Bäst åkning just nu (på fredag)

gtano

Ny medlem
Hej!
Jag och några kompisar landar i Genéve på fredag (2/3) morgon. Efter förra årets snötorka tänkte vi ta en lite flexiblare approach i år.

Vi har inget boende bokat, en hyrbil, och ganska mycket tid att köra bil första dagen. Vi har möjlighet att nå nästan alla skidorter i alperna första dagen. Frågan är var vi ska åka?

Vi tänkte låta snöprognoserna i denna tabell styra vilket område vi hamnar:
http://www.skiclub.co.uk/skiclub/snowreports/snowconditions.aspx?country=country&sortby=SnowForecast

Just nu ser det ut som att Österrike kommer få/har fått mest snö..

Är det någon som kan tipsa om var vi kan åka där förhållanden är bra/bäst nu? Tips på orter/områden i princip hela alperna mottages tacksamt. Vi kommer vara ute i ca 10 dagar, så det är en fördel om man kan nå ett gäng skidorter i det området med < 2 timmars bilresa.

Alltså.. Vilket område tror ni har bästa förhållanden just nu?

Tilläggsfråga: Var ska man absolut inte åka om man vill ha lite lössnö utanför pisten?

Stämmer nog att Österrike har fått mest snö så här långt. Varit rätt varmt senaste dagarna, och nu i veckan som kommer ska det bli vårväder i större delen av Schweiz, kanske i Österrike också? För tillfället kan man glömma bra snö bredvid pisterna. Nackdel i Österrike är väl att de flesta orter ligger ganska lågt i jämförelse med västra Schweiz och många orter i Frankrike? Rejäl bit att köra från Geneve också...

Här kan man också kolla för snöprognos: http://www.bergfex.ch/schweiz/wetter/schneevorhersage/
Viktigt att komma ihåg är att prognoser längre än några dagar ganska oftast blir ändrade ett par ggr...

Som det ser ut för kommande vecka, sa ser det inte bra ut i frankrike, ingen nysnö pa flera veckor, även om snödjupet ser bra ut sa är det mesta uppkört,, Var uppe pa Grand Montets igar,, det var en hyfsad dag men fick hajka mycket, jag följer själv prognosen da jag ska ha en langweekend fran torsdag för lite puder är det tänk, far besök fran Sverige sa jag har lovat puder, men vi lär fa köra langt,,, som det ser ut nu,, undvik franska alperna, uppkört och franskt vinterlov, jag ska halla ett extra öga pa Engelberg och St Anton, det ser ut som bästa just nu om inte nagot drastiskt sker med vädret,, Man nar även Pyreneerna pa under 7 tim fran Geneve,, västra delen har riktigt mycket snö, och det ska bli kallare, brukar komma dump där när vädret slar om,,, Pyreneerna är även billigare än alperna,,

Tack för svaren. Tar gärna emot fler tips och observationer.

Vi ska kanske fundera lite på Pyrenéerna, det är ju en sträcka som verkar motsvara Stockholm-Åre. Det går ju att uthärda.. Dock är det lite outforskad mark för oss..

St Anton kan vara ett OK alternativ. Det är 5 timmar/48 mil från Geneve. Dessutom är alltför långt bort från tex Engelberg, Andermatt, Disentis (3 tim) om förhållanden skulle ändras.

Om någon är intresserad kan jag berätta att vi har bestämt oss för Österrike. Hittade ett billigt boende med St Anton, Sölden och massa mer inom en timmes bilresa. Om man ser positivt på väderprognoserna och hoppas, kan det bli riktigt bra där.

Tjena! Har kollat lite vart jag tror det kan vara bra. kolla in http://www.snow-forecast.com/maps/dynamic/alps, grym sida. där kan ni se kommande snöfall, temp m.m. ser ut som ni drar åt rätt håll. verkar kallare där och kan komma in lite mer snö. St Anton lär ju inte vara fel men kan ju vara coolt att testa ett mindre okänt ställe. På vägen dit genom Schweiz har jag kollat in ett litet ställe som heter Elm, kolla in deras webcam- Mycket snö! Hittade några inlägg bl.a här. ett annat intressant ställe tror jag är Krippenstein i Österrike. Fick just ett dump på 50 cm och verkar riktigt intressant. såg en artikel här på freeride och har även fått detta tips från en kille i Disentis som verkade mycket uppdaterad. Brukar själv dra på roadtrips- så jävla kul!! Boka nu inget boende utan ha is i magen och kolla samma dag som ni drar om det kommit in powderalarms(skiinfo)! var nyligen i Andermatt och fick 40 cm puder i 1300 fallhöjd. Spontana resor regerar! Har gjort roadtrips 6ggr nu och har lyckats få puder på samtliga resor/Christian

För bra väderprognoser kan man även kolla WePowder (har även en bra och gratis app för iPhone och Android). Väderprognosen läser jag igenom för att få en bra överblick över kommande veckans snöförhållanden, vilket underlättar letandet på Snow-forecasts.

http://www.wepowder.eu/

I St Anton kommer det nog vara varmt när ni kommer. Sen verkar det komma något mindre snöfall på några centimeter den 5-6 mars. Senaste gångerna det varit sådana snöfall har det blåst och lagt sig bra med snö i rätt sluttningar :)

Ja, det verkar bli rätt varmt runt St Anton. Men det finns lite alternativ på högre höjd som verkar vara lite svalare. Ex. Obergurgl. Om det dumpar mycket i tex Schweiz kan vi dumpa boendet och offra en halv åkdag/nattsömn och köra dit och fixa nytt.

Om ni nu har ett bra boende i St Anton, ha is i magen,, det ska börja snöa pa mandag i stora delar av alperna säger prognosen, som alltid är det svart att säga var det kommer mest,, men St Anton har redan mycket sa med kallare väder o 30cm fluff, sa blir det kanon,, 0 graders gränsen kryper fran mondag em ner till 800möh, Och om prognosen stämmer med att det blir kallare igen sa kan jag rekomendera Montafondalen med Gaschurn inte sa langt fran St Anton, där kan man hitta grym offpist, blir inte uppkört lika fort som i St Anton,,

Tillbaka
Topp