Bästa platserna för snowkiting?

Niiiicke

Medlem
Jag letar efter de bästa platserna för snowkiting med stora öppna ytor och helst slippa promenera längre sträckor/ ta liften för att kunna köra, vad har ni för tips? Sälen och ramundberget/tänndalen måste man tydligen ta liften för att kunna köra kite. Storulvån var det länge sen jag var vid men beroende på vindriktning är det en hel del buskar, träd m.m. på sidorna om skoterleden. Kom gärna med tips 😎

Väldigt diffus fråga känns det som, inte mycket till begränsningar? Både Hardangervidda och Finnmarksvidda/nordvästra spetsen på Finland är ju ställen folk vallfärdar till för att segla på där du kan segla rakt ur bilen. Finns massor av bra sjöar i Sverige som vanligen fryser och som du kan köra hela vägen fram till, frågan är väl dock om du måste kriga med skotrar eller inte.

Tänkte om man inte vill åka sålångt som till Hardangervidda och Finnmarksvidda. Håller mig som längst till Jämtlnds län, glömde skriva det 😊 Sjöar är tyvärr lite känsligare då man måste ha mer lokalkännedom om isen, vattendrag m.m. samt skoteråkare som du nämnde. Men platta stora områden som man kan köra från bilen borde finnas relativt nära, gärna med ett vandringshem i krokarna 😎

Om du bor i Göteborg är det inte längre till Hardangervidda än till Åre och om du bor i Luleå är det inte längre till nordvästra Finland och Finnmarksvidda än till Åre, men eftersom du glömt specificera antar jag Stockholm.

Gissningsvis Grövelsjön eller Fulufjällen då, eller sjöar. Men det är bara gissning, aldrig varit där. För mig är Finnmarksvidda närmare :p

Tillbaka
Topp