
Alla systemkameror kan inte autofokusera under filmning. Nikon har dock den funktionen, men det fungerar långt ifrån felfritt. Mycket letande och flackande fram och tillbaka med fokusen, vilket ofta gör det rätt irriterande att kolla på. Nu är det inte alltid helt okomplicerat att få till fokusen manuellt under filmning, men lyckas man med det är det helt klart att föredra.

Kommer säkert hända en hel del på detta område de närmsta åren, men idag finns ingen systemkamera, mig veterligen, som sköter autofukusen under filmning på ett bra sätt.
Sony har dock full autofokus under filmning med sin nyaste systemkameror(A65 och A77 )

Nikon D5100 ska ha autofokus under filmning om jag kommer ihåg rätt.

Det går att fixa en form av autofokus med lite inställningar på vanliga systemkameror som inte har autofokus. Men iom att du inte pallade det kan du ju alltid kolla in Sony SLT-A55

Inte för att va sån men en systemkamera är det sista du ska ha, om du inte vill trycka/ställa om massa knappar vid filmning så är systemkamera ett nono.
Det enda det går ut på är i princip att alltid kunna ändra med ljuset, med fokusen, vitbalansen, m.m köp en filmkamera, SMACK!

porky sa:
Inte för att va sån men en systemkamera är det sista du ska ha, om du inte vill trycka/ställa om massa knappar vid filmning så är systemkamera ett nono.
Det enda det går ut på är i princip att alltid kunna ändra med ljuset, med fokusen, vitbalansen, m.m köp en filmkamera, SMACK!
beror ju på om han vill ha film- och fotokamera i ett, då är det givetvis en systemare han ska ha. har han däremot bara tänkt att filma finns det ju ingen direkt anledning att köpa en systemkamera.

@ porky, Nog för att han inte hade så stor lust med inställningar och dylikt men det finns andra argument som är betydligt viktigare när det gäller valet mellan en system eller en vanlig filmkamera;

- exempelvis att sensorn på en systemkamera lätt blir överhettad - inte lika vanligt på filmkameror
- att materialet kan lida av rullade slutare - händer inte på filmkameror
- manuell vs. autofokus - enkel åtgärd på filmkameror

Jag kör med en Canon eos 60d och jag skulle aldrig byta ut den mot en filmkamera i samma prisklass. Nog för att jag gillar det simonthyrb nämnde, att man har kamera och filmkamera i samma hus. Plus att det blir ju faktiskt fett bra högupplöst material med systemkameror idag.

EDIT: ..men känner du inte för att pilla med kameran och dess inställningar utan bara trycka REC och kööö, kolla in GoPro.

Senast ändrad:
Tack för kommentarerna. Genom en slump så råkade el-giganten har utförsäljning på Sony a55 i helgen, så det fick bli en sådan. Tyvärr var NEX-5 för 2990:- slut, så jag fick pressa budgeten till 4990:- för a55:an, vilket var ett helt okej pris.

ulno7633 sa:
Tack för kommentarerna. Genom en slump så råkade el-giganten har utförsäljning på Sony a55 i helgen, så det fick bli en sådan.
Sony a55 kommer du säkert bli nöjd med. De levererar bra bilder och säkert bra videokvalitet med. Sony har ju hunnit skaffa sig bra med erfarenhet när det gäller video och komprimering sedan tidigare. Kom gärna med en recension när du har hunnit testa den. Är lite nyfiken hur pass snabb och bra autofocusen funkar i videoläget.

Senast ändrad:
ulno7633 sa:
Tack för kommentarerna. Genom en slump så råkade el-giganten har utförsäljning på Sony a55 i helgen, så det fick bli en sådan. Tyvärr var NEX-5 för 2990:- slut, så jag fick pressa budgeten till 4990:- för a55:an, vilket var ett helt okej pris.
har hört en hel del positiva åsikter om den!

Tillbaka
Topp