Bästa Shop/bootfit i Göteborg?

roger6806

Medlem
Hej! Tänkte att jag en gång för alla ska försöka hitta den bästa alpinpjäxan för mina prinsessfötter! Så vart går jag i Göteborg för att få expert hjälp?
R

Skistore har lyckats med samma grejer som ovan :) I slutändan handlar affärer om hur man hanterar sina kunder
det som var tråkigt med Udens var att de brydde sig inte alls om mig. Men det händer som sagt förmodligen i alla butiker men efter Udens nonchalant hantering så går jag aldrig dit igen eller rekommenderar de aldrig.

det som var tråkigt med Udens var att de brydde sig inte alls om mig. Men det händer som sagt förmodligen i alla butiker men efter Udens nonchalant hantering så går jag aldrig dit igen eller rekommenderar de aldrig.
Lite samma som för mig, men på Skistore då :p (felinställd bindning som resulterade i stora karvade hål kring techinsatsen i tårna på pjäxan)
Vet inte heller hur många gånger jag gått in i butiken utan att få så lite som ett hej och känns totalt ointresserade av sina kunder... Köpte en ATK Freeraider 14 där för några år sedan pga de var de enda som hade den då - det var som att jag gick in och köpte ett paket mjölk ungefär - trist tycker jag.

På Udéns köpte jag ett par pjäxor (dock måånga år sedan nu) som jag provade ut efter konstens alla regler hos och med dem, åkte iväg till Alperna på en veckosemester och efter några åk gjorde de så fruktansvärt ont att jag näst intill grinade varje dag - ringde dem när jag kom hem.
"-Nu är nästan alla pjäxor slut för säsongen, men kom in i början av nästa säsong så byter vi ut till ett par nya uttestade till dig, kostnadsfritt såklart"
Sagt å gjort, traskade dit med de "gamla" i början av nästa säsong och fick plocka ut ett par andra nya.
Gjorde även sulor hos Udéns för ett gäng år sedan, som visade sig vara felslipade (en av deras andra anställda upptäckte det vid en fitting av mina nuvarande pjäxor), och vips gjorde de nya till mig =)
Summa summarum - vi har ändå turen att ha iaf 2 riktigt bra skidbutiker i stan, plus några "bubblare" (typ Sportspec, XXL, Stadium...) - man får nog prova sig fram helt enkelt och ha turen att få hjälp av någon man "klickar" med :)

På Udéns köpte jag ett par pjäxor (dock måånga år sedan nu) som jag provade ut efter konstens alla regler hos och med dem, åkte iväg till Alperna på en veckosemester och efter några åk gjorde de så fruktansvärt ont att jag näst intill grinade varje dag - ringde dem när jag kom hem.

Där är ju fördelen med att istället köpa pjäxor på skidorten. Man köper, gjuter sulor, gör kanske någon anpassning och så ut och åker. Klämmer och gör ont, in till butiken för ny anpassning och ut i backen igen. Klart bättre, men fortfarande en öm knöl kvar så in till verkstan igen - nu är man igenkänd - och voila! Sitter som en smäck! Självklart en sista tur in till bootfittern med ett stort leende och tummen upp.

Där är ju fördelen med att istället köpa pjäxor på skidorten. Man köper, gjuter sulor, gör kanske någon anpassning och så ut och åker. Klämmer och gör ont, in till butiken för ny anpassning och ut i backen igen. Klart bättre, men fortfarande en öm knöl kvar så in till verkstan igen - nu är man igenkänd - och voila! Sitter som en smäck! Självklart en sista tur in till bootfittern med ett stort leende och tummen upp.
På en veckas semester så har iaf inte jag lust att lägga massa tid på sånt på plats :giggle: Och, man vet inte om det finns någon pjäxa som passar en heller - jag provade nog ut alla Skistores och Udéns turpjäxor, plus beställde hem några från nätet, nu när jag gick över till det för några år sedan - hittade ETT par som funkade - på Udéns, men även de har varit på ett gäng omgångar tryckning 🤪

På en veckas semester så har iaf inte jag lust att lägga massa tid på sånt på plats :giggle:

I valet mellan att förstöra en veckas åkning med ha nyinköpta pjux som får mig att nästintill grina varje dag eller att lägga någon timma efter dagens åkning på att gå in till bootfittern och få det fixat så väljer jag det senare. Butikerna är oftast öppna efter att liftarna stängt och hinner de inte göra justeringarna direkt så är de klara nästa morgon.

Efter en misslyckad slipning av hela familjens skidor hemma i stan med första skiddagen förstörd så gör jag så mycket av sådant som möjligt på plats i skidorten. Det gick på 30 minuter inklusive kort promenad efter att liftarna stängt att fixa fyra par skidor för 100 euro samma kväll. Om det inte hade blivit helt bra så hade jag varit välkommen direkt dit igen för gratis åtgärd.
Det är betydligt lättare för alla parter att korrigera/modifiera en redan betald service på plats, jämf med alternativet att i efterhand klaga på hemmaplan. Tycker jag.

I valet mellan att förstöra en veckas åkning med ha nyinköpta pjux som får mig att nästintill grina varje dag eller att lägga någon timma efter dagens åkning på att gå in till bootfittern och få det fixat så väljer jag det senare. Butikerna är oftast öppna efter att liftarna stängt och hinner de inte göra justeringarna direkt så är de klara nästa morgon.
Instämmer till 100%.
Har själv mycket goda erfarenheter av att köpa pjäxor på plats och titta in i butiken efter dagens åkning några ggr under veckan. Personalen i butiken var väldigt tillmötesgående varje gång och tyckte att det var roligt att hjälpa till med sin kunskap.
I slutet av veckan hade jag perfekta pjäxor som jag nu är väldigt glad för varje gång jag åker iväg på skidresa.

Senast ändrad:
Båda ovan nämnda butiker har jag fått bra hjälp i och köpt av genom åren. Tror att Sportspec också kan pjäxor. Senaste paret köpte jag hos Udens. Detta köpet blev väldigt lyckat. Välj en pjäxa som sitter bra utan modifiering som utgångsläge, sen låt dom modifiera dom utefter det. Hem och stå i dom under flera timmar. Du bör känna om nått inte stämmer om du har dom på dig en kväll. Åk tillbaka och tryck dom igen om det skulle vara problem. Gjutna sulor är ett måste för mig, har med knöliga fötter alltid haft problem med pjäxor. Äntligen ett par pjäxor som funkar till 100%, tyvärr snart utslitna. Åker idag med Atomic Hawk 2 130 flex som är tryckta. För mig är det uteslutet att köpa på plats (skidort) då det blir jobbigt ifall man behöver modifiera dom igen, åker inte alltid till samma fjäll.
Jag vill kunna ta på mig dom första skiddagen, däremot har jag fått sjukt bra hjälp i fjällen att fixa ett spänne som gick sönder i en vurpa till en billig peng.

Senast ändrad:
Efter en misslyckad slipning av hela familjens skidor hemma i stan med första skiddagen förstörd så gör jag så mycket av sådant som möjligt på plats i skidorten. Det gick på 30 minuter inklusive kort promenad efter att liftarna stängt att fixa fyra par skidor för 100 euro samma kväll. Om det inte hade blivit helt bra så hade jag varit välkommen direkt dit igen för gratis åtgärd.
Det är betydligt lättare för alla parter att korrigera/modifiera en redan betald service på plats, jämf med alternativet att i efterhand klaga på hemmaplan. Tycker jag.

Då tycker vi olika 😊
Skidor gör jag mer än gärna på plats, men pjäxor hemma 😊
Bor en kort promenad bort från butikerna, så det kanske spelar in också.

Pjäxödet är nu ungefär 15 år sedan... Förhoppningsvis händer liknande aldrig igen.

Sist jag köpte pjäxor var 5 år sedan nu, på Udéns då som sagt - köpte ett par först efter att ha testat ungefär alla inom "målgrupp", både dam och herr i bägge butikerna, provade hemma långa stunder under några dagar - de funkade då inte, gick och bytte till ett par nyinkomna med samma hemmaprocedur med lyckat resultat och sedan dit för värmning och diverse tryck. ...och sedan tillbaka några fler gånger under åren då 🤪

Hoppas ha många år kvar till nästa pjäxinvestering 😅🤣🤯

Svaret ovan som blev till @fredw var egentligen tänkt som svar till dig, sidan är inte helt lättmanövrerad via mobilen... (eller så var jag bara för trött :p )

Då tycker vi olika 😊
Skidor gör jag mer än gärna på plats, men pjäxor hemma 😊
Bor en kort promenad bort från butikerna, så det kanske spelar in också.
Ja, fast hade jag bott på promenadavstånd till pjäxbutiken så hade jag nog kunnat få för mig att testa din variant. Åtminstone en gång. Tur att man inte behöver nya pjäxor så ofta.

Lite roligt att stan värsta rivaler ligger under 100m ifrån varandra. Köpte pjäxor på skistore för några år sedan som inte blev någon hit. Antagligen var dom för små och jag fick åka med hälsmärta hela den säsongen. Nästa säsong byte skisstore pjäxorna kostnadsfritt och jag fick ett par ny (full tilt) som jag inte fått ont av, dock är passformen inte optimal och det är svårt bootfitta fulltilt säger alla så därför överväger jag att skaffa nya igen och överväger denna gången att gå till Udens. Skulle vilja ge skistore en sista chans men jag får suga lite på den karamellen ett tag. Jag tror att båda butikerna är bra så kolla bägge innan du köper dom har lite olika utbud av märken osv. Vill du får bra hjälp fråga dom som ser äldst ut ;D

Det är inte enbart butikens och bootfittans ansvar att pjäxan ska sitta ordentligt. Du måste kunna själv berätta och beskriva hur den sitter.
Självklart. Mina första pjäxor satt jättebra och kändes bra i butik och i början av säsongen. Sen började hälarna göra ont och jag uppsökte bootfitters som inte kunde göra så mycket och sa att pjäxorna var för små. När jag valde par nummer 2 var jag medveten om att passformen inte var optimal men dom kändes tillräckligt bra i butiken och mitt största fokus var att jag ville bli kvitt min hälsmärta och då var enligt mig Full Tilt ett säkert kort. Nu har jag insett att jag skulle vilja ha klockren passform, självklart utan smärta.
Här är jag nu på min resa mot perfekta pjäxor. Alla resor blir inte som man kanske önskar...

Tillbaka
Topp