Bästa (billigaste) sätt att ta sig till St Anton?

Eric_W

Aktiv medlem
Hur tar nan sig billigaste och lättast till St Anton i början av december?
Minst tre par skidor, utrustning samt kläder för en hel säsong ska med, så jag antar att man kan stryka flyg direkt pga av övervikten?

Tåg? Buss?
Hur tar folk sig ner? kort sagt!

Dooh, har tyvärr ingen tillgång till bil i år.
Tåg verkar intressant. Går de hela vägen till St Anton?

Tror bara dom går till de större städerna i österrike typ salzburg, innsbruck, wien i bästa fall landeck som ligger rätt nära st. anton men det är bara gissningar :)

Men med österrikes egna statliga järnvägar så går tågen till st. anton am arlberg med typ 5 min gångtid in till centrum från stationen :P

Samåk, brukar alltid gå några bilar ner mot alperna i början av vintern...
Håll koll i bilkollektivet eller annonsera själv!

Mitt tips är att att flyga me SAS från Sthlm alt Köpenhamn för 650kr om man köper i god tid till Zurich därifrån ta tåget till St Anton, tar ca 3h o kostar runt 30e. För150kr så får du dessutom skicka me pjäxbagg o skidor (o i de kan man ju packa lite extra) har du dubbleskidbagg så kan du ju klämma ner två par plus 150 kr extra får dume dig 3dje paret.
Totalkostnad blir då ca 1400kr

Tåg kan va rätt drygt om man inte åker från skåne, dessutom kan de bli jäkligt många byten om man har otur, så kolla de först.

Ses i vinter :)

Senast ändrad:
så vitt jag vet så går inga tåg ända fram till st anton? möjligvis med någon inrikesvariant som jag ej är medveten om.. men som sophie tidigare tipsade om är flyg nog det bästa och framför allt det bekvämaste sätter att ta sig fram på. Flyg från sthlm ligger någonstans mellan 6-900:- direkt flyg, enkel, till innsbruck. Transport där ifrån till st anton blir tåg smidigast och tar ca: 1tim 20min. (Bör inte kosta mer än någon hundralapp)
Antar att du dock får pröjsa en del för övervikten på flyget, kolla upp kostnaderna innan du bokar, men maxvikt brukar vara runt 25kg. Sen tillkommer kostnader för extra bagage.
Vi ses säkert i dimman. simma lugnt!

Senast ändrad:
Det går tåg hela vägen till St Anton, stationen är byggd 2001 i samband medatt de hade VM, så den är fräch o ny o ligger 2min centralt. Jag föredrar att åka till Zurich.
Från Innsbruck går de nämligen inga tåg direkt från flygplatsen utan man måste åka buss till centralstationen o sedan byta till tåger, engelbiljett kostar 18e om jag inte missminner mig. Det är nationella ÖBB som kör. Tåg tider kan du hitta på www.oebb.at

Från Zurich brukar det gå direkt tåg, lite längre resa men flygbiljetterna brukar vara billigare (nått extra utbildning för att landa i Inb då det ligger mitt bland bergen). Du hittr tågtider på ovanstående hemsida

Med SAS är maxvikten 20, jag hade 23 förra året o de gick bra (utan extra kostnad)

-Sophie

Senast ändrad:
Interrailkort för 5 valfria resdagar inom 10 dagar finns för 1545 SEK. Åker du en vecka så tar det dig fram och tillbaka. Hade själv tänkt åka så här till Zermatt. Tänk på att det tillkommer en viss avgift för nattågen.

Senast ändrad:
Jag flög med Ryanair från Skavsta - Salzburg. Hittade biljetter för 0 kr, skatt och vissa avgifter tillkommer och du landar på 500:- t/r. Tåg går smidigt fån Salzburg - St Anton med eventuellt byte i Insbruck för ca 44 euro.

0 kr låter ju billigt. Känns som att bolaget gick plus på de flyget ;-)
Ska kolla runt lite på flygbiljetterna, glad om jag kommer ner under 1000kr totalt sett. Hemresan löser sig. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp