Bad Gastein/ St Anton 09/10

Hardhammar

Ny medlem
Hej!
Vi är två tjejer som planerar att åka ner till alperna och säsonga vintern 09/10. Vi väljer mellan Bad Gastein och St Anton och skulle behöva lite tips från folk som har varit där och kan lite om hur det är att säsonga.

Någon som vet när man borde åka ner dit för att lättast få jobb? Eller är det bäst att söka innan man åker?
Är det vanligt att man får boende genom jobb?
Vi skulle dessutom tycka det vore roligt att jobba på samma ställe, så är det någon som har erfarenhet av hur det är att söka två till samma ställe?
Är det nått annat man bör tänka på innan man åker dit?

Vi är tacksamma för alla tips vi kan få! :)
/Fanny och Caroline

Senast ändrad:
Tjena jag och en komis ska till St anton! Riktigt bra Första säsongs ort! vi skulle dock behöva 2 till för att dela på en 4 personers lägenhet! Något som ni skulle vara intreserade utav? Det bästa är att boka boene hemifrån o sedan fixa jobb på plats där nere!

Christoffer Olsson

Tjena! vi är 4-5 grabbar i samma ålder som skall göra vår första säsong i alperna och vi funderar på just st anton.. skulle vara kul om vi kunde samorda ett boende och splitta på bördan. Det kommer bli en grym säsong!! :D

Hör gärna av er vid intresse:

misha_1990_@hotmail.com

Tjoho! (Fanny här, som ska ner med Caroline.)

Grymt med länkar (tack Kazle!)!
Vi kan nog absolut vara intresserade av ett samordnat boende! Christoffer - har ni en lägenhet för fyra pers eller ska ni leta? (Om ni har den - vad ligger den på i månaden?) Och Dot - låter också grymt. :) Ska ni jobba eller bara åka? Är det St Anton som gäller eller kan ni vara öppna för Bad Gastein också? (Vi har inte riktigt bestämt oss än, var där för några år sedan och hade skitkul så vi var inställda på det från början, men har ju samtidigt hört att St Anton ska vara jäkligt bra också...)

Fanny!

Heej Tjejer!=)
Jag och mina kompisar skall åke ner till St Anton!=)
Alla gör sin första säsong och det kan inte bli annat än helt galet!=)
Hade varit svinskoj om ni också skulle åka dit för- ju fler festo roligare som man brukar säga!=)
Jag har varit i St Anton förut också och kan säga att det var den bästa veckan i mitt liv!
Jag hár många vänner som har varit där nere tidigare säsonger och säger att det var de bästa de har gjort! Mycket svenskar och alla svenskar har gott rykte och därför är de lätt att få jobb- enligt dem jag har pratat med då!=)
Vi är fyra personer och har fixat boende den första månaden och skall söka jobb och så under tiden och så kanske man får ett boende med jobbet eller så hittar man något annat!=)
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=55023
Här e en länk som kan hjälpa er med boendet!
Hoppas vi ses i vinter!

// Josefin

Jag var i Bad Gastein för två vintrar sedan - sjukt kul! Absolut bästa afterskin jag upplevt i Österrike. Men skidåkningen imponerade inte speciellt mycket på mig. Bad Gastein tycker jag är ett ställe man absolut ska åka till om man bara ska åka en vecka, då orkar man festa varje dag och röja med polarna. Personligen tror jag man tröttnar på skidåkningen då Bad Hofgastein är den enda byn som är bra. Sportgastein har fina backar men då krävs det bussresa dit. Bad Gastein, i alpernas mått mätt, är inte något speciellt skidåkningsmässigt.

St Anton är bättre för en hel säsong, var där förra säsongen och åker ner i år igen. Afterskin är sämre (sällsynt med liveband osv) men utelivet på kvällen är minst lika bra å det finns fler ställen att gå till. Skidområdet är större och man når det på skidor. Vill man kan man ta buss till Zürs och Lech som är lika stort som St Anton, där åker du också på samma liftkort. Offpistmöjligheterna är också större i St Anton då du har två lite mer "avlägsna" liftsystem som Rendl och Stuben. Liftsystemet är riktigt bra och det är inte mycket till liftköer förutom under absolut högsäsong. Det kryllar av svenskar, danskar och engelsmän.

Vad gäller jobb så finns det absolut möjlighet att hamna på samma ställe om ni är ute i god tid (det vill säga slutet november). Söker ni en heltidstjänst eller vill jobba minst 4-5 dar i veckan får ni förmodligen boende genom jobbet, även mat brukar ingå, framförallt om ni jobbar på hotell eller liknande. Vill ni inte jobba mycket, alltså bara någon gång i veckan eller så får ni fixa boende på egen hand. Detta kan ni göra om ni åker ner i god tid eller redan nu via mail/telefon...

lycka till :)

Vi ska åka ner 4 polare till Anton, vi har fått ett boendeerbjudande på ett etage, 3 dubbelrum och 1 enkelrum! 1650euro för dubbelrummen.. får bilder på det i slutet av veckan och bokar förhoppningsvis det då.. som sagt är det ett dubbelrum över att ett enkelrum.. man delar kök, toalett och grejer, hade ju varit soft att dela med svenskar istället för 3 arga danskar typ..
upp till er om ni tjejer vill dela toa,dusch med fyra väldigt rumsrena skåningar!
hör av er på mail :) ciaociao

ericbukowski@hotmail.com

Chao!
Jag är en ensam (jo, jag har vänner men åker själv :-P)tjej som verkligen, verkligen, veeerkligen är inne på en säsong i st Anton. Problemet är just det där med att åka själv - hade gärna haft ett sjysst gäng att dela lya med, också kul att åka ner ihop med någon ju :-) är det någon/några som är sugna på att slå huvudena ihop och styra upp en plan? :-)

Elisabeth, jag ska också dra ner själv. sitter just nu och funderar på vart i österrike jag ska dra. Bad Gastein verkar inte helt fel. Snacka ihop sig lite?

krusher sa:
Tjena jag och en komis ska till St anton! Riktigt bra Första säsongs ort! vi skulle dock behöva 2 till för att dela på en 4 personers lägenhet! Något som ni skulle vara intreserade utav? Det bästa är att boka boene hemifrån o sedan fixa jobb på plats där nere!

Christoffer Olsson
jag är riktigt sugen på en säsong i st:anton! har ni hittat rumskamrater eller söker fortfarande?

// Sara

ElisabethCarlholm sa:
Chao!
Jag är en ensam (jo, jag har vänner men åker själv :-P)tjej som verkligen, verkligen, veeerkligen är inne på en säsong i st Anton. Problemet är just det där med att åka själv - hade gärna haft ett sjysst gäng att dela lya med, också kul att åka ner ihop med någon ju :-) är det någon/några som är sugna på att slå huvudena ihop och styra upp en plan? :-)
jag vill också ner till alperna en säsong, också ensam tjej ;) vill helst till st:anton! smider mer än gärna en bra plan för detta!

// Sara

Sara, Jollna88 - det låter sjysst :-D men är ni båda sugna på st anton? Det enda jag säkert vet är att jag vill till Österrike :-) men där finns ju en del att välja på! Min syster gjorde en säsong i Bad Gastein, så där har jag varit! Mysigt ställe, bra åkning-men hade även varit kul att prova på något nytt! Vad har ni varit/är ni inne på??

ElisabethCarlholm sa:
Sara, Jollna88 - det låter sjysst :-D men är ni båda sugna på st anton? Det enda jag säkert vet är att jag vill till Österrike :-) men där finns ju en del att välja på! Min syster gjorde en säsong i Bad Gastein, så där har jag varit! Mysigt ställe, bra åkning-men hade även varit kul att prova på något nytt! Vad har ni varit/är ni inne på??
Jag har varit i st:anton (semester ej säsong), älskade stället! är väldigt sugen på att åka dit igen! bad gastein verkar också kul, har hört att det är bättre skidåkning i st:anton men kan inte säga själv eftersom jag inte varit i bad gastein! men du tänkte även jobba om du ska ner till st:anton/bad gastein, eller bara leva loppan? jag har tänkt mig att jobba lite grann, så jag har pengar att leva på där nere!

Angående åkningen i Bad Gastein. Visst kan man behöva ta skidbussen till Sportgastein, ca 20 min. Men det är det lätt värt. Det finns riktigt schysst åkning om man bara tar sig tiden att utforska lite så finns det schyssta repor. Man kan ju även göra dagsutflykter till typ 25 olika destinationer om man har Ski Amadé-liftkortet.. Wagrain, Flachau, Schladming osv osv.

Så kan man kombinera det letandet efter dom riktigt goa åken med den afterskin, alltid liveband på Bullet och alltid trubadur på Häggis + att det alltid är liveband på två uteställen varje kväll :)

Men jag tror egentligen inte det spelar så stor roll vart man åker på sin första säsong. Man lär sig nog älska vilket ort som helst om man spenderar en säsong där!

Elisabeth o Sara tycker vi snackar ihop oss och se om det finns nåt gemensamt ställe vi vill åka till.
Har varit i både Bad Gastein och St Anton. St Anton är som alla säger väldigt bra, tyckte dock det var tråkigt med alla dessa transportsträckor de hade överallt. Så är personligen mer inne på Bad Gastein (verkar inte vara lika många svenskar som åker till Bad Gastein heller,kan va lite kul o höra andra röster än svenska när man begett sig utomlands ;) ) Funderade ett tag på Saalbach också.
Vad lutar det åt för er?

Fy vad kul att så många har kommenterat och är sugna på en säsong i St Anton eller Bad Gastein! Håller helt med josefine, ju fler desto roligre:) Kommer alltså bli en sjukt kul vinter!

Tack så mycket för alla tips om orterna och boende mm! Vi är absolut intresserade av att dela boende med lite folk antingen i Bad Gastein eller St Anton (Kan fortfarande inte riktigt bestämma oss vart vi vill) :)

jollna88 sa:
Elisabeth o Sara tycker vi snackar ihop oss och se om det finns nåt gemensamt ställe vi vill åka till.
Har varit i både Bad Gastein och St Anton. St Anton är som alla säger väldigt bra, tyckte dock det var tråkigt med alla dessa transportsträckor de hade överallt. Så är personligen mer inne på Bad Gastein (verkar inte vara lika många svenskar som åker till Bad Gastein heller,kan va lite kul o höra andra röster än svenska när man begett sig utomlands ;) ) Funderade ett tag på Saalbach också.
Vad lutar det åt för er?
Låter peerfekt :-) Jag har kluddat lite i din gb också! Jag har bara varit i Bad Gastein vad gäller Österrike, så jag har ju inte så mycket att jämföra med :-) tyckte väldigt bra om stället, så enda anledningen som egentligen finns att INTE åka dit igen, vore ju isåfall för att pröva ngt nytt. Har en bekant som var i st anton förra säsongen, och han var helnöjd - så det kanske inte är ett dumt val? Fast det där du säger om transportsträckor gillar jag inte. Jag+bräda+platt backe=katastrof :-P

asvedberg sa:
Angående åkningen i Bad Gastein. Visst kan man behöva ta skidbussen till Sportgastein, ca 20 min. Men det är det lätt värt. Det finns riktigt schysst åkning om man bara tar sig tiden att utforska lite så finns det schyssta repor. Man kan ju även göra dagsutflykter till typ 25 olika destinationer om man har Ski Amadé-liftkortet.. Wagrain, Flachau, Schladming osv osv.

Så kan man kombinera det letandet efter dom riktigt goa åken med den afterskin, alltid liveband på Bullet och alltid trubadur på Häggis + att det alltid är liveband på två uteställen varje kväll :)

Men jag tror egentligen inte det spelar så stor roll vart man åker på sin första säsong. Man lär sig nog älska vilket ort som helst om man spenderar en säsong där!
Det bästa jag \"hört\" på länge... Oavsett vilket land och ort man väljer så kommer det att bli bra... Alla andra man möter när man väl är iväg är ju där för samma sak.. så tillsammans är det ju ni som skapar er säsång till det bästa.. Ingen drar väl iväg för att ha tråkigt i alla fall, hoppas jag. =)

Vad det gäller åkningen i Bad Gastein så behöver ingen vara orolig att ni inte kommer få tillräckligt med utmaningar... både vad det gäller pist och freeride.. och som sagt.. vill man bara lägga ned lite tid på åka buss så finns det oändligt mycket att välja på...
Vill man se lite hur det ser ut så är det bara å se lite på mina bilder... =)
Ni som väljer Bg.... ses i vinter!

Funderar på att följa med min kompis som ska till Österrike och säsonga för första gången, men jag kan ingen tyska alls. Är det möjligt att få jobb där ändå? (min engelska är bra)

jollna88 sa:
Vad lutar det åt för er?
Du kommer til å høre litt norsk der nede også! Det kommer nemlig en nordmann, det er meg! Men jeg trenger boende, og gjerne også noen å bo sammen med. Alle kompisene mine studerer eller er i armyen, så jeg må dra alene...

Tillbaka
Topp