Avslaget korsband - När/om kan jag köra igen?

Thorrez

Medlem
Tjena

Drog av korsbandet i vänster knä (och sabbade mer eller mindre det mesta inne i knät). Nån som har fått samma skada eller hört nån som har det och vet hur det går att komma tillbaka tills Telemarksåkning? Eller är det gå tillbaka till vanlig lagg som gäller?

Jag har gjort två säsonger och föredrar gärna brant offpist om det har någon betydelse.

Säg bara inte att jag måste byta till Snowboard eller snowblades :-)

Tacksam för svar

/Thorrez

Senast ändrad:
Menar du att komma tebax efter operation, eller bara allmänt? Jag tillbragte januari tom april i avsaknad av främrekorsband samt yttre lateralt band. Och det gick väl ändåganska skapligt...

Mitt korsband gick helt av i mars. Det blev direkt till läkarn och fick diagnosen Avslitet korsban, legamentskada och blödning i lårmuskeln. Läkarna tyckte operation, men sa att jag skulle kunna klara mig utan om jag sjuktränade det ordentligt, vilekt jag gjorde. Jag fick inte åka skidor på ca 3 månader, men i slutet av aprill var jag på G i backen igen..då är det parkåkning som gäller så det är ändå ganska utsatt men jag kände faktist ingen skillnad alls. (iofs hade jag ett Rehbands knäskydd)

Jag tycker det funkar som vanligt trotts att min korsband är avslitet. så det är i min mening inte så svårt att komma tillbaks...Kör bara stenhård träning för det skadade knät!

Okej, verkar inte som jag behöver deppa ihopp pga detta i alla fall då.

Tack för svaren!

men det beror på hur mycket som är pajj i knät.
om det bara är en operation och du kan börja träna direkt efteråt så kommer du inte tappa så mycket muskler och då kommer du vara ute i backen rätt fort.

men om det är riktgit illa och du är tvungen att vara gipsad/orthos och hoppa på kryckor ett tag kommer det att ta lång tid.

Jag pajjade mitt knä i slutet av april och fick sen hoppa på kryckor i 3 månader, tappade allt va muskler heter i benet, jag tränar som en tok nu, 7-10 pass i veckan, mitt skada är så allvarlig så att jag inte får börja köra för än i mars typ.

Men vet att elitfotollsspelare är tillbaka på 6-8månader. så räkna med något sånt.
vet dock inte vilken abitionsnivå du har med din sport.

men snacka med din doktor och sjukgymnast.
lycka till

beror på hur trasig du är och hur mkt du tränar knät nu.. jag har hört att det inte spelar någon roll om man opererar eller inte, det tar ungefär lika lång tid, huvudsaken är att man kör sjukgymnastik..?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp