Bära skidorna diagonalt eller på sidrona?

Ska köpa en ny ryggsäck men funderar på viket bärsystem som funkar bäst. Hade från början tänkt köpa en osprey switch men eftersom man bara kan spänna fast skidorna på sidan av den blev jag lite tveksam.
Jag har 193 cm skidor och fick för mig att med skidorna fastspända på sidorna kommer jag slå emot dom i varje steg och kanske i värsta fall repa upp byxorna mot stålkanterna. Med diagonalbärning borde man slippa detta problem eftersom skidorna hamnar mer ur vägen.
Är mitt resonemang helt galet eller borde jag kika lite mer på ryggsäckar med diagonalt bärsystem. Andra för/nackdelar med bärsystemen?

Har för närvarande en dakine helipro där man bär skidorna på diagonalen. Jag trivs hur bra som helst med detta förutom när man traverserar åt vänster (på väg upp) då mina förhållandevis långa (195) skidor tar i backen när det brantar på och man själv sjunker ner.
Detta är dock enda nackdelen jag funnit med att bära skidorna på detta sätt.

Huruvida skidorna slår i när du har de på sidorna på switchen har jag själv ingen större erfarenhet av men för min vän som jag allt som oftast åker tillsammans med så fungerar det utmärkt att ha skidorna på sidan av säcken, topparna lutar lite innåt så tailarna hamnar lite utanför benen. Dock är det bökigare (enligt mig) att ha fästa skidorna på sidorna av en ryggsäck.

Summa sumarum: Det spelar ingen större roll hur man bär dem, man får trivas med det man vill och precis som mike här ovan skriver går det att bära skidorna på båda sätten.

Verkar inte va några problem då. Tomten i affären sa att det inte gick att bära diagonalt, dumt av mig att lita på han.

Jarle: Om dina skidor tar i när du sjunker ner borde sidoburna skidor ta i ännu snabbare. Tailarna hamnar automatiskt längre ner vid sidobärning, eller??

Tometen i butiken har nog inte kollat in att det finns en gömd slinga för diagonalt bärande, sen flyttar man också på vänster sidorem för att få till det riktigt bra, allt det finns i instruktionshäftet till rygga, titta in i en riktig butik så kan dom säkert visa dig massa andra smarta saker med switsh ryggan!

Micke

Har med en HeliPro, och som Jarle sa så blir det bara besvärligt när man går åt vänster.
Tycker f.ö. att det ser sjukt mäktigt ut när Erik Pollard har sina asfeta Lineskidor i ett kors på ryggan och kommer åkandes på en skooter i pudersnö :) Vilken rygga har han?

lommasurfarn sa:
Jarle: Om dina skidor tar i när du sjunker ner borde sidoburna skidor ta i ännu snabbare. Tailarna hamnar automatiskt längre ner vid sidobärning, eller??
Vet ej hur det är på switchen men på andra ryggor har jag helt enkelt bara flyttat upp ksidorna ett snäpp och helt plötsligt hamnar skidorna en 30 cm längre upp, kan hända att du behöver en extra rem för att få dem att sitta bra så men det funkar.

lommasurfarn sa:
med skidorna fastspända på sidorna kommer jag slå emot dom i varje steg och kanske i värsta fall repa upp byxorna mot stålkanterna. Med diagonalbärning borde man slippa detta problem eftersom skidorna hamnar mer ur vägen.
Hej på dig,

jag har alltid haft ryggsäckar där skidorna fästs en på vardera sida av säcken. För att undvika problem med att skidorna vinglar iväg åt olika håll eller att bakdelarna slår mot vaderna så har jag alltid med mig en skidrem att fästa ihop framspetsarna med. Funkar finfint!

Lycka till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp