Barnvänligt nära Zürich

Barnvänligt nära Zürich
Fört ett tag sedan fick jag ett nyhetsbrev från SAS om att det var sista dagen att boka deras billiga biljetter. Spontant bestämde jag mig för att vi nästa år skulle åka skidor i Alperna istället för att frysa satan i svenska fjällen. Nu har jag bokat flyg t.o.r Zürich för mig, sambo och vår då 5-åriga son.

Tanken är att vi ska försöka komma rätt billigt undan och egentligen behöver skidåkningen vara marginellt bättre än i Sverige, det är vyerna och klimatet jag vill åt. Vi reser i mars (tydligen sportlov i Schweiz då, något jag helt missat). Med tanke på at de flesta på freeride gillar lite bättre skidåkning än då kanske det är fel forum att ställa en fråga i, men jag vet inte vilket som skulle vara bättre.

Så har ni tips på orter (boende också om ni har) så tar jag tacksamt emot dem. Med billigt menar jag inte back-packer-billigt, utan bara att det inte ska bli lika dyrt som en flygresa ner till Alperna för oss tre. Med tanke på vad en vecka i Åre kostar så borde man kunna fixa något liknande prismässigt.

Kravspec:
- Max några timmars transfer från flygplatsen (gärna med tåg/buss så det verkar billigast så
- Flacka backar som även en 5-åring kan åka i (dvs jag vill inte häcka i en supertrist barnbacke en hel vecka)
- Vill bo på hotell med toalett på rummet eller i lägenhet.

Tack på förhand!

Barnvänligt nära Zürich
Glömde skriva att jag har sökt i alla trådar som finns, men det finns mest tips om BRA skidorter, och jag vill ju ha en barnvänlig, vilket är ganska långt ifrån samma.

Jag har inget emot att åka till en bra ort såklart, men om det innebär en massa tusen kronor dyrare känns det inte som det är värt det just nu.

Barnvänligt nära Zürich
Som Hasse skriver, Andermatt kan vara något. Ett par jag känner spenderade tre veckor i Andermatt under säsongen med sin då drygt ettåriga son. Det fungerade riktigt fint. Jag ska själv till Disentis i vinter, förvisso utan barn, om du ska åker efter den 5:e februari kan jag komma med tankar och fundering om huruvida det är ett bra ställe för barn eller ej.

Ha de fint!
/Andreas

Barnvänligt nära Zürich
Åk till Toggenburg. Inget särskilt med Schweiziska mått mätt, men det är snösäkert, lungt och prisvärt. Fina berg att titta på, och om vädret suger är ni nere i Rhendalen på 15 minuter och kan åka till Feldkirch (vacker, liten stad i Österrike), Vaduz (huvudstad i Lichtenstein) eller Chur (residensstad i Graubünden) på 30-60 minuter. Backarna räcker även för er som vuxna och klientelet är mest andra barnfamiljer och inhemska åkare.

Tåg Zürich Flughafen - Buchs SG (1h30)
Buss Buchs SG - Toggenburg (30 min)

MVH
Daniel

Barnvänligt nära Zürich
Tack för svaren. Har sneglat lite på Andermatt innan, men har fått för mig att det är lite dyrt, men det behöver inte alls stämma. Mailade om att hotell, Alpenhotel Schlüssel, i Andermatt igår och där skulle 8 nätter (för alla tre) med frukost kostade 1440 CHF och med halvpension 2000 CHF. Ingen aning om det är rimligt eller inte. 560 CHF för middag, är det billligare än att gå ut och äta själv?

Liftkort kostade 274 CHF för 7 dgr.

Toggenburg har jag inte kollat upp, men ska göra.

Barnvänligt nära Zürich
Kostar från 17 chf för en pizza upp till 50 chf för en oxfile om du går ut... Så det rinner väg fort. Schülssel är ett fint hotell.

Barnvänligt nära Zürich
Disentis kan nog vara ett riktigt trevligt ställe för en barnfamilj. Åtminstone är det ungar överallt ... att käka lunch i bergstationens stora servering ger helt klart lågstadiematsalskänsla! Stan är en stad och inte en skidort. Systemet är inte så stort, i söderläge med många grön/blåa pister. Mest Schweizare som pratar en underbar dialekt som är fullkomligt obegriplig. Eldorado för brantåkare eftersom inte allt för många höjdmeter med hudar öppnar fantastiska möjligheter. En och annan vilsen göteborgare tycks dessutom hittat dit vilket ger en viss trygg hemkänsla ... En timmes resa (eller något sånt) med rött tåg till Andermatt öppnar ytterligare möjligheter. Trevligt ställe!

/MM

Senast ändrad:
Barnvänligt nära Zürich
Grindelwald, eller snarare Jungfrauregionen kanske kan vara ett alternativ. Schweiz som det ska se ut, gökur fast på riktigt. Ingen aning om priser för familjer dock. Tåg från flygplatsen och ända fram, hotellen hämtar upp vid stationen. Pistade åkningen överlag familjevänlig och snäll i olika system, Eigers nordvägg att kolla på och massa japaner vid Kleine Scheidegg. Går att hitta bra skidåkning om mamma/pappa ruttnar på att ploga alla fallhöjdsmetrarna.

Överlag gör ju märklintågen (www.sbb.ch) markresan till ett nöje och inte ett lidande. Tågen går i tid och har vettig restaurangvagn, vad mer kan man önska?

Det dräller ju av skidorter i CH. Kanske en road-trip och avverka flera orter kan vara ett alternativ?

Sen är det inte så himla långt till Österrike eller Italien för den delen. Jämför med Sthlm-Sälen i bil, vad är då 3-4 timmar på tåg?

Barnvänligt nära Zürich
Jag berättar lite om mina resultat, kanske kan jag hjälpa någon annan med samma funderingar som jag.

Fått svar från Hotel Cucagna i Disentis nu.
Halvpension + 7 dgr inkl. liftkort = 2318 CHF, dvs ca 16500 SEK
Halvpension + lunchpaket och dryck till middagen, 7 dgr liftkortr= 2543 CHF, dvs ca 18200 SEK
De hade dessutom varm utosmhuspool vilket jag tror kan vara en riktig höjdare för sonen.

att jämföra med Andermatt, Alpenhotel Schlüssel
Halvpension 8 dgr, 2000 + liftkort 7 dgr 2*274, dvs totalt = 2548 CHF, ca 18200 SEK

Vad skulle ni välja?

Barnvänligt nära Zürich
Disentis med barn funkar, boende alternativ är det väl lite si och så med..

Jungfrau regionen (bl.a. Grindelwald och Mürren) som någon skrev är schysst för en familj där grabben lungt kan hitta något..

Andermatt tycker jag personligen inte är någon höjdare (överreklamerat), och med barn är det inte ens skoj.

Något mindre (och billigare) är Meiringen-Hasliberg i närheten av Interlaken. Det är inte helt dumt med barn. Dock, försök få boende i Hasliberg eftersom det är endast en Gondol upp/ned från/till Meiringen (saknar skidåkning ned till dalen)..

Om 3h är inom rimlig transfer gräns finns ju i princip hela Schweiz, också Engadin (om ni vill ha vyerna och sånt). Kan rekommendera Celerina och Lodge Inn (www.innlodge.ch). Hyr lägenheterna, laga egen mat och frukost (finns 'matsal')..

I Vallis kan ni åka till 4:a Dalar (verbier & co) fast välja annan ort än just Verbier för boende (Veysonnaz, Nendaz, Siviez). Transfer från flygplatsen till Vallis är enkelt, direkt till Visp (2h) och därifrån vidare med buss eller tåg beroende på vart i Vallis ni vill.

Februari (och ibland första veckan i Mars) är i regel sportlov.

Barnvänligt nära Zürich
gnilk sa:
Andermatt tycker jag personligen inte är någon höjdare (överreklamerat), och med barn är det inte ens skoj.

Den är kul med tanke på att det var säkert 5 barnfamiljer som gjorde mer eller mindre minst 2 månader i Andermatt i vintras och det verkade att trivas. Som sagt Nätchen är grymt för barn.

Glöm inte Fachnat lov oxå i Feb....

Barnvänligt nära Zürich
Hasse_Lindborg sa:
gnilk sa:

Den är kul med tanke på att det var säkert 5 barnfamiljer som gjorde mer eller mindre minst 2 månader i Andermatt i vintras och det verkade att trivas. Som sagt Nätchen är grymt för barn.

Glöm inte Fachnat lov oxå i Feb....
Som jag sa, 'personligen', och lyckligtvis finns det många personer...
Nätchen är väl ok, men inget mer, i alp-landet finns (som jag tror du vet) bättre orter om man reser med barn (vilket vi gör rätt mycket under vintern).

Barnvänligt nära Zürich
Andermatt är himla trevligt ... det är helt OK att ta sig dit också. Fast när jag var där en dag i vecka 9 i vintras var det ingen snö i Nätschen och Gemstock är väl kanske inte det roligaste stället för barn, den kullen har lite andra kvaliteter!

Disentis är som sagt trevligt men kanske lite avigt att ta sig till ... jag har bara åkt dit med tåget från Andermatt. Blir väl en stor omväg om man ska ta sig dit från andra hållet, antar jag!

Engelberg är ju också ett alternativ ... har lite halvtaskig koll på hur barnvänligt det är , men visst bör det fungera. Också väldigt, väldigt trevligt med grym skidåkning. Helt OK tågförbindelse med flygplatsen i Zurich.

/MM

Barnvänligt nära Zürich
Mountain_Man sa:
Andermatt är himla trevligt ... det är helt OK att ta sig dit också. Fast när jag var där en dag i vecka 9 i vintras var det ingen snö i Nätschen och Gemstock är väl kanske inte det roligaste stället för barn, den kullen har lite andra kvaliteter!

Disentis är som sagt trevligt men kanske lite avigt att ta sig till ... jag har bara åkt dit med tåget från Andermatt. Blir väl en stor omväg om man ska ta sig dit från andra hållet, antar jag!

Engelberg är ju också ett alternativ ... har lite halvtaskig koll på hur barnvänligt det är , men visst bör det fungera. Också väldigt, väldigt trevligt med grym skidåkning. Helt OK tågförbindelse med flygplatsen i Zurich.

/MM
Som jag har förstått det ska inte vara några större problem att ta sig till Disentis från Zürich än vad det är att ta sig till Andermatt från Zürich. Är det inte samma tåg? Eller är min skoltyska inte fullt så bra som jag trodde att den var när jag surfade runt på sbb.ch :-)

Barnvänligt nära Zürich
Antar att man byter tåg i Andermatt ... men näe, jag har inte 100 koll på det! Är säkert inget som helst problem, att åka tåg i Scheweiz är en mycket trevlig upplevelse. Speciellt med "expressen" mellan Andermatt och Disentis. Här är det kugghjul, tunnlar och spår som i det närmaste gör knut på sig själva. En upplevelse!

/MM

Barnvänligt nära Zürich
Vi var en av familjerna som var i A-matt i vintras.
Jag vill komplettera lite med mina erfarenheter.

För det första så kan man komma rätt billigt undan om man bokar lgh i A-matt (ca 5tkr/v är rimligt). Då kan man ta med 5-åringen till en butik som ser annorlunda ut och har annan mat än hemma vilket kan vara mer spännande än att äta alla mål på restaurang. Dessutom blir det billigt även om matpriserna är högre än i Sverige.
lgh bokas enklast via: http://www.andermatt.ch/

För det andra har flera pratat om Nätschen men det bästa stället för enklare åkning är definitivt Oberalppass/Sedrun. Det är en fantastiskt vacker tågtur dit och man kan åka till en tågstation och hem från en annan. Där kan man cruisa ned för en "blå" pistad böljande berssluttning med små alphus och finfin utsikt. Tågturen är ca 30 min, ganska lagom för att komma i ordning på vägen upp och äta snickers på vägen hem.

För det tredje så tycker jag att själva byn är väldigt mkt mysigare, vackrare och gemytligare än det mesta (jag har dock ej varit i Mürren). Verbier t ex är, förutom utsikten, nästan otrevligt i jämförelse (ja, det är subjektivt)

För det fjärde så är transfern garanterat mer smärtfri till A-matt än Disentis.

Sist men inte minst, så innebär A-matt en möjlighet för er vuxna att åka med en guide (eller kanske ni kan hyra Hasse??). Det går att åka flera hundra fallhöjdsmeter ospårat många dagar efter snöfall om man orkar knata lite.

Dock måste jag erkänna att vi inte åker tillbaka i vinter men det beror mest på den exponentiellt ökande mängden svenska frirajders på Gemsstock och det kommer nog inte störa er. Huruvida vi hittat en bättre ort återstår att se...

En sak till - det är finfint att ta med 5-åringen upp i Nätschen (tåg eller liften upp) och åka kälke ned!
Dessutom kan man åka längdåkning om andan faller på, lite flacka men helt ok spår om det inte blåst för mkt.

// Martin

Barnvänligt nära Zürich
Tack för alla tips. Har fortfarande bara hunnit kolla upp Andermatt och Disentis. Någon skidguide behöver vi nog inte, båda jag ocm sambon är högst medelmåttiga skidåkare som nog kommer hålla oss i pisten.

Andermatt låter som en roligare by än Disentis stämmer det? Nu menar jag inte skidmässigt utan mer att gå omkring i. Med barn kan man ju aldrig veta hur de blir och man får nog vara beredd på att det kanske inte går att tillbringa hela dagarna i backen.

Lägenhet tror jag inte är något för oss när vi är nere så pass kort tid, annars kan det många gånger vara mer avslappnat att käka "hemma" med barn, men mecket med att köpa och laga mat känns jobbigt för en vecka.

Barnvänligt nära Zürich
Maria Alm, men kanske är det lite längre än du tänkt dig, ca 4h bilfärd från Zürich. Vi kände precis som du att det är dags att åka söderut och hittade Maria Alm. Pisterna verkar passa perfekt för oss som har barn i 4, 4, 9 åldrarna. Hoppas ni får en rolig semester.

Barnvänligt nära Zürich
Har inte läst hela tråden, men jag har gjort en säsong i andermatt och en säsong i disentis. Skulle definitivt valt disentis om jag hade ungar. Såg till och med en hel del svenska par med småttingar som körde första svängarna där nere. De har dels en inhägnad liten pluttbacke med tillhörande rullband för de allra minsta. (+Rutschkana! :D ), och en flack liten knappliftsbacke som är lite avskild.
Är väldigt mycket barn i disentis, många skidlärare med stora grupper av småskitar som kör "ormen" överallt.
När knappliften blir för liten går det 2st mkt bra, moderna sittliftar rätt upp från mellanstation som ger rätt många fallhöjdsmeter. (Ännu mer om du tar en tredje ankarlift.)

Disentis har ju en del kul åkning i alla orter som ligger runtomkring också, med de kräver bil. (Förutom rueras-oberalppass, dit kan du åka med tåget, och sen kan du åka skidor nästan hela vägen fram till andermatt.
Obersaxen rekommenderas varmt. Billiga dagskort, stort system, bra friåkning (lättillgänglig, du ser allt från en av topparna) och barnvänligt. Man kör till Chur och sen är det bara upp för backen...

Att tänka på när man drar till disentis är att liften ligger högre upp än byn, och få hotell ligger riktigt nära liften. Det går gratis skidbuss (stor buss) var 30-45 minut genom hela byn. Bor man vid nangijala (västra / nordvästra delen måste det vara, tror jag) har man rätt nära liften dock, då kan man knata den biten.

Vi hyrde lägenhet av http://www.harcourtrenting.com/ i disentis, mkt trevlig snubbe!
Lägenheterna har schysst pris och är väldigt fräscha, men ligger i utkanten av byn i "fel" ände. (öster) Det är oerhört skönt att ha bil om man bor här.

Lycka till!

Barnvänligt nära Zürich
Hej och tack för alla svar!

Jag har varit upptagen med att planera en jobbresa i januari så min privata alpresa har fått vänta lite. Nu lutar det åt att vi åker till en by som heter Flumserberg som ligger nära Zurich. Vi har kompisar i Schwiez som också ska åka skidor och då passar det bra att ses där. Det blir lägenhet istället för hotell och det visar sig att den veckan som vi bokat är GALET dyr, men veckan efter är det halva priset.

Så min billiga resa blir kanske inte så billig trots allt :(. Men det vi gör är troligtvis att vi köper nya biljetter (boka om kostar oss 3000 kr och det är ungefär vad biljetterna kostat) och försöker sälja de andra. Att boka om kostar 300 kr per biljett så det är ju betydligt billigare. Får man sälja saker här på forumet eller bryter man mot någon regel då?

Än en gång, Tack alla ni som svarat, blir årets alpresa bra så kommer jag nog fortsätta åka söderut istället för uppåt landet och då kommer jag nog använda mig av era tips!

Barnvänligt nära Zürich
Jag berättar lite mer om det finns någon annan som letar resa någon gång.

Nu ska vi boka något som heter Resort Walensee (www.landal.ch) som ligger nere i dalen vid Flumserberg. Det går kabinbana upp till Flumserberg så det verkar rätt smidigt. Resorten har pool och lekrum och sån't som ungar kan tänkas gilla och vi kommer att bo i lägenhet istället för hotell. Jag var ju helt inne på hotell först, men har tänkt om. Av någon anledning var veckan jag bokat flyg otroligt mycket dyrare än veckan efter så jag försöker nu sälja mina flygbiljetter (har annonserat här på Köp och Sälj).

Nu blir det nog inget mys i någon by utan på kvällarna lär vi bli sittandes på en resort som kanske inte är så charmig, men väldigt smidig och det är nog vad jag orkar när man reser med barn och ska åka skidor hela dagarna. Surt bara med biljetterna, men jag hoppas att de går att sälja.

Tillbaka
Topp