Axel ur led

joxxe

Ny medlem
Axel ur led
Fan asså. Va i tandådalen över lovet och mot lyckades pajja axeln rätt rejält. Drog en bs 5a i deras pipe (den är stooor) och när jag landade hade jag turen att åka in i en "snökulle" som hade blivit längst ner i pipen pga barn som åker och "slirar" upp på kanterna. Tappade balansen och fick ett hälskär och landade på axeln. Ingen märkvärdig vurpa, har ramla myyycket värre förut. Men kände direkt att något inte stod rätt till i axeln. Det gjorde skit ont att röra armen men om den va stilla vare rätt lungt. Fick iaf efter någon timma på sjukan och med hjälp av tre andra och lite morfin tillbaka axeln. Dock så snacka dem om att om jag fortsätter att åka bräda (vilket jag självklart gör) så kommer den sannolikt att hopppa ur led igen. Jag kan förebygga det genom att träna upp axlarna men det kommer endå inte att hjälp spec mycket vid okontrollerad fall (sa läkarna). Så frågan är vad man ska göra? Skit i att åka på denna sessong och biffa axlar fram tom nästa sessong. Hörde om andra som råkat ut för samma sak och dem sa att det i princip bara va att operera för att få det hyffsat bra igen. Och nu gör det ju knappast ont så jag kan ju åka bräda igen men om ja ramlar kommer den nog hoppa ur igen.

Så ge mig lite råd nu tackar!!

Axel ur led
Hm, typ samma sak hände för mig förra året. Fast på ett rail istället.
Men lyckades landa på axeln.
Kunde inte heller röra armen så bra men åkte ner och trodde att jag bara slagit någon nerv eller nått.
Sen kom en gammal tant fram och frågade hur jag mådde och pekade på axeln, gissa glad man blev när man kände att axeln var en decimeter åt fel håll.
Det värsta var egentligen att jag hade lyckats bryta axeln samtidigt så dom kunde inte trycka tillbaka den utan någon narkosläkare fick komma och spruta in lite allt möjligt i axeln innan dom kunde trycka tillbaka den.
Och det finns inte många narkosläkare i riksgränsen så det tog ett tag innan en kom.

Saken är ju att när du får axeln ur led så tänjs senorna i axeln ut. Detta gör ju att när du nästa gång du ramlar på axeln behövs inte så mycket för att den ska fara ur led igen.
Men jag gick sjukgymnastik hela sommaren och biffade upp axeln till den här säsongen.
Det verkar hålla än så länge iaf.

Men för att få det riktigt bra måste man väl operera det.
Fast det min läkare till skillnad från din sa var att man oftast inte gjorde det första gången man fått axeln ur led. Eftersom att man kan få tillbaka det något så när som innan.
Men om man får den ytterliggare en gång så krävs operation för att förkorta senorna.

Svårt val, opererar du lär du nog inte kunna åka på ett tag.
Saken är väl att om du skulle ramla igen så är ju sannolikheten ganska stor att du slår den ur led igen och då kommer du nog inte kunna åka mer denna säsong.
Men typ biffa och ta det chill i backarna.

Lycka till!

Axel ur led
Ja biffa under sommaren som fan, och ta det lungt dennna vinter, när du blir riktigt sugen kan du ju fara och glida omkring lite utan att hoppa, sen om du ska hoppa kan man ju tejpa den stabil med silvertejp eller nått, kanske lägga in hela axeln i vaddering :P

Axel ur led
Jag säger bara en sak: Grattis! Nu har du en anledning, precis som jag har, att bara sitta i solen på serveringen i backen och kan helt och hållet koncentrera dig på spriten. Får jag föreslå en Steep Skier?

Axel ur led
Tja!

Gjorde en rejäl offpistvurpa i Champoluc för nästan exakt ett år sedan. (V13 -04)
Axeln gick ur led under fallet men gick tillbax automatiskt + en liten spricka i axeln.
Muskelfästet hade "fläckt" loss en liten benbit i axeln enligt röntgen. :-(
Jag kunde inte ens lyfta upp armen utan hjälp & då gjorde det j-vligt ont kan ja lova.
Sen klantade jag till det igen o drog i axeln rejält när vi hoppade i Hemsedal V16 -04.
Har tränat en del hos sjukgymnast under tidig sommar & en del hemma med hantlar.
Kan bara säga så här....

Jag har fortfarande inte 100% styrka & har ganska ont ibland.
Det dröjer innan man blir bra, jag lovar...

Hoppas du har bättre tur än vad jag har haft! :-)

// Kricke

Senast ändrad:
Axel ur led
Jag har haft problem med att högeraxeln hoppar ur led i snart 10 år nu, brukar råka ut för det 3-4 ggr/år. Jag har för mig att efter tredje gången är operation enda alternativet för att bli bättre. Man sliter nämligen bort brosk från ledkapseln varje gång och till slut blir det så kasst att man måste korta ledbanden.

Mitt tips är att ta det lugnt och se för f-n till att den inte hoppar ur led igen, vila ett par veckor och börja styrketräna som ett svin sen. Skulle den hoppa igen så dra den rätt direkt, jag har märkt att ju längre tid den är ur led desto längre tid gör det ont efteråt, det är även enklast att dra tillbaka den direkt då har man rätt mycket adrenalin i kroppen så det gör inte lika ont...

Ta det lugnt!

// Tobbe

Axel ur led
Okej, ska tat lungt sessongen ut (den är nästan slut i sthlm så) och börja biffa axlarna då :P Det låter bäst att skippa operation om man nu kan det, så det är ju värt ett försök iaf. Men sluta åka bräda gör jag aldrig, då amputerar jag hellre armen. haha

Tillbaka
Topp