Bästa bumjobbet?

Fekke

Medlem
Bästa bumjobbet?
Hejsan!

Vilket är det bästa bumjobbet?
Deltid som diskplockare eller kanske bartender?

Kom gärna med förslag och egna erfarenheter uppskattas!

Själv tycker jag att det verkar bekvämast att ha ett deltids jobb ca 3 dagar i veckan under större delen av säsongen, och sen åka + festa resten av veckan.
Låter väl rimligt?

Hade även en kompis som jobbade som diskplockare i nåt kök. Han jobbade under frukost och lunch, åkte sedan resten av dagarna. Inte helt fel!

Dela med er och berätta!

/
Fekke

Bästa bumjobbet?
Diskare på en restaurang under middagstid. Det innebär att man har dagarna lediga, samtidigt som man inte jobbar tillräckligt sent för att missa festandet. Helt ultimat imo. Helst ska restaurangens ägare vara ägare till en schysst pub/klubb så att man kan få skapliga priser på alkoholen när man är ute och festar.

Bästa bumjobbet?
Jag har hört att man ofta blir sjuuukt illa behandlad som diskplockare bara för att man är längst ner i "rang" på stället. är det nån som har hört nåt/ varit med om detta?

Bästa bumjobbet?
Det lät ju inte helt fel du!
Får man ihop tillräckligt för att gå runt då? Det måste ju röra sig om kanske 3h/dag för minimal lön.

Bästa bumjobbet?
Jag tror "allt i allo"/fastighetskötare kan vara bra. Speciellt om man hittar rätt arbetsgivare. Då kan man nog ha det lugnt emellanåt och slipper vara längst ner i närnigskedjan. Nackdelen är ju då att man behöver vara över medel i tekniskt kunnande eller väldigt bra på att improvisera och uppfinna :) Hellst en kombination.

Senast ändrad:
Bästa bumjobbet?
håller med lgrstdt. diskare på kvällstid fyra dagar i veckan är typ det bästa man kan jobba som, (om man säsongar för åkningen i första hand. är man nere för partyt är väl bartender mer givet.) har man lite tur kan man få käka på jobbet alla dagar, även då man är ledig. väldigt värt för pasta blir tröttsamt efter någon månad.

skiduthyrning 1-2 dagar i veckan vart också rätt okej, bortsett från den totala ångesten när man måste jobba heldag och det har dumpat. fördelen är att man alltid kan ha nyservade skidor och om saker går sönder är det billigare att fixa. tyvärr måste man hänga med dryga turister och vara jättetrevlig hela tiden ;)

ett tredje jobb som jag inte provat själv men som är vanligt är lägenhetsstädning. oftast bara bytardagen (lördag) men du kan plocka allt kvarlämnat (mat, toapapper etc.) som turisterna lämnat och är ledig sex dagar i veckan. behöver man inte jättemycket cash är det nog ett rätt okej alternativ.

Bästa bumjobbet?
fekke sa:
Det lät ju inte helt fel du!
Får man ihop tillräckligt för att gå runt då? Det måste ju röra sig om kanske 3h/dag för minimal lön.
jag jobbade 6h/4 dagar i veckan (18-24) och hade drygt 8 euro i timmen. plus att man inte behöver lägga alls mycket pengar på käk om man jobbar restaurang.
sen är det ju olika överallt.

Bästa bumjobbet?
Okej. Jo det borde man väl gå runt på. Sjukt härligt att ha dagarna lediga också kan ja tänka mig :) kanske till o me att man blir kräsen o bara åker de finaste dagarna..

Men jag måste hålla med om att det låter som ett optimalt jobb faktiskt. Inte allt för krävande heller skulle jag tro?

Bästa bumjobbet?
Fekke sa:
Själv tycker jag att det verkar bekvämast att ha ett deltids jobb ca 3 dagar i veckan under större delen av säsongen, och sen åka + festa resten av veckan.
Låter väl rimligt?
Fel fel fel... Festa gör man dagen innan man jobbar, för nästkommande dag är ändå redan förstörd ;)

Bästa bumjobbet?
haha Jarle har tänkt till :)

Men då kan vi nästan spika att diskplockare under middagstid är det bästa jobbet om man har rätt prioriteringar (pumpa puder)!

Men för all hel, fortsätt att komma med fler tips. Gärna sådant som man kanske inte tänker på direkt men ändå håller måtten.

Bästa bumjobbet?
jag jobbade som diskare på en restaurang i vintras, och de är lätt de bästa jobb jag haft. Visst var man längst ner i rang men whattafuck... om jag själv var kock skulle jag också se ner på diskarna :)
Ofta så är det inte illa menat, utan de är bara så de nog alltid har varit i kök.
Hur som helst, diskare är de bästa jobbet man kan ha om man sticker ner och vill åka sjukt mycket. Du börjar ofta 4 och slutar runt 12-01 då festen kickar igång på allvar. Vill du inte festa sticker du bara hem och slaggar och är fräsch till morgondagens puderåkning!

Lycka till allihopa!

Bästa bumjobbet?
Bling pling har rätt! min första vinter säsong jobbade jag som diskare. Kanske lite mer än 4 dagar i veckan. Men jag kunde åka skidor varje dag och festa då jag normalt började 5 och slutade runt 10:) Plus att jag fick betalt svart och allt som ofta lite förkrök efter jobbet:) Sen efter det har jag jobbat som bartender men det är en helt annan femma 120 skidagar men inget liv utöver skidåkning och jobbet då jag jobbade ca 55 h i veckan.

slutsats: Diskare is da shit även om man är längs ner i herarkin och har sämst lön.

Bästa bumjobbet?
Var i Whistler förra säsongen, jobbade som diskare fyra kvällar i veckan mellan fyra och ett, fick två mål om dagen och mycket dricks. Tyckte att det var det bästa jobbet av alla de jag kände i Whistler. Kunde komma dit i skidkläder och lukta skit och sen käka och jobba, missade inte en enda skiddag :D

Bästa bumjobbet?
Nu blev man ju fan taggad på att jobba som diskare. Trodde för övrigt att jag aldrig skulle skriva den meningen. :o

För att scora ett sådant jobb, gick ni bara till restaurangen och bad om att få börja diska?

Bästa bumjobbet?
Träffade en snubbe förra säsongen som jobbade natt på ett hotell, han jobbade 8 nätter i månaden, 12-timmars pass, vilket blir 90 timmar, med skönt OB-tillägg på det klarade han sig fint hela säsongen, han blev inte monster-rik direkt, men det är väl inte därför man säsongar?

Bästa bumjobbet?
Mannen-som-surfar sa:
En bummare jobbar inte.
Du har rätt. Jobbar man är man säsongare. Bummare kan väl möjligen ta något enstaka påhugg, typ hoppa in för någon som är sjuk, alternativt jobba röven av sig i två veckor för att pengarna tagit helt slut.

Fick en hel jävla föreläsning i ämnet för några år sedan av en säsongare som absolut inte ville misstas för bummare. Skumt, men iallafall.

Bästa bumjobbet?
finns det möjlighet att få boende med ett diskar jobb?
det vore det ultimata för mig!
har väl planerat att jobba runt 30/h i veckan..

btw, bra tråd.! fått mycket frågor besvarade :)

/e

Bästa bumjobbet?
Jag hade ett jobb där jag stekte hamburgare mellan 16 till 22, sex dagar i veckan. Helt ok betalt och jag kunde åka varje dag.

Bästa bumjobbet?
EliasSaile sa:
finns det möjlighet att få boende med ett diskar jobb?
det vore det ultimata för mig!
har väl planerat att jobba runt 30/h i veckan..

btw, bra tråd.! fått mycket frågor besvarade :)

/e
beror väl lite på åt vem du jobbar, hur mycket du jobbar etc.
men om du har planerat att jobba så mycket som 30 timmar är det nog inte omöjligt. vart ska du någonstans? googla orten och leta upp hotell och restauranger och maila dem. jag har fått för mig att folk som får boende genom jobbet ofta fixar jobbet redan hemifrån, men vad vet jag. har bara varit i frankrike själv, och det är garanterat olika överallt.
men kom ihåg, får du kicken eller vill sluta ryker förmodligen boendet i samma veva.

Bästa bumjobbet?
okok!
jag ska åka till österrike, st anton.. sant de där med kicken och om jag vill sluta. det är ju ett stort minus!!
nån som varit med om de?

men jag tycker även att de känns lite weird om man skulle boka boende med 3 okända lirare som man aldrig snackat med :p iofs verkar alla jävligt sköna här.

Bästa bumjobbet?
Det bästa är att inte jobba alls.
Slit arslet av dig under sommar och höst, sen kan du se fram emot en sisådär 3 månaders skidsemester.

Fördelar:
Bättre betalt i Sverige/Skandinavien
Du behöver inte gå till jobbet på puderdagarna
Det blir mycket, mycket mer skidåkning

Bästa bumjobbet?
EliasSaile sa:
okok!
jag ska åka till österrike, st anton.. sant de där med kicken och om jag vill sluta. det är ju ett stort minus!!
nån som varit med om de?

men jag tycker även att de känns lite weird om man skulle boka boende med 3 okända lirare som man aldrig snackat med :p iofs verkar alla jävligt sköna här.
man måste våga satsa lite =D jag hitta två randoms jag ska till valdi med i vinter. är man bara lite anpassbar så löser det sig. får du boende genom jobbet kommer du ju säkert bo med några randoms då också :p

Bästa bumjobbet?
Nojlas sa:
Slit arslet av dig under sommar och höst, sen kan du se fram emot en sisådär 3 månaders skidsemester.

Fördelar:
Nej nej nej.. Helt fel :)

Har säsongat/bummat både med och utan jobb och rekommenderar STARKT att jobba. Man lär känna sjukt mycket folk. De är faktiskt rätt gött att ha ett jobb att göra så man inte bara lökar de dagar man inte åker. Trots allt sliter det att åka hårt och vilodagar behövs för kroppen.

Man kan väl sammanfatta det med att säsonga (eller bumma eller vafan) utan att jobba är som att torka sig där bak utan att skita

Bästa bumjobbet?
Mycket bra tips och tankar här... Bra läsning!
Men en fråga till er som varit iväg och jobbat... Är det många som fått jobb (som t.ex. diskare) hemifrån? Eller är det bara att ge sig ut med en bunt rykande färska CV:n och springa in på varje restaurang man ser? Sitter just nu och översätter mitt cv till engelska, mindre underhållande :P

Over and out!

Bästa bumjobbet?
Nojlas sa:
Fördelar:
Bättre betalt i Sverige? Ett jobb på tex McDonalds i Schweiz ger minimum 17,80 cfh i timmen. Då det är lägsta tillåtna lön i Schweiz. Disk jobb i tex Österrike skall ge ca 10 € före skatt och så betalar du omkring 13% skatt som svensk. Så det är inte fel alls.
Nojlas sa:
Vissa jobb så inskränker inte alls på din puderåkning...

Nojlas sa:
Du behöver vilodagar ibland ialla fall för att vara i toppskick och hålla en hel säsong...

evil sa:
Nej nej nej.. Helt fel :)

Har säsongat/bummat både med och utan jobb och rekommenderar STARKT att jobba. Man lär känna sjukt mycket folk. De är faktiskt rätt gött att ha ett jobb att göra så man inte bara lökar de dagar man inte åker. Trots allt sliter det att åka hårt och vilodagar behövs för kroppen.

Man kan väl sammanfatta det med att säsonga (eller bumma eller vafan) utan att jobba är som att torka sig där bak utan att skita
Jag kan bara instämma där faktiskt!

För övrigt så har jag för mig att skillnaden mellan Bummare och Säsongare har diskuteras förut och man kom fram till att bummare är den som inte jobbar.(detta var på TGR för några år sedan)

Alltså i denna tråden är det Noljas som är bummare. En person som lever för skidåkningen och inte kan tänka sig att jobba,

För övrigt så står det lite mer hur man överlever som bummare här: http://www.skibumsguide.com/

Bästa bumjobbet?
Mycket visdom här :)

Kort sagt, man bör ha ett lagom-jobb. Diskjobb 4 kvällar i veckan är klockrent och underskattade, som redan konstaterats här.

Jag har också prövat på både med och utan jobb... Och blev faktiskt lite uttråkad när jag inte jobbade alls på en hel säsong. När man inte har något jobb, blir "down days" så ruskigt sega. De dagar då du till slut måste vila för du pressat din kropp för hårt, eller det regnar upp till toppen på berget. Åkningen blir fan lidande av att man aldrig tar vilodagar tycker jag. Har man ett jobb kan man lika gärna ta en rejäl bläcka kvällen innan så blir det lagom att sova ordentligt och vila upp sin bakfulla lekamen dagen efter innan jobbet.

Och till dig som skulle till st anton. På gott och ont är det så att de flesta jobben där ingår det bostad i. Bra, eftersom det är relativt förmånligt ekonomiskt. Negativt eftersom du kan bli lite halvt livegen. Får du sparken så åker du ju dessutom ut från din bostad... Men men.

Bästa bumjobbet?
Jobba i kombination med säsong är ultimat!
Har jobbat båda mina två säsonger, det jag sätt av dem som inte knegat är hur slappa dem blir. Ingen struktur i vardagen alls, mycket film och bara allmänt slappande. Visst är det svårt att tala för att de inte är sweet att slappa :) men i det långa loppet skulle jag garanterat säga att man får ut mer av en säsong om man har ett jobb, ta i beaktning att större delen av dina arbetskamrater också kommer att vara säsongare... så chansen att man hamnar med ett skönt gäng på jobbet är riktigt stor. Du får mer cash på fickan, och ibland också bostad till råga på det.

Ofta känner man av känslan när man väl kommer till byn där man ska vara, många som har jobb säger upp sig för att bara chilla, och de finns många som trodde att de bara skulle chilla som vill börja knega. Alla möjligheter finns, oavsätt hur man gör borde man ha med sig ett färdigt CV (på engelska haha) ner, ifall man får sparken eller får för sig att söka jobb.

Bästa bumjobbet?
Hammarlund sa:
Mycket bra tips och tankar här... Bra läsning!
Men en fråga till er som varit iväg och jobbat... Är det många som fått jobb (som t.ex. diskare) hemifrån? Eller är det bara att ge sig ut med en bunt rykande färska CV:n och springa in på varje restaurang man ser? Sitter just nu och översätter mitt cv till engelska, mindre underhållande :P

Over and out!
Jag gjorde säsong i Bad Gastien förra vintern 08/09, vi kom ner med inget hade en flygstol. När vi kom fram så bokade vi några nätter på ett hostel för att vara säkra på att kunna slagga något, sen var de bara att ösa runt och lära känna de andra bummarna. De resulterade i att de var många som hade jobbat där i flera år, och hade en massa tips osv. hur som helst, jag fixade jobb där nere på 5 dagar och fixade boende efter 3, och alla de jag åkte med plus en massa andra jag träffade hade inte fixat något jobb utan bara åkte ner och styrde allt på plats, men då måste man ge sig av i början av dec. för att vara säker på att få jobb, säker och säker, men de underlättar verkligen. vi var där 10 dec. Så det är bara att ösa runt och kolla med allt och alla.

PEACE

Bästa bumjobbet?
BlingPling sa:
Jobba i kombination med säsong är ultimat!
Har jobbat båda mina två säsonger, det jag sätt av dem som inte knegat är hur slappa dem blir. Ingen struktur i vardagen alls, mycket film och bara allmänt slappande. Visst är det svårt att tala för att de inte är sweet att slappa :) men i det långa loppet skulle jag garanterat säga att man får ut mer av en säsong om man har ett jobb, ta i beaktning att större delen av dina arbetskamrater också kommer att vara säsongare... så chansen att man hamnar med ett skönt gäng på jobbet är riktigt stor. Du får mer cash på fickan, och ibland också bostad till råga på det.

Ofta känner man av känslan när man väl kommer till byn där man ska vara, många som har jobb säger upp sig för att bara chilla, och de finns många som trodde att de bara skulle chilla som vill börja knega. Alla möjligheter finns, oavsätt hur man gör borde man ha med sig ett färdigt CV (på engelska haha) ner, ifall man får sparken eller får för sig att söka jobb.
Vem kallar du slö, långskånk?

Bästa bumjobbet?
Nojlas sa:

Fördelar:
Låter helt idiotiskt enligt mig. Bättre betalt här hemma är det ju inte alltid heller. Bättre upplägg;

Lev gott året om, jobba lagom under sommaren/hösten, sitt inte hemma hos föräldrarna och jobba så mycket du kan på ditt skitjobb bara för att få råd med säsong. Gör något skoj den tiden med istället.

Skaffa jobb där du får med boende och mat. Förra säsongen jobbade jag runt 32 timmar i veckan (mest kväll, alltid ledig mitt på dagen), fick efter skatt ut ca 800-1000 euro. Det fixar jag inte här hemma om jag ska betala hyra o mat på ett vanligt skitjobb.

Jobbar du kvällstid så spelar det ingen roll, efter att ha åkt en heldag i pudret så orkar man ändå inte klättra upp för bergen på kvällen för att åka puder.

Blir det mer skidåkning? Du pratar om 3 månader. Jag är nere strax över 5 och åker så gott som varje dag. Jag åker ner med under 20' och kommer hem med detsamma.

Att inte jobba verkar som ren idioti enligt mig. Om man nu vill jobba absolut så lite som möjligt så finns det jobb där du jobbar väldigt lite o får mat o boende (ett jobb i St Anton förra året innebar diska 10 timmar en dag i veckan, få centralt boende + mat + 200 euro i månaden) De 30-40' man annars lägger på boendet kan man göra något skoj för under resten av året istället.

Bästa bumjobbet?
Står att man själv ska ta upp inkomst och skatt från utlandsarbete i den svenska deklarationen. Antagligen så dom åkt på skatten. Man kan väl säkert skita i de, men blir nog mindre kul om/när skatteverket kommer på en.

Bästa bumjobbet?
Jakbob sa:
Nojlas sa:

Fördelar:
Låter helt idiotiskt enligt mig. Bättre betalt här hemma är det ju inte alltid heller. Bättre upplägg;

Lev gott året om, jobba lagom under sommaren/hösten, sitt inte hemma hos föräldrarna och jobba så mycket du kan på ditt skitjobb bara för att få råd med säsong. Gör något skoj den tiden med istället.

Skaffa jobb där du får med boende och mat. Förra säsongen jobbade jag runt 32 timmar i veckan (mest kväll, alltid ledig mitt på dagen), fick efter skatt ut ca 800-1000 euro. Det fixar jag inte här hemma om jag ska betala hyra o mat på ett vanligt skitjobb.

Jobbar du kvällstid så spelar det ingen roll, efter att ha åkt en heldag i pudret så orkar man ändå inte klättra upp för bergen på kvällen för att åka puder.

Blir det mer skidåkning? Du pratar om 3 månader. Jag är nere strax över 5 och åker så gott som varje dag. Jag åker ner med under 20' och kommer hem med detsamma.

Att inte jobba verkar som ren idioti enligt mig. Om man nu vill jobba absolut så lite som möjligt så finns det jobb där du jobbar väldigt lite o får mat o boende (ett jobb i St Anton förra året innebar diska 10 timmar en dag i veckan, få centralt boende + mat + 200 euro i månaden) De 30-40' man annars lägger på boendet kan man göra något skoj för under resten av året istället.
Förstår inte riktigt hur du tänker här, ok om man vill ta det lungt på sommaren men ändå. Jag flyttade till Norge i april och ska snart till St Anton på säsong.
Jag jobbar heltid på en vanlig Ica butik så inget speciellt jobb, men kan lätt spara undan ~13000 skr i månden. Dvs du kan mer eller mindre jobba ihop en säsong på 4 månader under sommaren.

Tillbaka
Topp