Bartenderutbildning nåt att ha inför säsong?

soja93

Medlem
Tjena!

Går i tankar om att säsonga '14/'15. Jag tänkte åka nåstans i nordamerika. Har funderat på Whistler eller Colorado eller nåt. Exakt plats är dock inte säkert än. Det jag funderar på dock är om det är värt att gå EBS, dvs bartenderutbildning innan(i sommar) så man kan jobba med det eller vad anser ni? Jag vill slippa skitgöra såsom disk eller garderob eller nåt. Samtidigt kan jag tänka mig åka upp tidigt, typ oktober, då jag har hört att det finns massa jobb.

Så om någon har erfarenhet eller vet något kan denne gärna dela med sig. Jag vet förövrigt att bartenderutbildningen ska vara en sjukt kul grej att göra i sig, men är det värt de 15 pappen eller kommer den ändå inte ge mig nåt job/kommer jag ändå få jobb utan den?

Tack för svar på förhand!

Min högst subjektiva åsikt är att spara de pengarna, jobba hellre mer innan och var ledig hela säsongen. Inte kul att behöva gå till jobbet när det dumpar/vara trött efter att ha jobbat ett antal nätter i rad.

Vissa tycker dock att det är nice med lite mer struktur i vardagen, jobb kan också underlätta för att träffa folk. Hurvida det underlättar med utbildning eller ej låter jag någon annan svara på.

Kazle sa:
Min högst subjektiva åsikt är att spara de pengarna, jobba hellre mer innan och var ledig hela säsongen. Inte kul att behöva gå till jobbet när det dumpar/vara trött efter att ha jobbat ett antal nätter i rad.

Vissa tycker dock att det är nice med lite mer struktur i vardagen, jobb kan också underlätta för att träffa folk. Hurvida det underlättar med utbildning eller ej låter jag någon annan svara på.
Tja, tack för svaret! Lite som du säger så är jag sådan som behöver struktur. För förutom faktumet att jag inte kommer kunna spara ihop de 10 000- tals kronor som krävs för ett par månader i Kanada(är student) så skulle jag aldrig palla sitta och göra ingenting(typ). Hur kul än skidåkning är så behöver man nån omväxling, inte minst för att på så sätt kunna lära känna folk(lär åka iväg ensam). Så för att inte sova igenom hela dagarna och supa igenom hela nätterna behöver jag något som vänder rätt på dygnet åt mig ;)

Men ja, intväntar fortfarande svar angående utbildningens prisvärdhet i detta fall.

Äch, när man säsongar är man ju ute och åker omkring fem till sex timmar per dag sex dagar i veckan, lägger man på lite tid för att ta sig till och från backen, skidfix och lite sådant sedan minus för de dagarna det är kass väder är det ju i princip ett heltidsjobb. :) Struktur när man säsongar enligt mig handlar om att få goa backar på morgonen så då är jag uppe i god tid. ;)

Scubamike sa:
Äch, när man säsongar är man ju ute och åker omkring fem till sex timmar per dag sex dagar i veckan, lägger man på lite tid för att ta sig till och från backen, skidfix och lite sådant sedan minus för de dagarna det är kass väder är det ju i princip ett heltidsjobb. :) Struktur när man säsongar enligt mig handlar om att få goa backar på morgonen så då är jag uppe i god tid. ;)
Jo du har ju rätt på så sätt. Men likväl kommer jag ändå inte tjäna ihop pengarna tills dess. Så på något sätt måste jag försörja mig! :p

Mitt tips är att skaffa dig erfarenhet från bar istället för en utbildning i t.ex. Magaluf.
Jag har jobbat som bartender och senare barchef och min högst subjektiva åsikt är att folk som har jobbat lite men inte är utbildade är betydligt bättre att anställa än de som gått utbildning men inte jobbat.

Om det sen är så att du får jobb på grund av din utbildning så är det ju kalas, men det vettefan.

Ursäkta om jag är lite bitter osv...

OHellsing sa:
Mitt tips är att skaffa dig erfarenhet från bar istället för en utbildning i t.ex. Magaluf.
Jag har jobbat som bartender och senare barchef och min högst subjektiva åsikt är att folk som har jobbat lite men inte är utbildade är betydligt bättre att anställa än de som gått utbildning men inte jobbat.

Om det sen är så att du får jobb på grund av din utbildning så är det ju kalas, men det vettefan.

Ursäkta om jag är lite bitter osv...
Jag märkte då inte av nån bitterhet! Bara ett bra svar rakt på sak, så tack. Grejen är att erfarenhet inte är det lättaste att skaffa. Dels växer inte jobben på träd, dels har jag fullt upp fram till sommaren, och därefter redan inplanerat sommarjobb.

Jag har dock lite erfarenhet från restaurang som kan komma till nytta. Jobbade nämligen 2-3 ggr/vecka på en restaurang under ett år, detta kan säkert vara meriterande. Men grejen är att jag inte oroar mig över att få jobb, utan att jag får ett jobb jag inte trivs med. Jag kan dock tänka mig att bartender kan vara rätt kul och kanske inte alltför långrandigt, samt att man kan "utbilda" sig till det relativt enkelt. Därav intresset av en sådan utbildning.

Men hursom, tack för svar, skall beaktas!

Kazle sa:

Precis som Kazle säger, det är både och, helst jobbar man inte alls för det är alldeles för bra gräs och mycket snö här för att känna motivationen. Men och andra sidan så träffar man mycket folk om man har ett jobb. Bartenderutbildningen är nog bra ifall du inte vill hamna i garderoben eller disken, men du ska veta att i många skidorter har dom redan locals på dom högre positionerna, så än om du kan, så får du ändå börja i t.ex. disken.

Lägg pengarna på ett truckkort, dra till norge, lev på nudlar ett tag och spendera pengarna på att vara ledig så länge du jobbat ihop till.

Lycka till!

Tillbaka
Topp