Barnskidor längd

jensemannen

Ny medlem
Barnskidor längd
Hej.

En fråga till er som har bra erfarenthet av barnskidor.

Jag har ett par nya slalomskidor till min son, som är lika långa som han är. Ska jag hyra ett par kortare till honom i år?

Han är 6 år och åkte på 2 skidresor förra året med skidskola bägge gångerna och kom igång ganska bra, men plogar fortfarande. I år blir det 2 nya skiresor.

//Jens

Senast ändrad:
Barnskidor längd
Låt honom testa och fråga honom om dem känns för långa, och sen kan du ju testa att hyra ett par bara någon timma eller så och fråga om dessa känns bättre. Om skidorna rent av "ligger på varandra" när han plogar är dem nog för långa.

Barnskidor längd
Om skidorna är lika som han är så känns det som långt. Skulle snarare säga att de bör gå till hakan ungefär, inte längre än upp till näsan.

Om nivån är att han (fortfarande) åker med plog tror jag att skidorna ni har kan bli svårhanterliga. Men om ni redan har skidorna kan ni ju som det sagts innan testa och utvärdera.

Barnskidor längd
Tack för svaren.

Det gick fint med de långa skidorna denna gången. Han vågade inte riktigt ta ut svängarna och släppa plogen bara, men det är förståligt...sparar dem till nästa år och hyr nog ett par till nästa tripp.

Barnskidor längd
Min erfarenhet är att hur skidan är slipad kan göra mer skillnad än längden för barn. Om han plogar skulle jag satsa på att hänga kanterna. Tyvärr är barnskidor (de allra dyraste undantaget) ofta, eller alltid, konkava. Det blir så när de slipas på maskin, de expanderar mer än rejälare vuxenskidor av värmen som uppstår, när de sedan svalnar av är de konkava. Svåråkta, speciellt att sladda, ploga. För mig känns kroppslängd helt rätt (men han kan ju självklart ha kortare också), men se till att hänga skidorna hela vägen, extra mycket fram och bak.

Om du inte har koll hur man hänger en kant kanske du har någon bekant mede mer kunskap?

Här är lite tips, utgår från att du inte har ett hängverktyg. Går bra med några lager silvertejp, eller vira papper runt filen på ena änden för att bygga upp vinkeln.

https://www.freeride.se/skidvardsskolan-del-1-slipa-och-hanga-kanter-pa-skidor/

Tillbaka
Topp