Bästa skidstället i Sverige?

• Trådstartare Trådstartare Sorabo
  • Start datum Start datum
S

Sorabo

Guest
Vilket är det bästa/största skidstället i Sverige tycker ni?

Vilken pistad backe är den brantaste i Sverige och hur brant är den? Är det väggen i hundfjället eller chocken i Idre?

Romme Alpin har ett av Sveriges bästa skidställ och sannolikt också ett av de största. Utanför restaurangen finns 6-8 rader med låsbara skidställ. Alltid stabilt uppställda och inte alls trångt. Rekommenderas varmt. Ta med dig ett eget lås!

;-) / MM

Chocken i Idre är väl brantast i Norden med sina 49 grader, om jag inte har helt fel.

Åre hade många skidställ som man kan använda skidlås till.. dels utanför restauranger och dels vid torget!

Största har jag ingen koll på men de är väl Åre? :P

Bästa Riksgränsen, snösäkert,lite folk

enligt mig.. (har inte testa alla dock :P)

Spyder är ju det ledande märket av skidställ i Sverige, dock vet jag inte var dom har sitt kontor.

Nej, men skämt å´sido, beror väl på vad du är ute efter.
Park: Kläppen, Åre,Kb osv.
Offpist: Riksgränsen, Kittelfjäll,Hemavan,Ramundberget osv.
Pist: Åre, Ramundberget, Idre, osv.
Mest snö: Funäsanläggningarna (ramundberget, Tänndalen osv.)

Ockidocki ... ett seriöst svar!

Faktum är att det egentligen bara finns en skidort i Norden som kan mäta sig med vad alperna erbjuder i form av fallhöjd, omfattande liftsystem och nöjesliv. Och det är Åre. Allt annat får väl i stället betecknas som "skidanläggningar". Så är du ute efter bästa och största skidåkningen i Sverige, Åre.

Om du kan nöja dig med mindre än bäst och störst föreslår jag att du tittar närmare på norska Hemsedal och Trysil. Två riktigt bra skidanläggningar som slår det mesta i Sverige på fingrarna både när det gäller fallhöjd och storlek.

Brantast pistade backe? Varför???

/ MM

bästa pist är typ 11an i stöten, bästa park kläppen, störst är Åre, offpist är väll riksgränsen, mest snö som ovan säger är Funäsanläggningarna stämmer väll inte riktigt? skulle säga riksgränsen på de me..

bästa ställe ÅRE

alwaysCrash sa:
bästa pist är typ 11an i stöten, bästa park kläppen, störst är Åre, offpist är väll riksgränsen, mest snö som ovan säger är Funäsanläggningarna stämmer väll inte riktigt? skulle säga riksgränsen på de me..

bästa ställe ÅRE
Funäsområdena är ett av dom snösäkraste områdena i Sverige, dom du varit där så förstår du mig. Ramundberget har t.ex. haft som garanti att inte använda snökanoner, ändå öppnar dom före jul och har öppet nån vecka efter påsk.
Dock hade dom nog planer på att ta bort denna garanti denna säsongen.

Riksgränsen ligger så mkt pass längre norrut än vad funäsfjällen gör, jämför funäsfjällen med andra anläggningar på samma breddgrad, tex. Åre osv.
Dock är dessa berg ganska små jämfört med Åre. Fallhöjden är inte den bästa, men bra åkning kan man hitta ändå även om det gäller offpist,park,längd,pist.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Romme Alpin har ett av Sveriges bästa skidställ och sannolikt också ett av de största. Utanför restaurangen finns 6-8 rader med låsbara skidställ. Alltid stabilt uppställda och inte alls trångt. Rekommenderas varmt. Ta med dig ett eget lås!

;-) / MM
SÅ du går efter hur bra skidlås dom har?:S:S
och för att svara på frågan : kläppen?

Senast ändrad:
MM:Narvik har väl nordens största fallhöjd om jag inte har fel?

//H

Så sant så. Dom har missat detta. Och så är det helt värdelöst att åka off-pist där oxå...

//H

Jag måste nog lägga min röst på skidställen som är monterade utanför dörren på gamla alphyddorna i Åre. Stort cred till Årehus (trodde aldrig jag skulle skriva något sådant) för den goda tanken som kanske inte nådde riktigt fram.

faktum är att sälen, lindvallen högfjället tandådalen hundfjället, har ett större sammanhängande skidsystem än åre, men dock en fallhöjd som inte alls kan mäta sig med åres.

så sett till antal pister är sälen större, men fallhöjden är som sagt betydligt högre i sveriges alper - åre!

tobbe

tobbe-lobbee sa:
faktum är att sälen, lindvallen högfjället tandådalen hundfjället, har ett större sammanhängande skidsystem än åre, men dock en fallhöjd som inte alls kan mäta sig med åres.

så sett till antal pister är sälen större, men fallhöjden är som sagt betydligt högre i sveriges alper - åre!

tobbe
Jo, antal pister kan man ju inte skruva & vrida överdrivet mkt heller...
Sen hänger inte Lindvallen ihop med tandådalen/hundfjället heller.
Man mäter i längd, alltså meter.

Va f.. MM & Co nu har ni snurrat bort er i skidsället. Sedan när har det varit viktigt med det bästa skidstället, viktigast e ju att placera skidorna i på rätt ställe.

Ok skidorna måste ju av det vet man ju efter att ha barkampa med laggen på.
Bäst är självklart att ha någon servicebitch som råddar med laggen. Föredrar Östeuropé som sniffat teflonvalla de senaste decenniet. Djävligt på, att sitta och dirigera honom med mobil-loadspeakern från baren.

Lås? WTF hur viktigt e det för en med fete-kontraktet? Skydd i allmänhet är ju bara till för akademiker och småbarnsföräldrar.

Flackåkare som nu kör med någon gammal Gotama eller avdankad Amplid tvåböj kan ju dubbelparkera sina lagg bland det andra konferensgästerna.
Men nu när herr skägglös har lyckats få tag på nästa års för-stukade K2 Pontoon eller de styvaste superG laggen på marknaden då blire ju viktigt att visa upp grejerna, Viktigt med location, location, location MM!

Dubbelparkering e utesluten ingen av bar- jungfrurna kommer att se laggen. Man får ju ej heller ställa i samma hög som någe flackt resesällskap från Langely etc..
Har genom åren sett lösningar som att luta dessa mot barfönstret, entrégrinden, 2500 HD. Eller den översnöade utegrillen. Kreativast hittills har varit dammuggen.

Viktig är att ha minimalt avstånd till bar/ bardisk samt maximera förbipassering av bar-jungfruar. Att det e dina lagg löser du självklart med att vid upphämtning ta god tid på dig samt extraskrävla lite på plats. Inga problem med de extra glas explorer/fernet du just hävde i dig...

Senast ändrad:
Om du varje dag du kliver utanför dörren vill kunna välja mellan pist-, park-, offpist- eller bc-åkning. Och om du vill hänga i Sverige. Då finns det bara ett alternativ — Åre.

Det finns jättebra parker och grym offpist på andra ställen också, men som helhet finns det inget i Skandinavien som ens kommer i närheten av Åre.

Visst, Sälen har jättemånga liftar, men dom går ju över platt mark.

För övrigt har inget hittills konstruerat skidställ spöat ett rejält 8-fots flak.

CrashX sa:
Spyder är ju det ledande märket av skidställ i Sverige, dock vet jag inte var dom har sitt kontor.

Nej, men skämt å´sido, beror väl på vad du är ute efter.
Park: Kläppen, Åre,Kb osv.
Offpist: Riksgränsen, Kittelfjäll,Hemavan,Ramundberget osv.
Pist: Åre, Ramundberget, Idre, osv.
Mest snö: Funäsanläggningarna (ramundberget, Tänndalen osv.)
Mest snö har borgafjäll och har själv varit där även i år - se recension inom kort
härligt ställe som många fler borde testa!

http://www.borgafjallen.se/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp