Bakåtvikt snowboard!

Guurrraa

Ny medlem
Bakåtvikt snowboard!
Tjenare!

Hoppas inte man blir dumförklarad för att man kanske ställer dumma frågor(?)

Iallfall, köpte mig en bräda nu till vintern då jag alltid varit sugen men aldrig blivit av tyvärr riktigt.

Då jag åkt skateboard i ca 6 år tänkte jag att det kunde ju inte vara så svårt. Balansen på brädan har jag sen skateboarden såklart, så känns inte jätte ovant.

Har åkt ca 4 gånger nu, går bättre och bättre. Problemet är bara att jag lyckas ha en satans bakåtvikt av någon anledning. Har kollat både filmer och läst en massa, känns som jag gör i princip rätt med böjda knän osv.

Var ute och åkte idag iallafall, gick väl sådär, bakåtvikten som vanligt. Framförallt när jag gör vänstersvängarna, lätt att man glider runt och gör en 180. Står regular.

Kan säkert vara av ren ovana att det går såhär.

Men nu till den dummaste frågan enligt många. Jag körde +15 på främre bidningen och -5 bak. Provade att ställa ca -8 bak idag. Gick kanske lite lite bättre. Är det rätt eller borde man öka graderna fram / kör positivt både bak och fram?
Jag vet att stancen är individuell, men någon slags grundstance borde väl finnas? För mig som inte har en aning om hur man ska stå egentligen. Då jag inte fått in det är det jäkligt svårt att veta om man står "skönt".

Kör iallafall på en Nitro illusion wide bräda. 159 cm lång.
Jag själv är 189 cm lång, kör med bindningsen på hacket näst längst in. Borde jag stå bredare mellan fötterna med tanke på min längd?

Är tacksam för tips! Kanske bara är dumma frågor, men dem blir inte smartare om man inget vet. :)

Senast ändrad:
Bakåtvikt snowboard!
Det känns som det är av ren ovana.
Jag vet att många nybörjare får bakåtvikt, men vet inte varför! :P
Det enda tips jag har är att prova att ha vikten helt centrerad.

Till stancen så blir det såklart enklare ju bredare du står.
Det finns en grundstance som jag körde med och som man brukar ställa in brädor på skiduthyrning och liknande, den lyder +15/0 Det är en såkallad flat stance, du kör med en duck stance, även om det inte är extrem. Tror dock inte att respektive stance har någon jättestor fördel.
Prova dig fram och hoppas att jag var till någon sorts hjälp!
Jag vet även att det finns en tråd här på forumet om just stance och liknande. Dock har jag varken tid eller ork till att leta upp den nu,.

Bakåtvikt snowboard!
Ja förmodligen så är det kanske det. :) Alla sporter jag hållt på med tidigare har mer eller mindre baserats på bakåtvikt, så blir helt tvärtom nu!

Får ut och nöta mer!
Ja jag anade nästan att det blir enklare, jag bör egentligen ha en bräda som är strax över 160 (?)
Då känns det nästan som jag bör stå bredare på en 159cm bräda än näst längst in..
Känns som det är värt att prova stå lite bredare, ställa stancen som "uthyrningen" tills man fått in det lite. Sedan utgå därifrån med att testa sig fram. :)

Självklart var ditt inlägg till stor hjälp! Uppskattas som satan! :)

Bakåtvikt snowboard!
Bakåtvikt drabbar i princip alla i början. Extremt få nybörjare lyckas stå med lite ökad vikt på frambenet vilket egentligen är lättast för att få runt brädan i en sladdsväng. Ta en lektion om du har råd. Kika annars på någon av brädskolefilmerna som finns på youtube. De flesta av de skolorna följer samma mall med genomgång av olika övningar. Ladda ned lite sådana klipp till telefonen så får du det näst bästa efter en riktig lärare. Såklart så räcker det med att bara åka tills det funkar men lite övningar kan nog få dig på rätt spår snabbare.

Kolla stancetråden och mät underbenet. Du behöver nog öka avståndet mellan fötterna något. Lite bakmontering brukar inte skada i början heller. Då får du mindre tail att dra runt i sladdsväng och vågar luta dig mer framåt. Prova också +20/+5 det kan hjälpa lite i början.

Bakåtvikt snowboard!
Bakåtvikt beror ofta på att man har en vridning i höften som gör att frambenet sträcks medan det bakre böjs och såvida flyttas masscentrum mot bakdelen av snowboarden. Jag tror inte du kommer lösa problemet genom att ändra på din stance utan ta istället en lektion.

Bakåtvikt snowboard!
Så svårtkan det ju inte vara bara lägga tyngden lite över framfoten istället. Kan tänka mig att om du prövar lyfta runt brädan med bakfoten när du svänger så får du in det här med vikten framåt.

Lycka till! :)

Bakåtvikt snowboard!
Övning ger färdighet. Det är lite som när man droppar i ramp de första gånger där de allra flesta sitter på rumpan (för mycket bakåtvikt), gäller att våga luta ner.

Två saker att tänka på:
1. Backen lutar neråt och vi är programmerade att stå lodrätt vilket per automatik innebär en liten bakåtvikt. Måste lura hjärnan lite i början.
2. Lägger man vikt framåt och neråt i backen kommer bräda åka fortare och fortare neråt och rädslan gör att man ryggar bakåt och vikten följer med vilket slutar i dålig kontroll. Fight your fears och lägg vikt framåt.

I början kan man försöka att ha överdrivet mycket vikt fram och sedan kommer du hitta en naturlig åkning. Så småningom kommer du att justera vikten framåt och bakåt efter vad du vill uppnå.

Som sagt, mycket vikt fram och sparka eller "klacka" brädan till att sladda ut i en sväng, jämvikt där sladden ska sluta. Det är steg ett. När du har koll på det är det bara att gå över till skärande svängar vilket är MYCKET roligare och snabbare.

Lycka till och ha roligt på brädan.

Bakåtvikt snowboard!
Jag har funderat ett par år nu :) och hittar inte vad heter de två "pistsväng-koncepten" på svenska? (på tyska hoch- och tiefentlasten, dvs hög- eller lågavlastning typ, kanske heter så)

Bakåtvikt snowboard!
Anledningen till bakåtvikt är helt enkelt så att våra balansorgan säger åt dig att stå rakt upp mot himlen. En vanlig orsak till att inte få fram vikten tillräckligt för mina gäster är att dom inte tittar tillräckligt långt fram.
Höj blicken så du tittar hela vägen fram till där du vill göra nästa sväng redan när du precis byter vikt (tåkant-hälkant)

Människans naturliga reaktion på plötsliga händelser är:
Stelna till, hålla andan och backa bakåt. lite som när du kollar på skräckfilm och det händer nåt plötsligt.
Och som du själv har upptäckt vill man vara precis motsatsen på bräda d.v.s avslappnad och framåtvikt/lutad.

Så mitt tips är höj blicken så du vet vad som finns framför dig så kommer din kropp att slappna av bättre och du "låser" brädan lättare så den inte snurrar runt en 180.

Rör du dig i Åretrakten så titta in på en lektion. det där behövs inte många åk för att fixa till.

Senast ändrad:
Bakåtvikt snowboard!
combatspenat sa:
Sparka klacka dog ut för 25 år sedan. Lite som att vicka på höften för att svänga på skidor.
Säger lite hur gammal jag är. Träning ger färdighet och det blir bara roligare och roligare. Åkt nu i ca 25 år och har aldrig återvänt till skidor. Kom nyligen hem från puderåkning i Japan där även en gammal gubbe hade roligt.

"De ä ba å åk"

Bakåtvikt snowboard!
En övning jag brukar använda med elever jag instruerar är att lägga din främre hand på ditt främre knä. När jag gör det med barn brukar vi leka att byxorna fått ett hål som vi måste täcka över. Detta flyttar din tyngd framåt vilket till del hjälper med problemet. Du bör känna att du får bättre viktfördelning och därmed lättare att svänga runt.

Bakåtvikt snowboard!
ja det sättet slutade man också med för ca 25 år sedan faktiskt då det totalt hämmar axelvridningen

Förlåt om det lät kaxigt, såg kaxigare ut än vad jag tänkt.

Senast ändrad:
Bakåtvikt snowboard!
Tack så mycket grabbar för alla tips! Ska ha detta i åtanke! Åker iväg till sälen imorgon, provar åka någon dag annars tar jag nån lektion så man kommer in i det.!

En fråga till bara.

Ska nosen vara längre än tailen?

Längst ut på nosen till centrum binding har jag 53cm

Längst ut på tailen till centrum binding har jag 47 cm.

Aldrig tänkt på det innan, är det rätt eller ska det vara samma på nose och tail?

Edit: plockade av bindningarna och mätte från hålen, nosen var längre. Då har man lärt sig en ny grej till!

Senast ändrad:
Bakåtvikt snowboard!
Bindningarna har jag på runt 15grader på båda, mycke lättare att börja köra lite switch när du har samma stance åt båda hållen. Sen angående svängarna, testa att inte vrida överkroppen när du svänger utan bara röra benen, överkroppen behöver du bara vrida när du ska snurra osv.

Bakåtvikt snowboard!
Guurrraa sa:
En fråga till bara.

Ska nosen vara längre än tailen?
Längst ut på nosen till centrum binding har jag 53cm
Längst ut på tailen till centrum binding har jag 47 cm.

Aldrig tänkt på det innan, är det rätt eller ska det vara samma på nose och tail?

Edit: plockade av bindningarna och mätte från hålen, nosen var längre. Då har man lärt sig en ny grej till!
Det beror på vad det är för board och vad du ska ha den till. Din board har en "inbyggd" setback, så den är en all-mountain eller powder board.

Rekommenderar följande två videos:
An1piYh55W0]https://www.youtube.com/watch?v=An1piYh55W0[/MEDIA]

-53QvS2dF5g]https://www.youtube.com/watch?v=-53QvS2dF5g[/MEDIA]

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp