backflip/frontflip snowboard

Boardberg

Ny medlem
Hej! , jag har åkt skidor i flera år men började med snowboard i år igen och har åkt ungefär 8 ggr denna sesång, jag ska till kläppen på torsdag och hade tänkt testa backflip eller frontflip fasst de lutar åt back.

därför undrar jag hur ska jag göra?? jag har ingen aning hur man gör på snowboard:p'
och är de bättre att jag provar de i nått hopp offpist hopp som jag bygger så de är lite puder å så först eller ska jag prova i röda på en gång?

väldigt tacksam för svar :) mvh jonathan

Senast ändrad:
Du har inte tänkt lära dig åka bra (i pisten) innan du går på back-/frontflip? Med tanke på att du har åkt 8 ggr. :)

Du har åkt bräda åtta gånger, testa INTE backflip.
..men vem försöker jag lura, du tänker ju testa i alla fall vad nu än folk säger.

Gör så här om du ska testa (vilket jag inte rekommenderar): Åk i inrunet med godkänd hastighet, avslappnat, rak rygg och mjuka ben, sladda inte eller så, utan försök att åka rakt fram. När du är på kicken börja att tänja ut benen, dvs ge motståndskraft i kicken så att du inte sjunker ihop och slår dig i kicken. Nästa steg är att trycka ifrån när nosen av brädan är mycket nära slutet av kicken. Precis innan nosen kommer till kickens kant så trycker du ifrån med bägge ben men mestadels på bakre fot SAMTIDIGT som du börjar med att titta bakåt. I take-off så slappnar du av, håll armarna nära kroppen och fortsätt att titta bakåt (försök att göra ett "C" med ryggen). Sök efter landningen, när du har hittat den så fortsäter du volten och vrider dig lätt för att räta till dig till en korrekt position till landning. Landa med mjuka ben och kom ihåg att det är ganska enkelt att overshoota en backflip eftersom man trycker ifrån ganska hårt, så tänk på det.

Landar du i pudersnö, tänk på att lägga din vikt på tailen, förväxla inte med bakåtvikt!

SverigeTomten sa:
Du har åkt bräda åtta gånger, testa INTE backflip.
..men vem försöker jag lura, du tänker ju testa i alla fall vad nu än folk säger.

Gör så här om du ska testa (vilket jag inte rekommenderar): Åk i inrunet med godkänd hastighet, avslappnat, rak rygg och mjuka ben, sladda inte eller så, utan försök att åka rakt fram. När du är på kicken börja att tänja ut benen, dvs ge motståndskraft i kicken så att du inte sjunker ihop och slår dig i kicken. Nästa steg är att trycka ifrån när nosen av brädan är mycket nära slutet av kicken. Precis innan nosen kommer till kickens kant så trycker du ifrån med bägge ben men mestadels på bakre fot SAMTIDIGT som du börjar med att titta bakåt. I take-off så slappnar du av, håll armarna nära kroppen och fortsätt att titta bakåt (försök att göra ett "C" med ryggen). Sök efter landningen, när du har hittat den så fortsäter du volten och vrider dig lätt för att räta till dig till en korrekt position till landning. Landa med mjuka ben och kom ihåg att det är ganska enkelt att overshoota en backflip eftersom man trycker ifrån ganska hårt, så tänk på det.

Landar du i pudersnö, tänk på att lägga din vikt på tailen, förväxla inte med bakåtvikt!
sjuukt stort tack för svaret !!:) , började inte åka snowboard iår utan började vid 10 och slutade vid 12 då jag började åka skidor ist, och nu tillbaka till brädan igen : ).

SverigeTomten sa:
Gurra2525 sa:
är skidåkare, men är inte frontflip lättare?
Det är lättare att våga sig på en front men svårare att landa. Backflip är lättare att landa men så in i helsikes läskigt att försöka sig på.
Värt att nämna är att frontflip är nästan en "blind" rotation, dvs man ser inte så mkt av landningen förrän man nästan kommit runt. Medan backflip så ser man landningen ganska snabbt och hela vägen ner till marken.

jag har åkt snowboard i två veckor, en vecka förra året och en vecka i år och jag var så || nära att jag skulle göra en backflip då jag hade lärt mig 3:a första gången och 5:a med grab andra veckan. Men jag gjorde det aldrig.

calleengberg sa:
jag har åkt snowboard i två veckor, en vecka förra året och en vecka i år och jag var så || nära att jag skulle göra en backflip då jag hade lärt mig 3:a första gången och 5:a med grab andra veckan. Men jag gjorde det aldrig.
okej

patpatpat sa:
calleengberg sa:
okej
alltså på tal om att man kanske ska ha åkt lite innan man provar backflip, eftersom enligt forumet tycker att det är lite med 8 ggr

Tillbaka
Topp