Bästa området på Nya Zeland

almhorn

Ny medlem
Halloj grabs and girls.

Jag kommer förmodligen befinna mig på Nya Zeland i början på Juli i Sommar och hade tänkt att åka lite skidor. Jag vet att det finns en del olika skidsystem runt om på "ön", men känner ingen som har varit där så skulle önska lite tips från det allvetande Freeride. Har vi någon här som varit och kört lite på Nya Zeland som är villig att dela med sig av lite tips för några dagars skidåkning i början på juli?

Skulle även uppskatta om någon har provat på heli skiing där och vill dela med sig av erfaranheter :)

All the best och god fortsättning på det nya året!

Hi there,

I was skiing in NZ in 2004 July and can definitely recommend it. Very good and "affordable" heliskiing.

Stayed in Methven, where they operate. That is supposed to be the best place for heliskiing in NZ.

Mt Hutt skiresort is just a 15 min drive away from Methven.

Check http://www.heliskiing.co.nz/

The resort I can also recommend is Treble Cone, the biggest in South Island. This is some hours further south.

A good website for NZ skiing is http://www.snow.co.nz/

Cheers,
Jake

Mitt tips är att bo i Wanaka, billigare än Queenstown och närmare till Treble Cone som vi tyckte var bäst i Quenstown/Wanaka området.

Jag tycker lätt att Queenstown är att rekomendera om man vill ha variation. Det finns sjukt mycket bra åkning ganska nära Queenstown speciellt om man gillar offpist.

The Remarkables och Cardrona är två små ställen där man kan hitta grym åkning om man pallar lite hajking eller har råd med heli.

Jag skulle rekommendera att bo i antingen Queenstown eller Wanaka (QT e mer av en party stad om du vill ha det, Wanaka e lite mera chilled). Det finns flera bra ställen inom 1-2 timmars körning från båda städerna. Nära Wanaka ligger Treble Cone och Cardorna med schysst åkning, å så självklart Snowparkom du gilar parkåkning, kolla in www.snowparknz.com så förstår du vad jag menar. Runt QT har du Coronet peak och the Remarkables som kan vara bar, men det som lockar här e framförallt bra heliskiing, om man har pengar till det. www.nzski.com
Det kan oxå vara värt att kolla in några små "privata" skidområden, ställen där det bara finns en eller två liftar men riktigt bra offpist: dom callas för Club Ski areas www.snow.co.nz

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp