Oj. Bra fart på tråden. Skönt att se att traditionalisterna har vaknat till efter sommaren.
Mitt förslag är vare sig populistiskt eller politiskt korrekt i kretsar som förespråkar den klassiska skolningen. Aka 'den långa vägen'. Ja, jag mycket medveten om hur man brukar göra. Det ska grundas, det ska gås i skidskola naturligtvis, tas i rätt ordning, följa hierarkin och skava sladd i ett par år innan det kan börjas åka på allvar.
Eller så provar man nåt nytt. Notera att moneyman letar efter en genväg, ett alternativ till att göra som man brukar göra. Min metod beskriven ovan är en genväg. Misstolka mig inte och tro att jag proklamerar "enbart skärande sväng". Det gör jag ju inte. Däremot är jag noga med I VILKEN ORDNING man går igenom momenten. Skär först. Sladd sen. Att göra tvärtom kostar en sak. Tid.
Visst, metoden saknar lite kanske lite av kontroll, solid teknikgrund och tid att mogna som åkare. Å andra sidan vinner man andra saker som är svåra att komma undan om man börjar i andra änden. Jag tänker framförallt på respekten och rädslan för innerskidan, förmågan till en förutsättningslös tryckfördelning och en snabb väg till skidkänsla.
Säg att du har en vecka till att "bli så bra som möjligt". Ta två nybörjare med samma förutsättningar och vilja till skidåkning.
Sätt en i barnbacken första dagen. Åk tallrikslift. Skav lite plog. Skicka in i skidskola dag två. Låt den traditionella läran ha sin gång fram till sista dagen.
Ge den andra en kopia på det jag föreslår ovan och låt denne under viss övervakning av nån teknisk medveten åkare följa den linjen under veckan. Var noga med att inte åka för brant osv. Håll kontroll.
Ställ upp båda i en blåröd pist i slutet av veckan. Sätt dig en bit bort och låt åkarna visa vad de kan. Jag lovar att skillnaden inte är annat än enorm.
LawndartGustav sa:
snälla snälla snälla lär dig inte åka skidor med carvingskidor!!!
bli inte en i mängden som inte kan göra riktiga svängar!
man börjar med parallellsvängar, sen carving!
annars kommer du bli en sån där som bara åker snabbt o inte kan ta sig ner om det är offpist o du inte har breda skidor eller att det e lite puckligt =)
Yikes. Största bullshitet som nått mig på flera kvartal tror jag.
"Riktiga svängar"? Vad menar du med det? Är en riktig sväng lika med en klassisk kortsväng med driv och tryck, bett med kant i alla brant och lut, med kontroll och möjlighett till fartdämpning på alla underlag? Nej. Det är det inte. Och varför inte då kanske du undrar? Jo, för att begreppet "riktig svängar" är fullständigt galet att använda för att beskriva en sådan serie manövrar. Vadå "riktig sväng"?
Vidare trodde jag att uttrycket "carving" enbart användes i Intersport-butiker söder om Hallandsåsen nuförtiden. Länge sen jag hörde det nu.
Skulle en modern storslalomteknik med neutral position vara en nackdel utanför pisten? Whuat? Sen när då? Vad vill du göra utanför pisten egentligen? Pumpa puder med smala raklagg? Säkra med bakvikt när det rullar iväg? Slutade inte man med det där runt DownFilms Pure eller så? När var det? -95? "Skidåkarna sliter, men får inte riktigt till det" /Åka Skidor i recension av filmen. Är det i modern skidåkning förresten överhuvud taget aktuellt att åka på nåt annat än breda skidor i utpisten? Är sen det puckligt har du valt fel ort, inte fel inlärningsmetod.
Och till sist: "Parallellsväng"? Sist jag kollade så var skidorna relativt parallella även i skär... Termen används visserligen flitigt i den svenska översättningen av det klassiska verket Skidteknik, skriven av Karl Gamma år 1982, men den känns ändå mossig på nåt vis. Märkligt, men sant.
LawndartGustav sa:
att kunna skärande sväng är inte att kunna åka skidor, e ganska mkt mer man bör kunna innan man provar det, annars hamnar man bland turisterna med bakåtvikt o halvskär rakt ner...
Yeah. Right. Det finns ingen anledning alls att vänta med skärande svängar! Varför i hela världen skulle man göra det? Åk inte för brant bara säger jag ju. De med halvskär och fladder är garanterat inte de som börjat direkt med skär, utan alla andra, som inte förstått riktigt vad ett rent skär är! Börja med skäret och hitta det, och bara det, till att börja med. Åk i en lutning som inte innebär att det skenar iväg. När man sen är mogen för brantare åkning är det dags att gå vidare till steg två - den fartdämdande kortsvängen.
Och bakvikt? Vadå bakvikt? Om det är nåt jag betonar stenhårt i mitt första inlägg så är det POSITION, förutom medvetenhet, fokus och eftertanke.