Bästa allmountain-skidan för avancerad åkare?

Blev mitt val efter att ha åkt på Rossignol Scratch BC (2007) medans barn var små.
Tycker dessa kan göra "allt" med hedern i behåll.
Är 180, 74kg och har OK teknik*** och åker skärande svängar i alla farter.

***En utbildad åkare hittar nog mycket att rätta till men en veckoturist tycker att man åker bra..... typ...
Tack för tips!

Kommer in sent men slänger en stark röst på Enforcer och Mantra. Är inte en avancerad åkare och var nog just medel när jag köpte mina Enforcer 100. Ångrar det inte en sek. Testade mellan dem och Mantra M5. Mantra var snäppet pistigare men jag föll för Enforcer då de upplevdes liiiite mjukare. Verkligen en skida som utmanar och utvecklar. Kan köra hur hårt som helst med fullt förtroende. Lär mig nya sätt att jobba med dem varje säsong. Är 180cm och 85kg. Kör på 185cm längd

Jag tjatar ju alltid om mina Enforcer 93'or.
Älskar dom skidorna, och alla som provar dom blir åxå köpsugna. Fick själv prova QST för nån vecka sen, inte alls lika bra för mig, sladdrigare och sämre kantgrepp.

Men jag råder aldrig någon att köpa "mina" skidor, däremot är dom klart värt att prova. Man kommer långt med 93'orna om man kör mycket pist. Numera är dom 94 i bredd, så börja där. Men som sagt, prova först.

Här kommer en återkoppling!
Det blev tillslut ett par Nordica Enforcer 94 i 185 längd med marker griffon. Jag vågade inte slå till i hemlighet utan vi kikade på några modeller tillsammans. Tyvärr hann de ta slut på Stadium, men Skistore hade hyfsat pris nu de med. (Mannen själv tyckte även i år att det nog var "lite onödigt" eftersom han även behöver köpa nya skridskor, men jag slog till ändå. Allt kan man ju inte bestämma tillsammans ;)). Hoppas på bra åkning nu framöver!

Kommer in sent men slänger en stark röst på Enforcer och Mantra. Är inte en avancerad åkare och var nog just medel när jag köpte mina Enforcer 100. Ångrar det inte en sek. Testade mellan dem och Mantra M5. Mantra var snäppet pistigare men jag föll för Enforcer då de upplevdes liiiite mjukare. Verkligen en skida som utmanar och utvecklar. Kan köra hur hårt som helst med fullt förtroende. Lär mig nya sätt att jobba med dem varje säsong. Är 180cm och 85kg. Kör på 185cm längd
Kanon! Tack. Låter toppen.

Stöckli Stormrider 95 är den bästa allroundskidan jag vet. Har kört dem i flera år, både i Sverige och i Alperna. Den funkar alltid!

Blizzard Anomaly 94 är också en trevlig allroundskida för avancerade åkare. Den har jag dock bara kört i hård pist där den carvade riktigt bra.

Har provåkt Anomaly 88 och gillade dem. Kanske premierar de litet högre fart än jag egentligen önskar. Någon som provat Anomaly-serien och som har ett något mindre lokomotiv-artat alternativ? Hur är Enforcer vs Anomaly? Rustler vs Anomaly?

Har provåkt Anomaly 88 och gillade dem. Kanske premierar de litet högre fart än jag egentligen önskar. Någon som provat Anomaly-serien och som har ett något mindre lokomotiv-artat alternativ? Hur är Enforcer vs Anomaly? Rustler vs Anomaly?
Jag tyckte att Rustler och Anomaly var väldigt lika varandra. (Det ska dock sägas att det var ganska långt mellan testerna så jag kan minnas fel)

Här kommer en återkoppling efter att han testat Nordica Enforcer 185cm:

Nu har han åkt en helg i lagom is/snömodd i Dalarna och tyckte de kändes kanon. Något bredare skida än vad han är van vid och var lite förvånad över att de kantade så bra. Inte för hårda/tuffa utan räckte med rimligt tryck, trots mkt styvare än tidigare skidor. Uppkört och jävligt i slutet på dagen hade också gått som en charm tydligen. (Plus att de är snygga ju ;))

Så: Kanonköp! Tack igen för alla tips och lite lättad är man ju att det blev upskattat till slut, haha.

Tillbaka
Topp