Bäst åkning och snösäkrast i världen?

Niiiicke

Medlem
Jag hade tänkt att ta kanada till vintern och nya zeeland till nästa sommar, men hur bra och snösäkert är nya zeeland egentligen? Har fått en liten delad mening när jag har läst alla inlägg här på freeride. Kan det t o m vara bättre att prioritera en längre kanadavistelse jämfört med att åka till nya zeeland? Och när det gäller kanada funderar jag på fernie eller banf, bra eller dåligt val? Finns det skidresor till alaska?

Eller finns det andra guldkorn som ni föreslår?

Alltså, i själva staden Banff finns det ingen skidåkning. Däremot är Sunshine Village och Lake Louise två orter i Banff National Park. Där är nog Louise bäst, men skit i dom och dra till något annat ställe som Fernie, Red Mountain eller Kicking Horse, till vintern finns det ju lift i Revelstoke också. Sen finns det ett gäng mindre hålor med lift, ok fallhöjd och i bland sjukt mycket snö.

Vilket berg i kanada har högst fallhöjd, kanske bäst att gå på fallhöjd för att planera när det är mycket snö är lika lätt som att vinna miljoner på lotto typ.

Revelstoke kommer få nordamerikas högsta fallhöjd när första gondolen samt en 4 stols lift byggs klart nu i höst.
Snösäkrast och bäst är alaska. Alyaska eller vad den liftservade resorten verkar fet.

Fast vad jag förstår så är det gondolen som beräknas vara färdig till nästa säsong startar. Och sen ska de resterande sittliftarna byggas till nästkommande år. Men visst ser det riktigt intressant ut.

Jag skulle lätt dra till Revelstoke om jag hade chansen. Mycket snö och som sagt kommer ställen ha nordamerikas högsta fallhöjd

kör du Golden som bas finns banff kickinghorse revelstoke rogers pass nån timmes bilresa iväg. Fernie och red mountain ligger 30-40 mil iväg 80 mil till whistler om du tröttnar. Snösäkerheten vet jag inte så mycket om men snittsnön i Fernie 9m kicking 6,5m och lakelouise 4,5m red mountain 7,5 meter.

Vad jag hört om nz är väl att det som alltid skiftar från dag till dag och säsong till säsong, men en polare var där förra året han sa att det var ok, men att temperaturen gick som en jojo med skare, regn och snö om vartannat med alla tråkigheter det innebär. menmen så är det överallt i hela världen. Man kan nog inte förvänta sig något annat nu när klimatet är instabilare än nånsin...

Vill du ha jätte mycket puder så är nog inte NZ stället att åka till, om du inte planerar att åka heli hela tiden då du är där. Jag har gjort två säsonger där nere och det är inte någon super fantastisk snö det handlar om. Det finns dock andra fördelar så som bra parker och att det är trevligt folk och alla pratar engelska. satsa på japan om du ska ha snö.. det ska iaf jag göra i vinter =D

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp