Basfaktan kring longboards

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 117581
  • Start datum Start datum
Sweet! 1up!

Jag fick då veta att min budgetbräda är inte så jävla dålig som jag trodde att den var. Det är bara att byta hjul alltså!

linder sa:
Spangel sa:
Det spelar ju aldrig nån roll vad man säger heller, för alla väljer ändå bara loadedbrädor och gula stimulus. Utom snåla åkare som väljer madrid eller slipstream, som efter 2 veckors åkning ändå köper gula stimulus
hahahahahahahahahaha :D

Jag tar hellre ett par 80a stims än 86a nu när man slideat lite :)

Dock tycker jag tex slipstream platypus är bra mycket skönare än tan tien när det gäller att slidea med :)
Fibretec S-Flex > Tan Tien > Slipstream Platypus

Hej! Tack för bra info, jätteuppskattat! Hög läsbarhet nu och pedagogiskt. Lägg gärna till mer info, går det kanske att lägga ut bilder för att exemplifiera och jämföra?

Mvh Catchela

uppdaterad med olika åkningsstiler och shapes/former kan behöva rättas, bara att säga till då .

MVH rocknerpr

Haha, du har ju inte ens läst igenom det! Det är ju så löjligt dålig svenska då det är taget direkt ifrån Google Translate...

Carled sa:
Haha, du har ju inte ens läst igenom det! Det är ju så löjligt dålig svenska då det är taget direkt ifrån Google Translate...
+1

"djupa hjulhusen eller utskärningar och ofta hoppar genom monterad truckar"

Kvalitet före kvantitet om denna tråden ska va något att ha, annars är det ju lika lätt att hitta informationen någon annanstans.

linder sa:
Carled sa:
+1

"djupa hjulhusen eller utskärningar och ofta hoppar genom monterad truckar"

Kvalitet före kvantitet om denna tråden ska va något att ha, annars är det ju lika lätt att hitta informationen någon annanstans.
jobbar på det, jag har jopbbat natt och tänkte fixa genom det nu, det är taget från en engelsk sida så körde snabbt genom google translate och la upp det så ja inte skulle tappa bort infon.
jobbar nu med att fixa det gramatiska grejerna

tror ja har fått med allt nu, men finns säkert ngn småmiss på ngt ställe

Senast redigerad av en moderator:
Värst vad folk kritiserar... Textmässigt så går det att utveckla på diverse sätt, (och det kan ju vara värt att arbeta på) men det huvudsakliga är ju att texten är grundläggande informativ på en noobnivå och att förklaringarna är pedagogiska utifrån den målgruppen som den är avsedd för! Hade varit värre om texten varit perfekt men nivån helt obegriplig då termer inte förklaras osv - Det är lätt att ta kunskap "för givet" då man själv är insatt i ämnet och att "konvertera" till nybörjarnivå är inte alltid lätt. Att förklara och förtydliga termer är utmärkt, fortsätt gärna så! :)

börjar väl peka ut lite grejer då, mer kommer sen! ;)
Durometer är bara ett värde på hur långt en viss nål med ett visst tryck kan penetrera ett föremål. Med andra ord, hur hårt föremålet är. Man kan generellt säga att hårdare hjul slajdar bättre, men det stämmer inte riktigt. Mina Metro Motions 80a glider till exempel bra mycket mer än mina Orangatang Durians 83a. Formen, bredden, diametern och formulan i ett hjul spelar störst roll. Formula är för hjul som recept är för kakor = Hur mycket man har av varje ingrediens för att bestämma hårdheten samt hur mycket hjulet greppar/slidear.

Catchela sa:
Värst vad folk kritiserar... Textmässigt så går det att utveckla på diverse sätt, (och det kan ju vara värt att arbeta på) men det huvudsakliga är ju att texten är grundläggande informativ på en noobnivå och att förklaringarna är pedagogiska utifrån den målgruppen som den är avsedd för! Hade varit värre om texten varit perfekt men nivån helt obegriplig då termer inte förklaras osv - Det är lätt att ta kunskap "för givet" då man själv är insatt i ämnet och att "konvertera" till nybörjarnivå är inte alltid lätt. Att förklara och förtydliga termer är utmärkt, fortsätt gärna så! :)
Håller med, hellre det än att tala i "svåra" longboardtermer som nybörjare ändå inte förstår.

Catchela sa:
Om du syftar på mitt citat så va det inte termerna jag störde mig på utan helt enkelt google translates svenska grammatisk. :P

Nej, faktiskt inte :) Genom hela tråden har det varit lite putter och jag tyckte det var lite synd :( . Konstruktiv kritik är i all ära utvecklande - men attityden man framför det hela med påverkar hela budskapet. När någon tar ett bra initiativ och lägger ner både tid och ideellt arbete på att utveckla en tråd som gagnar många, kan jag tycka att det trevligare om initiativet uppmuntras och folk eventuellt istället erbjuder sig att hjälpa till! :)

Ju hårdare hjul, desto fortare går det, i teorin. Så fort det är lite ojämnt underlag, är mjukare hjul bättre, eftersom att de klarar av att rulla rakare, istället för att "studsa" som hårdare hjul gör. Dessutom är det så liten skillnad så det knappt spelar roll. Personligen tror jag man kan göra en större skillnad i hastighet genom att knyta sina skor med en aerodynamisk knut.

Spangel sa:
Personligen tror jag man kan göra en större skillnad i hastighet genom att knyta sina skor med en aerodynamisk knut.
Har jobbat lite på det.
Snöret är en fin mix av neopren och fiberglas med kolfiberkärna som kan knytas bakom foten. vilket gör att knuten som ligger på foten blir till en form av en flyplansvinge :D

Skämt åsido. En tråd där vi kunde förklara en del av de nödvändiga tekniska termerna vore nog på sin plats som en sticky.

Som ett tillägg till Truckar

Precisionstruckar:
Skillnaden mellan Vanliga (cast) truckar och Precisionstruckar (cnc) är sättet dom är tillverkade på.
När man tillverkar en vanlig truck häller man smält aluminium i en form, vilket leder till att måtten på trucken inte blir precisa (Kan fela på ca: 0.5mm)
När man tillverkar en Precisionstruck så tar man ett block av högkvalitets aluminium och kör den i en cnc maskin. Då får man exakta mått och inget glapp i trucken.

Detta syns definitivt i priset. Medan vanliga cast truckar ligger runt 800kr så hamnar precisionstruckar uppåt 2000-3000 kr

Senast ändrad:
Jag tycker tråden är bra nu, kan lägga till info om vinklade risers alltså hur du vinklar truckarna och varför.
file.php

En saxad guide om hur du gör ren dina kullager från
http://www.californiabearing.com
Den är på utrikiska men väldigt bra.

* 1) KEEP DRY. STAY AWAY FROM WATER. Water will destroy your bearings immediately. If for some odd reason you need to ride your bearings through water you should lube the bearings with grease. Grease will protect the working components longer than an oil. Oiled bearings are faster but will also rust faster if exposed to water. Your bearings performance is greatly decreased if exposed to water.

* 2) DONT TOUCH THE SEALS WITH THE SKATE TOOL OR WRENCH WHEN INSTALLING !! When installing the bearings tighten down the nut, DO NOT TOUCH THE SEAL. Skate tools can crush or smash the seal. Only put the skate tool over the nut enough to turn the nut and keep the tool from touching the seal, at all, during installation.

* 3) AS SOON AS YOU HEAR YOUR BEARINGS MAKING NOISE, NOT SPIN FREELY, OR GETS WET. STOP !!! Don't continue to use the bearings. Don't rotate dirty bearings. You are now due to clean and relubricate your bearings.

* 4) We recommend not installing the 2nd Seal. Keep the bearings in the vial clean until ready to install in wheel. Clean out any dirt inside the wheel core. Put the open side of the bearing in the wheel core. Save the seals for a later date when or if any get damaged or need to be replaced when you clean and relube your bearings.

Washing & Lubrication Instructions for the Rockets Skateboard Bearing

Keep your Rockets clean ! The internal clearance of your bearings is .0003-.0005" . It won't take much dirt and contamination to slow your bearing down. The Rockets with its Special Labyrinth Inner Ring/Seal design will keep your bearings cleaner and lasting longer than any other 608 bearings out there. However, the oil will run out and the bearing will get dirty over time. As soon as you hear you're bearings making any noise, not spin freely, or gets wet. STOP ! Don't continue to use the bearings. Don't rotate dirty bearings. You are now due to clean and relubricate your bearings. I relubricate mine after every 50 hours of riding. The oil will run out usually before the Rockets get dirty. Your bearings must be kept clean and lubricated to keep them alive ! How long the bearings last depend on you.

Method:

1) Carefully remove the non-contact seal with a bent paper clip or something similar. The paper clip must be small enough to fit between the cage and outer race. Push the seal out with the end of the paper clip or tool from the opposite side of the seal by sliding the tool through the opening between the ball cage and the outer ring. The seal should pop-out easily. Be careful not to bend seal. Seal must stay straight. Extra Seals have been supplied with your bearings in case the seal does get bent or torn. Always re-install the seal on the Open Ball side of the cage, and install 1 seal only for ease of cleaning and lubricating later.

2) It is not necessary or recommended to completely disassemble bearing. Your Rockets have a special ball cage with special clearances that can be damaged when removing the ball cage. I recommend NOT removing the ball cage and balls. You can clean the bearings just fine with the bearing “open".

3) Soak your bearings in your cleaning solution. What solution…Good question and a lot of people have opinions. Unlike most cleaning instructions I've seen for bearings, I will not use anything but solvents. Environmental people may not like to hear that but I'm concerned what is best for the bearing! DO NOT use Water based cleaners, detergents, Citrus base cleaners or WD40! Some of these aqueous type cleaners use “surfactants" to clean the bearings. Surfactants and penetrates can hurt the “wet ability" of the steel, not allowing oil and grease to stick to the surface of the steel properly. I recommend using kerosene or mineral spirits as a Preliminary wash. Don't use Isopropyl Alcohol for your initial wash however we are going to use it later. With kerosene and mineral sprits the bearings can even be soaked overnight if needed, however, with low concentration Alcohol 70%, left overnight, bearing could rust. Soak bearings for at least a few minutes at least to give Solvent a chance to dissolve the dirty lubricant and contaminants. I like using a little Stainless Steel Strainer with one or two bearing at a time and “dunk" them and “agitate" them in the solvent. Try to skim on top and let oil/dirt fall to bottom. Repeat process in clean solvent in new container. After bearing is completely clean and free of foreign matter switch over to the Isopropyl Alcohol, the higher the concentration the better. The sole purpose of the Alcohol will be to “Rinse" the bearings and remove all “solvent residue". This step is important to assure the surface of the steel is ready for the lubricant. Shake or agitate the bearings in the Alcohol, remembering not to leave in Alcohol for very long. No soaking is required at this point. The Alcohol should evaporate and leave you a “bone dry" bearing. Use a blow dryer and make sure bearing is COMPLETELY dry and cooled down before adding lube. This is very important.

4) Do not wash seals in solvent. Very carefully wipe seal down with a little alcohol on a lint free rag if necessary. Replace the seal making sure it seats in the inner and outer ring grooves.

5) Add 2 Drops of Rocket Propellant Skate Lubricant or Equivalent Oil. Use Grease if you are only going to sidewalk skate. Only add enough grease to fill three ball pockets.

Senast ändrad:
Du har ju glömt min favoritkategori! Går kanske in under cruising, men slacking?!?
Bräda utan grip / sketchy grip så man glider barfota mysigt. Gärna filtbädd på brädan.
Utöver det ska man ha så lösa truckar att man omöjligt kan köra mer än 20 knyck. Sen spelar resten ingen roll. Ultimata sommarbrädan när man äter glass eller gåsar.

IngemarH79 sa:
Jag tycker tråden är bra nu, kan lägga till info om vinklade risers alltså hur du vinklar truckarna och varför.
aa ska läsa mig inte på de, är inte mycket insatt på just sådana saker då jag inte kör med risers eller vinklade risers.

men helt klart borde det vara med!

men sen det med att göra rest kullagerna vet jag inte om jag tar med.

Där du skrivit om hårdheten på hjulen kan du gärna skriva lite mer, är helt lost just nu...
Hur vet man på alla siffrorna typ 75mm 86a osv om ett hjul är hårt eller mjukare? :)

75mm = storleken.
mm = millimeter (durr!)

högre siffra innan "a" = hårdare hjul
Generellt sätt så släpper man greppet lättare med hårdare hjul, och greppar bättre med mjukare, även om det verkligen inte alls alltid stämmer. Mjukare är också mysigare att rulla på, personligen håller jag mig mellan 75a-81a :)

Senast ändrad:
maxi4ever sa:
Vad gör gaspedals egentligen? gåre fortare eller? :D
Ja om man trycker ner den så går det snabbare :)

Nej, men det är så att man kan få mer tryckkraft i svängarna, mer "leverage" i svängarna.

rocknerPR sa:
maxi4ever sa:
Vad gör gaspedals egentligen? gåre fortare eller? :D
Ja om man trycker ner den så går det snabbare :)

Nej, men det är så att man kan få mer tryckkraft i svängarna, mer "leverage" i svängarna.
det är så du kan lägga upp foten på den i slajds och inte behöver vara lika precis i fotrörelserna. man kan köpa en bräda utan och fila ner egna om man vill, t.ex om man bara vill ha på en sida

maxi4ever sa:
Skulle Dr longboard Thor rekommenderas som en dh och slide bräda?:) (mest med tanke på dh bräda)
Eftersom den ligger under katergorin "downhill/freeride" på Dr longboards hemsida så kan man väl försöka gissa sig till det. (Har dock inte testat brädan.)

Jag mena att stå i mitten av brädan när man kickar(med fram foten) och det e 1,2cm w-konkav på brädan. :) För w-konkaven går ju upp lite i mitten så tänkte om det störde :P

äh, bara stå vinklad med foten eller så ... Sen beror det på hur bred konkaven är också och inte enbart i hur hög den är :)

dr longboards W-konkav är helt i mitten av brädan, alltså bara i vägen utan att fylla någon funktion (tycker jag)

finns det någon rekommenderad längd på DH brädor eller är det mer personligt? Hade tänkt å dra till högbacken(eller något sånt)i stockholm den sägs vara aslång med lite sluttning:)

Senast ändrad:
runt metern är vanligast, mer erfarna åkare börjar åkare på kortare brädor nu vilket gör det till trenden. Skulle nog säga att 95 är ganska lagom, tror min är 93 eller nåt sånt, inte helt säker :)

vilken av dom här brädorna är bäst som Dh bräda? SLIPSTREAM
TWIN STD COMPLETE eller SLIPSTREAM
LOWRIDER STD COMPLETE (kolla hollywood.se) :)
Tänkte köpa custom setupen på mrlongboard.se (paris truckar, abec 11 hjul zigzag classic 70 mm 78:a och biltin abec 7 kullager eller något annat... Men kan någon rekommendera ett bra kullager?
:)

maxi4ever sa:
vilken av dom här brädorna är bäst som Dh bräda? SLIPSTREAM
TWIN STD COMPLETE eller SLIPSTREAM
LOWRIDER STD COMPLETE (kolla hollywood.se) :)
Tänkte köpa custom setupen på mrlongboard.se (paris truckar, abec 11 hjul zigzag classic 70 mm 78:a och biltin abec 7 kullager eller något annat... Men kan någon rekommendera ett bra kullager?
:)
Kolla slipstreams hemsida där har du rating för brädorna!

Jag skulle inte vilja ha någon av dom som just DH bräda då de är lite för mjuka för min smak av DH, jag skulle gärna kunna använda dom som freeride brädor!

Kullager; Diamond, Hella fast abec 3! De kostar 150 kr och är sjukt snabba!

Tillbaka
Topp