Bandit B2 el. B3

Thos

Ny medlem
Bandit B2 el. B3
Har hela den gågna säsongen testat och provåkt Rossignols Bandit B2, som jag tycker är kanon. För tillfället letar jag efter den till eftersäsongspriser, men så hittade jag Bandit B3. Så min fråga är skulle jag kunna välja B3 istället för B2? För själv är jag 178 cm lång och väger 66 kilo och är en ganska normal avancerad åkare.

Längden på B2 som jag provåkt är 166 cm, finns även i 174 som är något för långt, samtidigt som jag tycker att 166 cm är i kortaste laget, fast det har fungerat bra. B3 finns i 168 cm, som skulle kännas som ett mer naturligt val. Vad anser ni vara en optimal längd?

Bandit B2 el. B3
För mig är den optimala skidlängden den jag trivs på och som samtidigt gör att jag kan utvecklas som skidåkare. Väldans individuellt med andra ord. En i mina ögon hygglig guide för att hitta rätt längd är https://www.freeride.se/content/92/

Varför tycker du 174 cm B2 känns för lång?

Bandit B2 el. B3
Oj, jag måste nog hålla med Peter där, hur kan du tycka att en 174 är för lång? Banditserien är ju faktiskt friåkningsskidor och inga pistcarvers, även om de flesta nog tjänstgör som sådana... Iofs väger du ganska lite för din längd, men du säger ju att du är en normalavancerad åkare (skumt ord) så jag hade nog rekommenderat 174. Jag är själv 174, väger runt 70 beroende på kosthållning och jag kör på Scratch BC i 178. Jag har inte kört B3 men jag kan tro att BC är relativt lik B3 i styvhet, dock lite bråkigare pga. dimensionerna...

Glöm inte: en ny skida kan kännas lång och bökig i början, om du köpt en längre skida än förra dvs., men så fort du vant dig och kännt fördelarna av den extra längden kommer du inte ångra dig!

Bandit B2 el. B3
det beror ju lite på vad du ska ha skidan till. kör du övervägande offpist ja då kan du ju lute dig åt B3 kör du 50/50 så kanske b" är ett bättre alternativ.
sen tycker jag att du ska ha minst kroppslängd på skidan. 174 funkar för B2an B#an ska vara lika lång om inte lite längre.
nu utåg rjag ifrån att du är förhållandevis duktig, ananrs är det klar att du kanske vil lha kortare skidor. men om du vill ha B2 eller B3 så ska du nog vara duktig nog att välja en längre skida ändå, så jag föreslår ett par i kroppsläng eller snäppet länger. då får du mer stabilitet och mer yta at stå på.....

Bandit B2 el. B3
Får nog ta och tänka om ang längder. Men alla uthyrare jag stött på ha verkat tycka att 166 cm funkade bra för mig. Å andra sidan ska man väl ta i beaktning att jag kommer utvecklas och bli några kilo tyngre, så då kanske 174 cm är ett bättre val. Att välja länre ksidor än mig själv tror jag inte är nån bra idé, de skulle bli 4 eller 6 cm längre än mig då och förr i tiden när jag använd skidor längre än mig har jag upplevt dem som klumpiga. Det har varit särskillt svårt i skogen, som då blev rätt svåråkt. Dessutom åker jag för tillfället mer pist än offpist.

Men vad finns det för fördelar med B2 än B3. Jag som inte är så stor o stark kanske skulle välja en mjukare B2?

Bandit B2 el. B3
Som sagt, varför skriver du att 174 cm är i längsta laget? Jag är 174 cm lång, väger 65 kg och åker på 184 cm utanför pisten. Mina pist-skidor är 174 cm. Folk jag åkt med i vinter är ännu mindre än mig och åker på ännu längre skidor.

Det är inte vad uthyrarna tycker funkar bra för dig som räknas, det är vad du tycker. De flesta uthyrare brukar kunna rekommendera en bra längd, men i slutändan är det ju ändå du som bestämmer vad vill åka med. Vad får du för längd när du gör skidtestet jag länkade till i mitt inlägg ovan?

Det är betydligt mer än din längd och vikt som styr valet av skidlängd. Teknik, muskelstyrka och vilken typ av åkning du ägnar dig åt ska också tas med i ekvationen. För att göra det hela ännu mer komplicerat påverkar flexet på en skida också väldigt mycket hur lätthanterlig den är. En mjuk skida upplevs generellt som mer lätthanterlig än en skida med hårt flex. Detta gör att t.ex. en 190 cm lång skida med mjukt flex kan vara betydligt mer lätthanterlig än en 175 cm skida med hårt flex. Sen tillkommer dessutom det här med en skidas skärning och bredd som *också* påverkar det hela.

Det där hjälper dig egentligen inte alls i dina längd-funderingar, men det kan vara nyttigt att veta :-)

Senast ändrad:
Bandit B2 el. B3
tack för alla svar.

Nu är det så att jag mest av tradition har valt kortare skidor, just för att de längre jag provat varit otympliga. Om jag nu köper att par skidor, så kommer jag mest att använda dem i pisten, men även åka offpist så mycket osm möjligt. Är det då en bra idé att slå till på en B2 174 cm, eller borde jag vänta och teståka olika längder hela nästa säsong, om det nu blir nån? För skistore.se hade B2 till 3.500 kr, som inte är hyfsat pris.

Bandit B2 el. B3
Jag rekomenderar dig B2 ca 175 cm, det är en mer allround skida än nya B3. B2 är mjukare och passar en lättare åkare bättre. Årets B3 får inget vidare betyg för lössnöåkning av mej iaf. Den går mest "under snön" då det är mycket lössnö! Åkte på 184 cm och väger hela 76 kg. De nya B2 orna är något bredare än fjolårets och fungrerar mycket bra.

Bandit B2 el. B3
MatsE sa:
Jag rekomenderar dig B2 ca 175 cm, det är en mer allround skida än nya B3. B2 är mjukare och passar en lättare åkare bättre. Årets B3 får inget vidare betyg för lössnöåkning av mej iaf. Den går mest "under snön" då det är mycket lössnö! Åkte på 184 cm och väger hela 76 kg. De nya B2 orna är något bredare än fjolårets och fungrerar mycket bra.
Då tror du att b2 dyker mindre? om du tycker det så motivera gärna varför

Bandit B2 el. B3
Min uppfattning är att B2 är en mjuk allroundskida som går utmärkt i lössnö och även i pist även om det är svårt att hitta en skida som passar till allt så vill jag höja B2orna över många andra modeller och märken. Kör själv på den äldre modellen (2 år) samt även B3 (vita/svarta 185 cm i båda fall) båda skidorna lämpar sig väl för lössnö men B2 är roligare/svänger mer kort sagt. Årets B3 är en variant, någonting mellan B2 och B4 årets modell. Har åkt på den några dagar och är inte alls inponerad särskilt inte i lössnö. Treden verkar vara att åka på något kortare skidor, även offpist, för att möjligen göra det lättare att svänga vid ex. skogsåkning.

Tillbaka
Topp