Bataleon Fun Kink 2011 vs StepChild Chamberlain

sajmon85

Ny medlem
Går i tankar på att slå till på en ny bräda såhär i rea-tider!
Står mellan dessa två:
Bataleon Fun Kink 2011 vs StepChild Chamberlain 2011

Tänkte bara höra mig runt här på ett forum och se vad ni andra tycker.
Vad ni har för erfarenheter med dessa brädor.
Är själv ingen guru inom detta, så alla omdömen är välkomna!

De är helt två olika brädor.

Jag tycker själv att stepchild Simon Chamberlain var helt awesome på det mesta. Visst, kanske inget speciellt på railsen men den funkade så djävulskt bra på pist, bigjumpsen och på backcountryt. Efter att ha åkt tre år med den så knäckte jag den :(.

Sen så har den vanlig camber vilket jag tycker har bättre pop än rockerbrädor. Det är inte många brädor som jag har åkt med som har klarat av att göra eurocarves och samtidigt kunna lägga 540-720 utan några större problem. (Jag kan inte snurra mer än 720...)

Åker du mycket allround så är Simon Chamberlain den perfekta brädan.

Helt två olika brädor är d ju inte riktigt, inte den uppfattningen jag har fått från andra recensioner som jag läst.
Sen är det ju många som förespråkar Bataleon brädor, verkar vara många som är nöjda med dem. Sen låter Triple Base Technology bra, men kanske bara är säljarsnack.
Men jag e utefter en allround, så d låter ju bra med ditt omdöme. Tack!

Det finns manga som gillar dem det stämmer, sen finns det jag (och kanske flera) som tycker att bataleon är helt klart en bra produkt och den är bra för vissa saker: jag tycker bataleon var bra för en vintersäsong för att öva lite nya grejjer med mindre rädsla för kanthugg. Men jag kommer inte aka bataleon igen mer än tillfälligt lan kanske - men jag gillar a andra sidan inte rockerbrädor heller utan föredrar vanlig camber.

Det beror ju pa vad och hur man aker och du har inte ännu skrivit hur du aker och vad du gör da är det svart att ha uppfattning om bataleon (eller "andra rocker") är nagot för dig. Men det maste du ju egentligen finna ut för dig själv ända.

Min åkstil e mer soft. Allt ifrån pist till park och puder när d bjuds på d. Behöver nödvändigtvis inte gå fort, utan mer ha roligt och leka med brädan. Testa nya tricks och hopp. Då kan d vara ganska gött med en "förlåtande" bräda.
Låter som att Chamberlain brädan är ett bättre långsiktigt köp!
Tack för ditt omdöme!

Bataleon e inte rocker. de är TBT. I åre är vi 4 snbinstruktörer som åker bataleon just för att man kan åka med dom överallt utan att dra ner på någon disciplin.

Jag har precis införskaffat en evil twin men jag har kört med andra TBT brädor sen tidigare. Största skillnaden mellan Funkinken och simonchamberlain är att funkinken är roligare på hopp, och är mer skoningsam mot hugg. Dock så är skäret mycket stabilare på simon chamberlain, den är styvare och är faktiskt riktigt bra på stora hopp också, dock så är den inte lika förlåtande som funkinken. Jag har två favoritmärken och det är Stepchild och Bataleon. Bägge brädor är allround men de känns olika när man väl står på dem och jämför.

Jag kan säga att min gamla bräda, Bataleon airobic har gjort att jag har utvecklats riktigt fort på småparken och på rails. Från att ha utgåt från 180 upp som bästa trick på rails så ligger jag just nu på 270 upp revert 180 av på en 6m box, visst inte så imponerande trick men tänk utvecklingsmässigt på 4 månader...

Simon chamberlain å andra sidan har hjälpt mig så stört att bli bättre på pist. Jag lärde mig göra euro-carves med den och innan jag knäckte den så kunde jag lägga cirkel-skär. Men den har funkat riktigt bra över allt, pipe, pist, backcountry, you name it.

TL;DR

Så om du håller dig en aningen mer till pisten eller hoppar stora svarta hopp och inte mycket rails alls, gå för Simon Chamberlain. Om du är mer av en parkråtta så kommer du föredra funkinken.

SverigeTomten sa:
Jag har precis införskaffat en evil twin men jag har kört med andra TBT brädor sen tidigare. Största skillnaden mellan Funkinken och simonchamberlain är att funkinken är roligare på hopp, och är mer skoningsam mot hugg. Dock så är skäret mycket stabilare på simon chamberlain, den är styvare och är faktiskt riktigt bra på stora hopp också, dock så är den inte lika förlåtande som funkinken. Jag har två favoritmärken och det är Stepchild och Bataleon. Bägge brädor är allround men de känns olika när man väl står på dem och jämför.

Jag kan säga att min gamla bräda, Bataleon airobic har gjort att jag har utvecklats riktigt fort på småparken och på rails. Från att ha utgåt från 180 upp som bästa trick på rails så ligger jag just nu på 270 upp revert 180 av på en 6m box, visst inte så imponerande trick men tänk utvecklingsmässigt på 4 månader...

Simon chamberlain å andra sidan har hjälpt mig så stört att bli bättre på pist. Jag lärde mig göra euro-carves med den och innan jag knäckte den så kunde jag lägga cirkel-skär. Men den har funkat riktigt bra över allt, pipe, pist, backcountry, you name it.

TL;DR

Så om du håller dig en aningen mer till pisten eller hoppar stora svarta hopp och inte mycket rails alls, gå för Simon Chamberlain. Om du är mer av en parkråtta så kommer du föredra funkinken.
Grymt feedback! Precis vad jag söker. Tackar för den. Gav mig grymt mkt!

samtidigt , om du KAN åka aktiva skärande med medvrid så kan du göra rundare skär med en bataleon eftersom den har rocker karaktär men ett spann att jobba med.

Nu har jag åkt på ET som mukaste. (får en fun.kink imorgon) men den är iaf fartstabil.

Jag gillar också stepchild men det ända som jag tycker den är bättre än Bataleon på är popen, jag gör ci 10cm högre ollie med en stepchild. annars finner jag at bataleon slår den överallt.

jag tycker du ska testa båda så du får känna själv, det är ju så olika mellan olika åkare som du märker.

Edit: Tomten har ju åkt på de mjukaste bataleonbrädorna som finns så det är inte konstigt att han finner stepchilden mer stabil i pisten. ET tycker jag mäter sig bättre i pisten än simon

Senast ändrad:
Lutar mot att jag kommer köra på Bataleon brädan. Tror att den kan ge mig mest ju nu, utvecklingsmässigt. Är ingen direkt parkråtta som hänger där hela dagarna, även om jag gärna kör hopp m.m. En bra allmountain/freeride bräda, som kan ge min en extra kick i utvecklingen. Där känns Bataleon bäst just nu.

Ser att du svänger lite lätt fram och tillbaka :D Jag haller med SverigeTomtens finfina beskrivning.

Notera att kula82 pratar om Evil Twin och du har ställt upp Fun Kinken som ditt alternativ. Bataleons listar Kinken som flex 3.5 (ET som 5-3-5) och referar dessutom till den som en urban sak... dvs om du vill utvecklas pa att raila är Kinken förlatande pga TBT och mjukheten... för övriga syften tror jag du tröttnar fort... den har dessutom extruded belag som man ju inte kan kalla för ett nöje för pist osv...

D svänger mkt fram och tillbaka, samtidigt kan man inte hålla på och vela hur länge som helst.

Jag förstår ditt resonemang å så, även om jag inte är någon expert på allt detta. Därför jag uppskattar era åsikter. Tanken e att jag ska köpa en nu i helgen. För sen nästa helg drar jag upp till sälen en vecka och åker. Kul å se vad d kan ge.
Grejen e att för d mesta e jag e pisten och hoppar en del i parken eller vid sidan om pisten. Inge rails alls typ, sen puder blir d mest i Alperna när man e där en/två ggr om året. Med detta sagt så känner jag att chamberlain kanske gör sig bättre. Sen gillar jag TBT och att bataleon brädan e lite mer förlåtande, vilket får mig att tro att jag då kanske kan lära mig lite mer och utvecklas på ett schysst sätt. Precis som Kula82 säger, utan att dra ner på ngn disciplin.
Håller med om att SverigeTomtens beskrivning ger en väldigt god bild.
Iaf så har jag en natt eller två på att sova på saken :)

Jo, och alltsa om du vill prova TBT kan du ju göra det - men kanske inte funkinken utan i sa fall kanske direktionelle Goliathen eller nagon av tvinnarna Evil Twin och Riot...

delta sa:
Jo, och alltsa om du vill prova TBT kan du ju göra det - men kanske inte funkinken utan i sa fall kanske direktionelle Goliathen eller nagon av tvinnarna Evil Twin och Riot...
True! Det finns ju för och nackdelar med allt och jag älskar min nya evil twin! Men det finns många andra bataleon, som du säger, som har lite mer all-round egenskaper som The Goliath, till exempel.

Trots det så säger jag att om man nu vill utvecklas pistmässigt, backcountry och även stoora hopp så skulle jag ta Simon Chamberlain. Är det i parken jag vill utvecklas mest och även köra nån slinga i skog'n då tar jag The Goliath.

Simon Chamberlain och The Goliath är en mer rättvis jämförelse. Och om jag skulle stå och välja idag så skulle jag ha det jävligt svårt att fatta beslut. Bägge brädor är bra och ingen av dem kommer att vara riktigt dålig i nåt var du än tar dem till. Heck, jag tävlade min första boardercross SM med en Simon chamberlain och kom 6a!

Men hur som helst, vad du än väljer mellan dessa så kan det inte bli fel och om du har svårt att bestämma dig, lita på dina känslor och välj brädan som känns rätt i "själen".

Tillbaka
Topp