barmarksträning

barmarksträning
Bäste vän!

Tja, det är väl bara fantasin som sätter gränserna.
Inlines UPPFÖR tar bra, inlines utför är riktigt kul. Välj tidiga mornar. lite trafik.
Vandra i brant terräng (visst, kuta går ju bra också om man är ung å pigg). Stavar i nävarna ger en extra dimension.
Intervallöpning (FY F-N!), uppför, spöa polarna, bli kung.
Polaren på ryggen, kuta uppför (FY F-N 2!), man DÖR!
..det finns mycket att pläga sig med.
DOCK är MTB väldigt njutbart i rätt terräng, + att man kommer iväg en bit.
Personligen sneglar just nu på longboard, fast det är det där med trafiken igen.

Ha det!

barmarksträning
Tjaoo... Dt klart att mountainbike är det ända gjutna på sommaren... Man kan dra ut å köra lite i skogen lr varför inte prova på lyckan på parkbänkarna... finns hur mkt som helst..!!

Ha det..!!

barmarksträning
Lite tips på övningar som är bra inför kommande skidsäsong. Kör mycket benböj, som bygger upp benen på ett bra sätt. Benspark är också en övning, som hjälper dig att inte få mjölksyra så snabbt. Får man mjölksyra, så är oftast dagen aningen förstörd, men det också ett bevis på att dagen har tillbringas på bästa sätt, på fjället.

För att bygga upp rygg och mage, så kan jag rekommendera marklyft och vanliga situps. Det är dock viktigt att inte lyfta "fel", speciellt när det gäller marklyft. Stor risk för att tunga lyft leder till skador. Finns mycket bra tips i Åka skidor på bra övningar.

För att få upp "flåset", föredrar jag också MTB. Hatar nämligen att springa.

Bästa hjälpen för att en så bra uppladdning inför nästa säsong, är en träningskamrat. En person att "tävla" emot, så att ni kan kontrollera varandra och främst "peppa" varandra.

Hoppas att den stundande skidsäsongen blir något utöver det vanliga!!

barmarksträning
Tre huvudsaker:
*Flås
Löpning(distans,intervall,backe m,m.)
Wetwest
Cykel
Stavgång
*Styrka
Allmän(skapa en stabil kropp, träna allt från topp till tå)
Särskild(benböj, utfall, frivändningar)
*Balans
Använd famtasin

Sätt dig ner tänk igenom vad du kan för olika övningar inom de oliga genrerna.
Komihåg att altirnera träningen så att du inte bygger fel eller överbelastar enskilda muskler/senor.
Ett guld tips för att få allt detta på ett och samma pass är att bege sig ut i skogen och springa. Leta reda på lämplig stock att ha bakom nacken, kör utfallsteg, benböj, hopp upp på bänk/stubbe. Spring i riktig surmyr.
Sen är det alltid roligare att träna fler, hitta en träningspolare.
Bygg inte upp bara "bulliga"/snabba muskler, bygg upp uthålligheten först.
Bli "tjock" närmare säsongen.
Sist men viktigaste; Visualisera! Se snön framför dig när du tränar!

barmarksträning
Härdning!

Den optimala barmarksträningen är faktiskt orientering/löpning i obanad terräng, möjligtvis kompleterat med lite styrketräning för att stärka mage och rygg.
Genom orienteringen tränar du upp både styrkan och spänsten i benen, mossar och branta sluttningar suger rejält i benen och det finns mycke på marken att hoppa över.
Att du dessutom får en bra kondition av löpningen, höjd mjölksyretröskel och att även balansen förbättras är ju givetvis också bra!
Är du lite feg av dig och tror att folk kommer att tycka att du är en mes som orienterar så får du väll antingen visa dom att dom har fel eller så snitslar du upp en bana i skogen som innehåller varierande terrängtyper som tex mosse, backar, hyggen och öppen skog.
Det finns det en orienteringsklubb i nästan varenda stad så kolla med dom om har något som skulle kunna passa dig.
Det finns många skidåkande orienterare så du är i gott sällskap!

Tänk på att vara ute mer än 40minuter om du vill se resultat. Annars ger det allderles för lite och du bör vara ute en bra bit över timmen om du vill få igång fettförbränningen ordetligt.

(Även intervaller i skog är ruskigt härdande!)

barmarksträning
Det absolut bästa tipset för barmarksträning är att ta ett par gamla skidor och åka till närmaste grusgrop. Där är det bara att åka tills man blir less. Man kan till och med bygga hopp och grinder där. Ett plus är att det är bra för benmusklerna att gå upp till toppen av sandgropen när man har åkt ner.

barmarksträning
Jag själv kör styrka och vanlig cykling ,inte mb. Styrka på hela kroppen är bra så att man kan ta hårda landningar och verkligen trycka ifrån i hopp, sen orkar man ladda lite mer om man är lite starkare. Cyklingen är lite konditionsträning och mjölksyreträning så att man orkar att åka en hel dag utan en massa fikapauser.

barmarksträning
Tjänare. Jo jag håller med om att inline är ett mycket bra sätt att träna på. Det är bra för knäna det kan ju vara bra att vila dem under sommaren. Samtidigt är det väldigt härligt att sväva fram. Man kan ju åka i stan och kolla på snygga brudar under tiden.

barmarksträning
Jag ha inte heller en mtb men jag lånar bror mins. Det går lika bra. Dessutom verkar de flesta enade om att mtb faktiskt är den bästa aktiviteten under grön perioden. Just därför kanske du borde fundera på att köpa en mtb. Men inget annat än Crescent.
Det är det enda som håller enligt mina kliniska forskningar. Jag ska faktiskt köpa en själv, men det för bli nästa grönperiod. Sommar lönen börjar minska radikalt.

barmarksträning
Okej, för att bli stor och grov bör du träna och leva efter följande princip

Måndag: Bänkpress (maxtest 2 timmar)
Tisdag: Bänkpress (maxtest 2 timmar)
Onsdag: Benböj (maxtest 2 timmar)
Torsdag: Bänkpress (maxtest 2 timmar)
Fredag: Benböj (maxtest 2 timmar)
Lördag: 180 minuters löpning därefter 10km (maxtest).
Söndag: Marklyft (maxtest 2 timmar)
OBS: Träna inte vaderna! Blir annars jobbigt att få ned fötterna i pjuckerna.

Till denna träning bör du kombinera med någon brutal kampsport typ Shooto eller Sambo Totally Fighting.
Din föda bör bestå av ca 10 000 kilokalorier per dygn och om du har svårt att trycka i dig allt så drick olivolja..
Om du kommer över andra preparat så kör hårdare.

När din kropp har vuxit till dig och du inte längre vill se ut som någon Stureplansfjant, tatuera dig lite slumpartat över hela kroppen. Motiven bör vara av klassiskmodell typ, dödskallar, eldsflammor, spindelnät, knivar, nakna brudar med vapen och om du känner dig lite retro så kläm till med ett rejält ankare på bröstet. Ryggen bör du vika till något så ballt som en drake eller varför inte en stor örn. Om du är lite poetisk och vill ha några balla textrader på din kropp föreslår jag, Live to Die, Hate, Love Mom., Fuck The World eller varför inte en höjdare som kill’em all.

Du står nu vid insteget till någon go ränna eller nedfart och ser att det är någon ohyfsad åkare (fransman, eller ferieungdom från 08/Gbg) som börjar att trängas. Då sliter du snabbt av dig kläderna och rusar mot den nu vettskrämda individen. Du fullföljer ditt anfall och, med det vrål som du tränat upp under dina marklyftssessioner, sliter du huvudet av personen ifråga.
Du avslutar självklart med lite fri posering för att riktigt ingjuta fruktan i de som mot förmoda fortfarande vill tränga sig förbi.

Genom denna enkla metod kommer du att slippa trängas med snösvängare och riktigt njuta av orörd puder. Dock måste jag noggrant påpeka att din skidåkning förmodligen inte förbättras och brudarna kommer nog inte att flockas kring dig på puben.

Men vad gör det, du kan ju alltid köpa dig en söt kamphund och några grymma guldlänkar.
Respekt!!!!

barmarksträning
Förstår mig inte på alla dessa träningsfanatiker som finns i brantåkarvärlden. Som alla riktigt vassa laggklämmare vet så vinns ju dom riktigt stora troféerna i baren, kolla bara på Klasse Möllberg. Det hörs ju dessutom på namnet: BARmarksträning. Ett givet försäsongspass borde därför yttra sig som följer.

1)Sätt dig bekvämt hemma i din favoritfotöj och svep ett par tre sköna burkar bira.

2)Bege dig till närmsta bar. Bäst är om denna bar har ett skumt namn samt helst även halmtak + tjurhorn över baren. Ett självklart kriterium är ju så klart att ett coverband med tvivelaktig repertoar och frisyrer uppträder. Fightbenägna bartenders är ett plus

3)Nu börjar eldprovet. Eftersom du klarade av biran hemma så är det bara att hoppa över malten. Ju starkare desto bättre lyder mottot. Alla partytrix i boken måste gås igenom, glöm inte Bodytequila, Tequila Björn Borg, Whiskey Mats Wilander och alla andra sköna varianter på att få ner alkohol i magen du kan komma på. Drycker som kan kombineras med eld i alla des former rekommenderas också. Sorter som absolut inte får förbigås i den allmänna träningshysterin som så lätt uppkommer är: Fernet Branca, Jägermeister(lite väl populistiskt men ändå), Génepi, Apfelschnaps, Gold Strike(50%ig, en klar vinnare) samt även min egen favorit "The Good, The Bad, The Ugly" som består av tre snapsar i en rask följd (maila mig för receptet).

4)Nu borde du vara redo för kvällens övriga nöjesyttringar som består i att hämningslöst stöta på representanter av det andra könet, leda allsången i "Live is Life" samt givetvis även att förolämpa bartendern och övrig personal.

5)Om du nu har lyckats med de ovanstående delarna kan du nu se framemot en snabb ukastning från baren som lämpligtvis sker med ansiktet först i gatan.

6)Efter detta är det så dags att ta sig hemåt på det sätt som bäst lämpar sig med avseende på terrängförhållanden och närheten till lämplig korvmoj.

7)Har du skött din träning rätt så kan du med gott samvete vila ut dagen efter, fullt viss om att du är ett steg närmare den perfekta formen. Och glöm aldrig, träning ger resultat så ge inte upp efter ett misslyckat träningspass

VARNING!!!
Du bör vara över 18 år för att tillämpa denna ädla form av träning annars kommer inte Pappa Blå, dina föräldrar eller Soc att se med blida ögon på din nyfunna träningsiver.

barmarksträning
Hej!

Jag rekomenderar dig att springa i skogen. Då stärker du sina fotleder, som oftast är svaga efter en säsong i pjäxor. Sring i trappor, lubba uppför backar, gör "utfall" med olika tunga vikter i händerna (bra lårmuskler) m.m.

Lycka till :-)
Maria

barmarksträning
av Mes:
"Måndag: Bänkpress (maxtest 2 timmar)
OBS: Träna inte vaderna! Blir annars jobbigt att få ned fötterna i pjuckerna"

Att träna samma muskelgrupper flera dagar i rad är dumt, kroppen/musklerna behöver 48 timmar för att bygga upp sig efter träningschocken. Med andra ord, träna varanan dag, på så sätt så hinner kroppen bygga upp sig, om man inte gör det bryts musklerna ner och träningen ger ingen effekt.

barmarksträning
Jag brukar köra en hinderbana som e kvar från ett nedlagt regemente. Den ger det mesta som flås, balans, stryrka o framför allt smidigthets träning. Burkar springa 4 varv o i bland utan att stanna för att få mer för flåset o ibland springa allt vad jag har för mjölksyrans ska komma senare, nästa gång.
Är man några kompisar så är det jätte skoj o tävla. Vi brukar cykla dit så får man lite distans träning med och när man e ett gäng som tar den två gånger i veckan e det svårt att banga.
Kan dock behövas kompletteras med lite styrkaträning för ben som utfall o benlyft så maxstryrkan förbättras.
Så kolla upp om ni har nån ninderbana i närheten vid nåt nedlagt regemente eller så det e det värt

barmarksträning
Ett bra tips är att fortsätta "åka skidor" på sommaren. Ut i skogen och spring och låtsas att du åker puder mellan granarna. Du vänjer fotleder (som atomicgirl sa)och du får flås, balans, koordination med mera. Bra träning är varierad träning. du bör ändra din träning hela tiden och försöka komma på nya moment.

Det viktigaste är att vila efter träningen och att ha roligt!

barmarksträning
en bra träning som jag började med i sommar e att simma det stärker hela kroppen.

du får en stark rygg och mage
starka armar
starka ben
kondition

jag har gjort det nu i två tre veckor och det ha gavt resultat tycekr jag...jag simmar ungefär en halv timma varje gång men man kan ju simma mer eller mindre!!

simma lugnt

barmarksträning
Men kan ingen skriva ett pass för dagarna i veckan! Jag e ung och dum och kan inte lista ut sånnt själv! :P Gärna me hur många reps och set! OfTopic: E det någon som vet om man förstör laggen när man railar? Har aldrig gjort det.

barmarksträning
Nja leta upp ett gym med varierat program, kör styrka, smidighet, och konditionsträning. Det är vad jag kör för tillfället:

Smidighet: Poweryoga 30-60min varje dag

kondition/styrka: 3-4ggr/vecka (kör Styrkegympa och gympa med stång) ibland oxå ren styrketräning.

Klättring så ofta jag känner för det och vädret tillåter (0-5ggr/vecka)

Löpning:1-2ggr vecka

Jag försöker köra poweryoga+ ett annat pass varje dag fram tills sässongen börjar.

Framförallt för att jag ska orka hänga med Oskarix som har någon fysisk fel som gör att han aldrig blir trött.

barmarksträning
Självklart är det bra att vara allroundtränad för att orka med långa dagar och för att minimera risken för skador. Men hur mycket krut man än har i låren kommer killen/tjejen med bättre teknik alltid att åka ifrån dig! Dessutom så kan en grym benstyrka hindra dig i din utveckling eftersom du antagligen bara använder just styrkan istället för att köra på teknik. Stirra dig därför inte blind på hur mycket du tar i benpress. Se till att få en välbalanserad allsidig kropp och åk mycket skidor så kommer tekniken och du kan åka ifrån alla puckade broilers.

Träna utsatta leder och senor så håller kroppen tills du blir gammal. Träna smidighet så kommer du dansa ner för berget. Kondition och syreupptagningsförmåga är jätteviktigt på höga alptoppar.

barmarksträning
Mes sa:
Okej, för att bli stor och grov bör du träna och leva efter följande princip

Måndag: Bänkpress (maxtest 2 timmar)
OBS: Träna inte vaderna! Blir annars jobbigt att få ned fötterna i pjuckerna.

Till denna träning bör du kombinera med någon brutal kampsport typ Shooto eller Sambo Totally Fighting.
Din föda bör bestå av ca 10 000 kilokalorier per dygn och om du har svårt att trycka i dig allt så drick olivolja..
Om du kommer över andra preparat så kör hårdare.

När din kropp har vuxit till dig och du inte längre vill se ut som någon Stureplansfjant, tatuera dig lite slumpartat över hela kroppen. Motiven bör vara av klassiskmodell typ, dödskallar, eldsflammor, spindelnät, knivar, nakna brudar med vapen och om du känner dig lite retro så kläm till med ett rejält ankare på bröstet. Ryggen bör du vika till något så ballt som en drake eller varför inte en stor örn. Om du är lite poetisk och vill ha några balla textrader på din kropp föreslår jag, Live to Die, Hate, Love Mom., Fuck The World eller varför inte en höjdare som kill'em all.

Du står nu vid insteget till någon go ränna eller nedfart och ser att det är någon ohyfsad åkare (fransman, eller ferieungdom från 08/Gbg) som börjar att trängas. Då sliter du snabbt av dig kläderna och rusar mot den nu vettskrämda individen. Du fullföljer ditt anfall och, med det vrål som du tränat upp under dina marklyftssessioner, sliter du huvudet av personen ifråga.
Du avslutar självklart med lite fri posering för att riktigt ingjuta fruktan i de som mot förmoda fortfarande vill tränga sig förbi.

Genom denna enkla metod kommer du att slippa trängas med snösvängare och riktigt njuta av orörd puder. Dock måste jag noggrant påpeka att din skidåkning förmodligen inte förbättras och brudarna kommer nog inte att flockas kring dig på puben.

Men vad gör det, du kan ju alltid köpa dig en söt kamphund och några grymma guldlänkar.
Respekt!!!!
Det var inte mycket rätt här inte:P

Senast ändrad:
barmarksträning
Vafan är det för siitsnack viktor, ska jag komma och klappa säften din och låta varghunten bita sig lite??

Jag kan även rekommendera den seriöse byggaren att nuförtiden bör man bära skottsäker väst på berget. Har hört att det blir mer och mer gangsters där och vi vet väl alla att negrer och dess gelikar (gangsters) packar pistol. Ditt mountaincred höjs avsevärt av att du tar kulan som en man, innan du lugnt går fram till odågan och stryper han långsamt. Västen fungerar även som ryggskydd när du droppar stort.

Dagens sista tips är tatuering i ansiktet. Det signalerer klart och tydligt "fuck you" i backen, när man har skalkläder över brottarlinnet och de andra mer permanenta kroppsprydnaderna.

barmarksträning
ok jag tar och snor frågan lite.

hur bör man träna under sommaren för att stärka upp knäna. ska nämligen in och operera menisken efter en för dålig sommarträning och för mycket skidåkning förra året.

några tips?

barmarksträning
skjuta hare vaiant på benböj:
stå på ett ben, gå ner så låååångt du bara kan. Ena benet kommer då att vara framåt. Du ska ha tyngden på den marksatta fotens häl, om du har vikten på tårna blir det inte lika effektivt. Sträck sedan ut.
Bra träning då du får både styrka och balans i samma övning.

barmarksträning
Är lite "ny" på det här med försäsongsträning, har inte gjort det förut, men tänkte ge det ett försök den här gången!

Hade tänkt att träna spinning, core, yoga, styrketräning och pump (även kallat power) ungefär en gång i veckan/träningsform + promenader och även lite löpning när jag blir lite mer vältränad... :) Vad säger ni "experter" om upplägget..? Låter bra? Kanske ska tillägga att jag åker snowboard, men jag antar att det krävs ungefär samma sorts träning som skidåkare???

barmarksträning
Hej Fiala, det här är helt beroende på hur vältränad du redan är men 5 pass/vecka plus
promenader och löpning är ganska mycket. Träningsformerna som sådana låter klockrena men
känn efter så mängden blir rätt. Vilan är viktig för att inte kroppen ska brytas ner, risken är att du
går ut för hårt och drar på dig förkylningar, förslitningar och annat elände.

Är själv spinningledare och har lärt mig den hårda vägen att lagom träning ger ett mycket bättre
resultat än för mycket träning. Kör i princip samma träningsformer som du, jättebra komplement
till varandra. Min träningsdos är 3-4 pass/vecka, ibland mer men då blir det flera dagars vila
veckan efter. Det är mindre träning än vad jag har kört i perioder men ändå är jag i bättre form.
Effektivare träning och en bra träna/vila balans för mig helt enkelt. :)

Hursomhelst, det låter skitbra men lyssna på när kroppen säger vila och låt den göra det.
Ska väl tillägga att sen beror det på hur hårt du kör varje pass. Kör man bara lätt så kan man
naturligtvis träna ofta men vill man bli stark så måste man pusha lite. :)

Lycka till, träna smart och kör lagom hårt! :D

/stina

Senast ändrad:
barmarksträning
Tack för tipsen Stina, låter klokt! Jag ska ta det lite lugnt i början såklart... Jag har så pass mycket lathet i mig :P Å så har jag ju ett ganska bra tag på mig att träna upp mig innan snön kommer!

barmarksträning
Halloj, svarar lite sent...
Helt rätt tänkt, finns ganska mycket tid att spela på.

Har ett annat tips. Gymboll. Min naprapat gav mig order att träna bålstyrka/balans på gymboll. Grymt effektiv. Oanvända muskler får plötsligt jobba, super för balansen. Lite löpning först med sidhopp och utfall och allt vad det heter för att plåga benmusklerna lite och sen boll, då har du ett ganska komplett pass. Två flugor i en smäll. Sånt gillar jag. :D

barmarksträning
sitronella sa:
Halloj, svarar lite sent...
Helt rätt tänkt, finns ganska mycket tid att spela på.

Har ett annat tips. Gymboll. Min naprapat gav mig order att träna bålstyrka/balans på gymboll. Grymt effektiv. Oanvända muskler får plötsligt jobba, super för balansen. Lite löpning först med sidhopp och utfall och allt vad det heter för att plåga benmusklerna lite och sen boll, då har du ett ganska komplett pass. Två flugor i en smäll. Sånt gillar jag. :D
Yes, har också hört att det är supereffektivt! Ska på ett corepass på måndag med cirkelträning och det passet fokuserar mycket på balans och där använder man balansbollar!

barmarksträning
Mitt tips som jag kör stenhårt med:
Varje morgon innan frukost, ordentlig morgonfys med armböj, sit-ups, rygglyft utfall och lite övrigt smått och gått. Utvalda dagar kör jag lite långpromenader med min Berghausrygga för att få upp orken och styrkan i benen. På fredagarna kör jag lite kortare löprundor tillsammans med mina polare.

Jag lovar att det ger resultat!

barmarksträning
Carled sa:
Mitt tips som jag kör stenhårt med:
Varje morgon innan frukost, ordentlig morgonfys med armböj, sit-ups, rygglyft utfall och lite övrigt smått och gått. Utvalda dagar kör jag lite långpromenader med min Berghausrygga för att få upp orken och styrkan i benen. På fredagarna kör jag lite kortare löprundor tillsammans med mina polare.

Jag lovar att det ger resultat!
Inte bra att köra samma muskelgrupper varje dag. Du bryter ner musklerna och de hinner inte återhämta och bygga upp sig.

barmarksträning
Återhämtning, vad faen är det för skit? Mina muskler har blivit betydligt större, starkare och mer definierade sen jag började så nog funkar det alltid... I talk the talk, but do you walk the walk?

barmarksträning
FF sa:
Vafan är det för siitsnack viktor, ska jag komma och klappa säften din och låta varghunten bita sig lite??

Jag kan även rekommendera den seriöse byggaren att nuförtiden bör man bära skottsäker väst på berget. Har hört att det blir mer och mer gangsters där och vi vet väl alla att negrer och dess gelikar (gangsters) packar pistol. Ditt mountaincred höjs avsevärt av att du tar kulan som en man, innan du lugnt går fram till odågan och stryper han långsamt. Västen fungerar även som ryggskydd när du droppar stort.

Dagens sista tips är tatuering i ansiktet. Det signalerer klart och tydligt "fuck you" i backen, när man har skalkläder över brottarlinnet och de andra mer permanenta kroppsprydnaderna.
Detta skitsnack kom ifrån en nästintill färdigutbilldas personlig tränares käft, samt välldigt mycket kontakter ifrån bb samt sl sverige, sen när är det bra att träna bänkpress 2 dagar i rad och 2 timmar varje pass?

Det här är ingen styrketränings sida så känns som en rätt onödig tråd:P

Tillbaka
Topp